וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בעיראק: ראש הממשלה הודח ומסרב להתפטר

הנשיא הכורדי החדש הטיל את הרכבת הממשלה על סגן יו"ר הפרלמנט, חבר מפלגתו של נורי אל-מאליכי, ראש הממשלה מאז 2006. האחרון מסרב לוותר על כיסאו: "נערער לבית המשפט"

עריכה: ניב פוקס

דרמה פוליטית בבגדאד: נשיא עיראק, פואד מעסום, הטיל היום (שני) על סגן יו"ר הפרלמנט, חיידר עבאדי, להרכיב ממשלה חדשה. זאת לאחר המפלגות השיעיות בפרלמנט בחרו בעבאדי, מראשי מפלגת "דעווה", להחליף את ראש הממשלה המכהן, נורי אל-מאליכי, גם הוא מאותה מפלגה.

המשבר בעיראק || כותרות אחרונות
ראש הממשלה מאליכי הציב את הצבא בבגדאד
עיראק: "אנשי דאעש הוציאו להורג כ-500 יזידים"
תיעוד: התקיפה האמריקנית נגד דאעש בעיראק
מיהם היזידים, הכת הסודית שנרדפת בעיראק?

ראש הממשלה המיועד של עיראק, חיידר אל-עבאדי, 11 באוגוסט 2014. רויטרס
ראש הממשלה המיועד, חיידר עבאדי/רויטרס

בנאום ששודר אחר הצהריים בטלוויזיה בעיראק קרא הנשיא מעסום, המשתייך למיעוט הכורדי, לעבאדי "להרכיב ממשלה בעלת בסיס רחב יותר" בחודש הקרוב. עבאדי גלה בבריטניה במשך כמה עשורים בתקופת שלטונו של סדאם חוסיין. לאחר פגישתו עם מעסום התייחס עבאדי לאיום של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שאותו הגדיר ברברי. "אנו חייבים לשתף פעולה כדי לעמוד נגד הטרוריסטים ולעצור את כל הקבוצות האלה", אמר.

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח עם מעסום בטלפון ושיבח אותו על הבחירה. במקביל, כהן הדת השיעי הבכיר מוקתדה א-סאדר אמר כי מינויו של עבאדי יקרב את סופו של המשבר הפוליטי במדינה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בחירות בעיראק, 30.4.2014. רויטרס
ראש הממשלה נורי אל-מאליכי בבחירות לפרלמנט באפריל/רויטרס

אל-מאליכי השיעי, בן 60, נבחר לראשות הממשלה ב-2006, והוא הבהיר מאז הבחירות לפרלמנט באפריל כי בכוונתו להמשיך לקדנציה שלישית. במהלך הלילה תפסו כוחות הביטחון הנאמנים לו עמדות מפתח בבירה העיראקית, ובמקביל פורסמו דיווחים על הפיכה שלטונית אפשרית. חתנו, חוסיין אל-מאליכי, התייחס היום להתפתחויות. "לא נשב בשקט", הבהיר. "הבחירה (בעבאדי) היא לא חוקית ומהווה הפרה של החוקה. נערער על כך בבית המשפט הפדרלי".

אתמול השתלח ראש הממשלה המכהן נורי אל-מאליכי בנשיא מעסום, משום שמיאן להטיל עליו את הרכבת הממשלה. הוא טען כי מעסום הפר את החוקה, והציב כוחות צבא ברחבי הבירה בגדאד. הבוקר נמסר כי בית המשפט לחוקה קבע כי מאליכי עומד בראש הסיעה הגדולה ביותר, ולפיכך עליו להרכיב את הממשלה החדשה. עם זאת, בצהריים, דובר בית המשפט אמר כי לא נמסרה החלטה שכזו.

תומכיו של ראש ממשלת עיראק נורי אל-מאליכי מניפים את דיוקנו – בגדאד, 11 באוגוסט 2014. רויטרס
תומכי של ראש הממשלה מאליכי נושאים את דיוקנו בבגדאד, הבוקר/רויטרס

אחרי אירועי הלילה והחשש כי בכוונתו לבצע הפיכה בבגדאד, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי קרא לראש הממשלה מאליכי להימנע מהסלמת המתיחות הפוליטית בעיראק. "תהליך הרכבת הממשלה הוא קריטי ליציבות עיראק", אמר קרי, עם הגעתו לוועידה ביטחונית בסידני. "אני מקווה שמאליכי לא יסעיר את הרוחות העזות ממילא".

בחודשים האחרונים דווח כי ארה"ב משתפת פעולה עם גורמים שונים באזור כדי לשכנע את מאליכי להתפטר מתפקידו. קרי אמר כי "זה תפקידם של העיראקים לקבוע את זהות ראש הממשלה. ברור שהאזרחים מחפשים שינוי".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ושרת החוץ של אוסטרליה ג'ולי בישופ – סידני, 11 באוגוסט 2014. AP
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ומקבילתו האוסטרלית ג'ולי בישופ, הבוקר בסידני/AP

בתוך כך, ממשל אובמה החל לחמש את המיליציות הכורדיות בעיראק, הנאבקות בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) - כך אמרו הבוקר מקורות אמריקניים.

בימים האחרונים דווח כי סוכנות הביון המרכזית, סי-איי-אי, פועלת להעביר חימוש קל לכורדים, אך לא נמסר היום מי מספק את כלי הנשק. גורם אמריקני הסכים לומר כי "לא מדובר בפנטגון". גורם אחר, במחלקת המדינה בוושינגטון, אמר כי "הכורדים בעיראק מקבלים נשק ממקורות שונים".

אנשי "המדינה האיסלאמית" רשמו היום ניצחון משמעותי בדרך לבגדאד, והצליחו לכבוש היום את העיר ג'לוואלה (Jalawla), כ-120 ק"מ מצפון-מזרח לבירה העיראקית. ניצחונם בקרב מאפיל על הישג שרשמו אמש המיליציות הכורדיות, שהצליחו לכבוש כמה שטחים מצפון לכירכוכ. אתמול הרג מחבל מתאבד 10 לוחמים כורדים, וחבריו כבשו שני כפרים סמוכים.

לוחמות כורדיות באזור מחמור – אוגוסט 2014. רויטרס
לוחמות כורדיות באזור מחמור/רויטרס
מטוסי F-18 על נושאת המטוסים ג'ורג' בוש ממנה משוגרות התקיפות לעבר עיראק – יולי-אוגוסט 2014. U.S. Navy, אתר רשמי
מטוסי F-18 על נושאת המטוסים ג'ורג' בוש/אתר רשמי, U.S. Navy

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, הנמצא גם הוא בסידני עם שר החוץ קרי, אמר כי המתקפות האוויריות נגד "המדינה האיסלאמית" הוכחו כיעילות והצליחו להאט את התקדמות המורדים הסונים. "ממשלת עיראק ביקשה את עזרתו, ונמשיך לבחון בקשות נוספות", אמר הייגל. הוא סירב לומר אם הפנטגון החל לחמש את הכורדים.

ממשלת בריטניה כינסה בצהריים ישיבת חירום אחרי שצבא בריטניה החל להצניח אספקה לכורדים בצפון עיראק. את הישיבה ניהל שר החוץ פיליפ האמונד, שכן ראש ממשלת בריטניה נמצא בחופשה בפורטוגל. מחוקקים רבים קוראים לקמרון לשוב ללונדון, ולכנס את הפרלמנט לישיבת פגרה מיוחדת בשל ההתפתחויות האחרונות. גם הקונגרס בוושינגטון נמצא בפגרת הקיץ, ואילו הנשיא ברק אובמה שוהה בחופשה של שבועיים במרתה'ס ויניארד. עם זאת, הוא ישוב בסוף השבוע לשני ימי עבודה בוושינגטון לפני שימשיך את חופשתו.

(עדכון ראשון: 13:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully