וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת מעבר רפיח: בחמאס מברכים, בישראל רוצים פיקוח

ניר יהב ויהושע בריינר

26.5.2011 / 11:13

הדיווח המצרי על פתיחת המעבר באופן קבוע התקבל ברגשות מעורבים בישראל. במערכת הביטחון מודאגים מהמהלך, אך גם מקווים שהדבר יביא להפחתת האחריות על ישראל. בחמאס בירכו על המהלך

ההודעה המצרית על פתיחת מעבר רפיח ביום שבת הקרוב, התקבלה בשמחה מצד חמאס, אך למרבה ההפתעה, גם במערכת הביטחון בישראל יש מי שמרוצה מהמהלך, בטענה שהוא יפחית את האחריות הישראלית למעבר הסחורות. עם זאת, מצפים במערכת הביטחון לחידוש הפיקוח הבינלאומי על המעבר. בסביבה המדינית מסרבים להתייחס בשלב זה לדיווח, וגורמים מדיניים אמרו כי בישראל ימתינו לראות לאן יתפתחו הדברים בטרם יגיבו.

איש לא אומר זאת בריש גלי, אולם ישנם גורמים במערכת הביטחון המאמינים כי הדבר יוביל את הקהילה הבינלאומית להטיל האחריות על מעבר הסחורות ומוצרים לרצועת עזה על מצרים ולא על ישראל, כפי שקורה היום. "התכנון המקורי היה כי ההתנתקות מעזה תוריד מישראל את כל נושא המעברים, וכי האחריות תוטל על מצרים", אמר גורם ביטחוני בישראל. "בפועל זה לא קרה. פתיחת מעבר רפיח אמורה להקל את הלחץ שמפעילה הקהילה הבינלאומית על ישראל, אבל העובדה שלא יהיה כל פיקוח על מי שנכנס לעזה ובעיקר על מה שמוכנס לרצועה הוא מצב מדאיג, ועל כן על הקהילה הבינלאומית להציב פיקוח במקום, בדומה למה שהיה בעבר, על מנת לוודא שלא יועברו אמצעי לחימה לרצועה".

ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, מסר בתגובה כי הוא לא רואה בעיה משמעותית בפתיחת המעבר, ולדבריו, המהלך אף עשוי להתפרש כלקיחת אחריות מצד המצרים על המתרחש ברצועה: "הדבר היחיד שצריך להטריד אותנו, זה האם הכנסת אמצעי הלחימה תתגבר או לא. בצד האזרחי יש לנו עניין עצום, שמצרים תיטול אחריות על העברת המטענים. ככל הידוע לי, ישראל יכולה לדעת מה עובר שם. אם יעברו שם מטענים אסורים, צריך לה צריך להגיב. יש עשרות ומאות מנהרות, שבהן עוברים אמצעי הלחימה, לכן לא יקרה שום דבר אם נשפר את הפנים שלנו באמצעות פתיחת המעבר ולקיחת אחריות רחבה יותר על המתרחש שם מצד המצרים".

"ייצור גשרים של שיתוף פעולה"

בארגון חמאס בירכו על החלטתה של מצרים. "ארגון חמאס מברך על ההחלטה של האחות מצרים לפתוח את מעבר רפיח. החלטה זו משקפת את רוח המהפכה המצרית ואת עומק יחסי האחווה בין העם הפלסטיני והעם המצרי, שמשיב לעצמו את תפקידו המקורי כלפי הסוגיה הפלסטינית".

"החלטה זו היא יוזמה מצרית אמיצה לשבור את המצור המוטל על רצועת עזה, ממנו סבלנו רבות בשנים האחרונות", מסרו בארגון הפלסטיני. "אנו מקווים גם כי צעד זה ייצור גשרים של שיתוף פעולה ותמיכה בעמידה האיתנה של העם הפלסטיני המבקש להחזיר לו את זכויותיו הלאומיות".

ממשלת חמאס ברכה אף היא על צעדה של מצרים, באמרה כי הוא מעיד על כך שמצרים מבינה היטב את צרכי הפלסטינים בעזה. "אותם צעדים שננקטו במעבר רפיח יינקטו גם בשדות התעופה במצרים", אמר דובר הממשלה טאהר א-נונו, שהביע תקווה בשלב הבא יהיה ניתן להכניס ולהוציא סחורות דרך מעבר רפיח עבור העם הפלסטיני.

אמש דיווחו כלי תקשורת במצרים כי השלטונות במצרים החליטו לפתוח את מעבר רפיח באופן קבוע החל מיום שבת. על פי הדיווח, המעבר ייפתח מתשע בבוקר עד חמש אחר הצהריים וביום שישי הוא יישאר סגור. המועצה הצבאית העליונה הודיעה כי ההחלטה התקבלה "על מנת לסיים את הפילוג בין הפלסטינים ולהשיג פיוס לאומי". הצעד הצפוי יקל בצורה משמעותית את המצור על עזה והוא צפוי להתקבל בהתלהבות על ידי חמאס ותושבי עזה.

לפניות לכתבים: ניר יהב - nir_yah@walla.com, יהושע בריינר - joshjosh@walla.com.

בהכנת הידיעה השתתפו פנחס וולף ורמי שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully