וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורו של הרופא מפקיסטן שסייע באיתור בן לאדן

יוסי מלמן

26.5.2012 / 10:01

שירותיו של ד"ר אפרידי נשכרו על ידי קצין CIA, והנתונים הרפואיים שהעביר סייעו לאיתור אחוזתו של בן לאדן. סיפור גיוסו ולכידתו של הרופא שמדינתו גזרה עליו 33 שנות מאסר

ביום רביעי האחרון גזר בית משפט בפקיסטן 33 שנות מאסר על ד"ר שאקל אפרידי באשמת "ריגול והשפלת" המדינה, לאחר שסייע למבצע סודי של ה-CIA לאתר את מקום המחבוא של אוסמה בן לאדן.

ד"ר אפרידי, בשנות ה-40 לחייו, היה רופא כפרי במחוז חייבר שבגבול פקיסטן-אפגניסטן. לפני כשנתיים יצר עמו קשר אדם שהציג עצמו בשם פיטר ושכר את שירותיו לבצע חיסון נגד מחלת צהבת בשני מקומות בפקיסטן. על אף שהפרטים שידועים עד כה הם מעטים בלבד, אותו "פיטר" היה קצין מודיעין של ה-CIA, שאיתר את הרופא וגייס אותו למבצע מתוחכם. הגיוס היה ככל הנראה בשיטת "הדגל הזר": המגייס מתחזה למישהו אחר ולאזרח של מדינה זרה ואינו מציג עצמו כאזרח של המדינה והארגון שמטעמה הוא פועל. לדוגמה, בעבר מאתרים או מגייסים של המוסד שביקשו לגייס סוכן של מדינה ערבית מסוימת לא הציגו עצמם, כמובן, כישראלים אנשי המוסד, אלא כזרים (אירופאים, דרום אמריקאים וכו'), נציגים של חברה מסחרית או השתמשו בסיפור כיסוי אחר. ניתן להניח ש"פיטר" סיפר כי הוא מייצג ארגון הומניטרי שמבקש לחסן את ילדי האזור.

שקיל אפרידי, הרופא הפקיסטני שסייע ל-CIA להגיע אל אוסמה בן לאדן. Qazi Rauf, AP
ד"ר שאקל אפרידי. עד כמה המבצע הצליח בזכותו?/AP, Qazi Rauf

ד"ר אפרידי נתבקש להקים מרפאה שמומנה על ידי "פיטר", ולשם כך הוא שכר שירותים של מספר אחיות. הוא פרסם הודעות באזורים שבהם נתבקש לפעול, שם נדרשו אמהות להביא את ילדיהן למרפאה לשם קבלת החיסון. במהלך ביצוע החיסון נלקחו מהמטופלים בדיקות דם וד-נ-א.

באופן זה הגיעה למרפאה גם אחת מנשותיו של בן לאדן, שהסתתר אז יחד עם משפחתו בווילה בעיר אבוטאבד. לפי אחד הפרסומים אחת האחיות אף ביקרה בווילה של בני משפחת בן לאדן. ממצאי הבדיקות שנערכו לילדים שהביאה עמה האישה למרפאה הועברו ל"פיטר" ולנציגיו במעבדות של ה-CIA, והד-נ-א שנלקח מהם הושווה עם דגימות שנלקחו מגופתה של אישה אחרת של רב הטרוריסטים שמתה בבוסטון בשנת 2010, בניסיון לאתר קשר ביניהם לבין משפחתו של המבוקש.

פטפטת של פקידי ממשל הובילה להסגרתו

בשלב מסוים, באפריל 2011, כשהרופא הבין שמפעיליו מתמקדים בבית מסוים, הוא ביקש מהם תוספת שכר של עשרת אלפים דולרים ונענה. חודש לאחר מכן, פשטו אנשי ה-CIA וצוותים של "אריות הים" (יחידת העילית של הצי האמריקאי, י.מ) על הווילה והרגו את בן לאדן ואחת מנשותיו.

לא ברור עד כמה ערכי וחשוב היה המבצע של הרופא הפקיסטני וכמה הוא סייע לחיסולו של בן לאדן. האם ל-CIA היה מידע מדויק על הווילה בעת שגייסו אותו למבצע, או שהגיעו אליה אך ורק בזכותו? מכל מקום, ד"ר אפרידי נעצר כ-20 ימים לאחר מכן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
האם פקסיטן שימשה "סוכן כפול" והגנה על בן לאדן?. רויטרס
אחת השיטות בה נעזרו לצורך איסוף המידע על מקום המסתור שלו היה מבצע החיסון. המתחם בו שהה בן לאדן/רויטרס

אחת הסיבות שהובילו את החוקרים של שירות הביטחון הפקיסטני אל הרופא הייתה פטפטת של פקידי ממשל אמריקאים. בימים שלאחר המבצע הנועז וקבורתו של בן לאדן – השלכת גופתו לים מסיפון נושאת מטוסים אמריקאית – תודרכו עיתונאים על ידי הפקידים, ואלה, כדי להאדיר את תחכומם, סיפרו כי אחת השיטות בה נעזרו לצורך איסוף המידע על מקום המסתור שלו היה מבצע החיסון. שירותי הביטחון הפקיסטניים חיברו אחד לאחד והגיעו בקלות יחסית לד"ר אפרידי.

לא ברור מדוע היה הרופא כה שאנן במשך כל אותם שלושה שבועות שלפני מעצרו, ולא נמלט. אחת ההשערות שהעלה רואל מרק גרכט, קצין איסוף ומפעיל סוכנים לשעבר של ה-CIA, בראיחון ל-BBC היא שהוצע למלט את ד"ר אפרידי אך הוא סרב. כמו כן עלתה ההשערה כי יתכן וסבר כי אינו פועל נגד האינטרסים של מולדתו אלא מסייע לה. לצד זאת, מי שכן נעלמו מאז מעצרו היו אשתו ושלושת ילדיו.

מזכיר את סיפורו של פולארד

יהיה זה נוח להשוות את המקרה הטרגי של ד"ר אפרידי לסיפורו של ג'ונתן פולארד: שניהם פעלו בחשאי למען מדינות זרות והיו בקשר עם סוכנים זרים של אותן מדינות, שניהם הועמדו לדין על ריגול ובגידה ונדונו לתקופות מאסר ארוכות, שניהם פעלו אמנם בניגוד לחוקי המדינות שלהם, אך המידע והפעולות שביצעו לא גרמו נזק להן וכוונו לסייע למדינות אחרות וכן, בשני המקרים סייעו פעולות של המפעילים לחשיפתם.

ג'ונתן פולארד גנב מסמכים של קהילת המודיעין האמריקאית שעסקו בעיקר באויביה של ישראל – מדינות ערביות וארגוני טרור, והעבירם ליחידה של המודיעין הישראלי. לאחר שנעצר בארצות הברית סייעה ישראל במעשיה ובמחדליה - אף שלא התכוונה לכך - להפללתו. ד"ר אפרידי הוא אזרח פקיסטני שסייע למודיעין האמריקאי לאתר את מקומו של אוסמה בן לאדן. הוא נעצר לאחר שדוברים אמריקאים הדליפו לתקשורת פרטים מהמבצע החשאי, שהקלו על החוקרים בפקיסטן לעלות על עקבותיו.

התוצאה: החרפת יחסי ארה"ב - פקיסטן

חיסול בן לאדן הביך את שלטונות פקיסטן. הם הואשמו באחת משתי האשמות: או שידעו על כך שבן לאדן מסתתר בשטחם והעניקו לו חסות, או שלא ידעו וכך נחשפה רשלנותם וחדלונם. השלטונות חליטו להעניש את ד"ר אפרידי, אך כדי שפרטים מביכים נוספים על הפרשה לא יחשפו הם העדיפו שלא להעמידו בפני בית דין רגיל. במקום, הוא הועמד למשפט בפני בית דין שבטי שפועל מכוח חוקים ותקנות שנחקקו עוד בתקופת שלטון הכיבוש הבריטי, והליכי המשפט בבית דין זה הם קצרים ביותר.

בתוך כך, העמדתו לדין והעונש הכבד שקיבל – עליו בכוונתו לערער – מעוררים כעס רב בארצות הברית. חברי קונגרס רפובליקנים משתמשים במקרה כדי לנגח את הממשל הדמוקרטי של הנשיא אובמה בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות. הם מאשימים את הממשל בכך שפטפטנות פקידיו גרמה להסגרתו של ד"ר אפרידי ומאיימים כי יפסיקו את הסיוע הכספי והצבאי שארצות הברית מעניקה לפקיסטן. הפרשה מתווספת לשורה של נושאים המעיבים על היחסים בין וושינגטון לאיסלמבד, כמו גם התקפות המזל"טים האמריקאים נגד כוחות הטליבן בגבול פקיסטן-אפגניסטן. בכמה מהתקריות הללו נהרגו עשרות פקיסטנים חפים מפשע, ובתגובה מסרבת ממשלת פקיסטן מזה כמה חודשים לאפשר מעבר של שיירות אספקה לכוחות נאט"ו ובמיוחד לצבא ארצות הברית באפגניסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully