וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר בנגיף הקטלני יתפרסם, חרף חשש שיגיע למחבלים

חוקרים מארה"ב ומהולנד פיתחו זן אלים במיוחד של שפעת העופות, והממשל האמריקני דרש שלא לפרסמו מחשש שהידע יזלוג לארגוני טרור. כעת, מסתמן ניצחון למדענים על חותמת הצנזורה

שני מחקרים שהביאו לפיתוח זן חדש וקטלני במיוחד של שפעת העופות יפורסמו במלואם, חרף מסכת לחצים שהפעיל הממשל האמריקני על החוקרים. ההסכמה הושגה אמש (שישי) עם נעילת פאנל שערך בז'נבה ארגון הבריאות העולמי. טרם נקבע תאריך לפרסום המחקרים, שככל הנראה יראו אור עוד כמה חודשים.

בבסיסם של המחקרים זן חדש ואלים במיוחד של נגיף שפעת העופות (H5N1). הנגיף נוסה על חמוסים, ועבר מוטציה המאפשרת לו לדבק בעלי חיים גם דרך האוויר, וככל הנראה לפגוע גם בבני אדם. שני הצוותים שערכו את המחקרים, במעבדות בהולנד ובארצות הברית, הודיעו לפני כמה שבועות כי הם מסכימים להשהות את עבודתם למשך 60 יום לצורך "דיון אתי-בטיחותי", פשרה בשל דרישת הממשל לצנזר את עבודתם.

בארצות הברית דרשו משתי המעבדות, בוויסקונסין וברוטרדם, שלא לפרסם את פרטי עבודתן, מחשש שהמידע שנצבר במהלך המחקר יזלוג לידי מחבלים, שינסו לבצע פיגוע ביולוגי באמצעות הנגיף החדש. החשש גבר עוד יותר בחודש דצמבר של השנה שעברה, כשנודע כי החוקרים מתכוונים לפרסם תמצית של המחקר בשני הביטאונים המובילים Science ו-Nature. מכבש לחצים הופעל גם על עורכיהם של כתבי העת.

השמדת בעלי חיים שלקו בשפעת העופות. הודו, 2011. AP
בארה"ב חוששים שמידע שנצבר במהלך המחקר יגיע לידיים הלא נכונות. בעלי חיים שלקו בנגיף נקברים/AP

בממשל האמריקני טענו כי קיים חשש ממשי שידע על הזן הקטלני של השפעת עלול לגרום פנדמיה (מגפה כלל-עולמית) שתוצאותיה יהיו חמורות יותר מזו של השפעת הספרדית, שקטלה מעל 40 מיליון בני אדם בשנים 1919-198. חרף מחאות מצד חוקרים מובילים לצנזורה מדעית, הממשל המשיך לטעון כי יש חשש ממשי שגורמים עוינים – ארגוני טרור או ממשלות זרות – ינסו לשחזר את הניסוי במעבדותיהם.

המחקר יושהה עוד; "עדיף שהנגיף יישאר במעבדה מאובטחת"

לכינוס בז'נבה באו 22 חוקרים ומדענים. לפי דיווח בניו-יורק טיימס, רבים מהם חשו שהאיום כי המידע שצברו יזלוג לידי מחבלים מופרז בחומרה שמייחסים לו, לעומת "הסיכון הממשי" מהזנחת המחקר, שעשוי להביא לפריצת דרך בחקר נגיפים אחרים של שפעת. הם הדגישו את הצורך לחלוק מידע בין מדענים ברחבי העולם, בצורה שתקל עליהם להבין מתי נגיף רגיל עובר מוטציה מסוכנת.

עם זאת, המדענים החליטו להשהות לתקופה נוספת את המחקר בנגיף. ד"ר קייז'י פוקודה, עוזרו של מנהל ארגון הבריאות העולמי, אמר כי השהות הנוספת תאפשר לציבור לקבל מידע טוב יותר על המחקר ועל חשיבותו, ובמקביל תעניק למומחי בטיחות זמן נוסף כדי לבחון את התנאים שבהם המחקר מתנהל. "נכון לעכשיו, מוטב שהנגיפים האלה יישארו היכן שהם נמצאים - במעבדה מאובטחת היטב", אמר.


עוד על שפעת העופות
המחקר בזן החדש הושהה זמנית לצורך "דיון אתי"
המחלה לא מדלגת על ישראל: התגלתה בעין גדי
וגם לא ריחמה על התרנגולות ברשות הפלסטינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully