וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעלת התינוק: הסכנות הגדולות במזון שפג תוקפו

28.5.2014 / 16:40

הרעלת בוטולינום, בעברית "נקנקת", שהתגלתה לראשונה בנקניק משומר - סיכנה את חייו של תינוק מהשפלה. לא ברור ממה הוא נדבק, אולם בין היתר אפשר ללקות בה מחשיפה לנבגים

צילום: דניאל בוק, עריכה: קשת סידי

זה שישה ימים מאושפז תינוק בן שבעה חודשים במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים קפלן אחרי שנפגע מהחומר בוטולינום, הרעלן החזק ביותר בטבע. ד"ר אלי שפירו, מנהל טיפול נמרץ בבית החולים בישר היום (רביעי) חדשות טובות: "כרגע חייו לא בסכנה, המצב שלו כבר לא מוגדר קשה אלא יותר כמצב בינוני, ואין סכנה לחיים". להערכת הצוות הרפואי, לא צפוי להיגרם נזק בלתי הפיך, אך תהליך הריפוי והשיקום יהיה ארוך.

"קיבלנו ביום ראשון ילד במצב בינוני עד קשה עם סימנים נוירולוגיים בעיקר וגם נשימתיים" הסביר ד"ר שפירו, "הסיפור התחיל ימים בודדים לפני זה, כשההורים שמו לב לכך שמשהו לא בסדר עם התינוק. הסימנים היו כל כך קלים ולא ספציפיים, שרק הודות לערנות של ההורים של התינוק הם פנו לרופא, כך שתרומתם בטיפול ובאבחנה היא גדולה מאוד. במהלך האשפוז לאור ההתפתחות הנוירולוגית והופעת הסימנים הנוירולוגים, אנחנו אבחנו את התינוק כסובל מבוטוליזם, שהיא מחלה נדירה ביותר".

הרעלן גורם לתופעות שונות במערכת העצבים הפריפרית, כולל תופעות של שיתוק שרירים, מבלי שהוא פוגע במערכת העצבים המרכזית. "כלומר, הילדים או המבוגרים מבחינה מנטלית לחלוטין בסדר, אבל קיימת פגיעה במערכת העצבים הפריפרית, עם ביטויים שונים ומשונים", הוסיף שפירו. הוא הדגיש כי לא מדובר במצב מידבק.

עוד בוואלה! חדשות
בשל הקיצוצים: צה"ל יפסיק להטיס את נתניהו
הרב פינטו מעיד שוב בפרשה, יעבור בדיקת פוליגרף
מדוע מתערב השב"כ בעבודתה של הכנסת?

אילוסטרציה. ShutterStock
התינוק קיבל נסיוב שהקל על מצבו הקשה/ShutterStock

ד"ר שפירו הוסיף כי קיימות כמה צורות למחלה, ובמקרה של התינוק, ככל הנראה מדובר בבוטוליזם של הינקות, אשר מופיעה לרוב עד גיל חצי שנה. בוטוליזם בקרב מבוגרים מופיע בצורה אחרת, מאחר ומערכת העיכול של המבוגר מוגנת יותר כנגד הנבגים של החיידק. מבוגרים נדבקים במחלה דרך בליעה של הרעלן עצמו, אשר לרוב מופיע במזון מקולקל.

"החיידק הזה קיים סביבנו, הוא קיים סביבנו, הוא נמצא בקרקע, בים, כולל בצורת נבגים סביבנו, אבל בדרך כלל הצורה הזאת לא גורמת למחלה עצמה", הסביר שפירו, והוסיף כי מדובר במצב "סופר נדיר. אני ראיתי שני מקרים בלבד בעבר".

עדיין לא ברור מה הוביל להרעלה, אולם פרופסור בן עמי סלע, מנהל המכון לכימיה פתולוגית בתל השומר מציע כמה אפשרויות לכך. "השם העברי של ההרעלה הזו הוא נקנקת, וזאת משום שהמחלה התגלתה באירופה במאה ה-19 בתוך נקניק משומר", אמר סלע. "יש שלוש דרכים בהן ניתן לסבול מהרעלת נקנקת: 1. במקרה של אכילה מתוך קופסאות שימורים שפג תוקפן. 2. על ידי אכילת דבש. 3. בעקבות פצע מוגלתי שלא טופל, ושדרכו נכנסים חיידקים לגוף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הצוות הרפואי ביחידה ליפול נמרץ ילדים, בית החולים קפלן. מאי 2014. בית חולים קפלן,
היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים קפלן/בית חולים קפלן

לדבריו, ההרעלה מהסוג הזה נגרמת על ידי חיידק שבניגוד למקובל גדל דווקא בתנאים של חוסר חמצן. מקור נוסף הם נבגים, שנמצאים במאכלים מתוקים, כמו דבש למשל. הרעלן קיים גם בבוטוקס, שעלול לגרום לשיתוק, וגם בגז עצבים שבשל פגיעתו בעצבים יכול לגרום לשריר להשתתק. הוא גם עלול להשפיע על שרירי הסרעפת, מה שעלול לגרום לחנק.

לדברי פרופ' סלע, מדובר ברעלן הכי קשה שמוכר בטבע והוא מסוכן יותר מזה של נחש קטלני: "אצל תינוקות מערכת החיסון חלשה יותר בהשוואה לאדם מבוגר, ולכן יש סכנה רבה יותר שהמערכת לא תנטרל את החיידק". הוא הוסיף כי מדובר במקרה מאוד נדיר וכי מה שחשוב הוא במניעה משום שכשההרעלה קורית לרוב היא קטלנית ביותר.

הרופא ממליץ להורים לא להשתמש בקופסאות שימורים שפג תוקפן או שהצורה שלהן התעוותה, כמו גם לא להזניח פצעים מוגלתיים ולא לתת לילדים מתחת לגיל שנה דבש שעומד הרבה זמן. במשרד הבריאות עדיין בודקים את דגימות הדם של התינוק כדי לאתר את מקור הרעל שבגופו.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully