וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעי המרמרה: "לא נסיר התביעות נגד חיילי צה"ל"

8.4.2013 / 18:00

אזרחי טורקיה שנפצעו במהלך השתלטות לוחמי שייטת 13 על הספינה במשט לעזה לפני שלוש שנים מסרבים למחוק את התביעות, גם בעבור פיצויים. "ההתנצלות לא תרפא את פצעינו"

חרף ההסכמות שהושגו לכאורה בשיחת הטלפון בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, נראה כי התביעות שהוגשו נגד חיילי צה"ל שהיו שותפים להשתלטות על הספינה "מאווי מרמרה" במשט לעזה ב-2010 לא יוסרו. נפגעי ההשתלטות על הספינה, שבמהלכה נהרגו תשעה אזרחים טורקים ונפצעו אחרים, הבהירו היום (שני) כי אין משמעות להתנצלותו של נתניהו, בתום כמעט שלוש שנים של נתק ביחסים בין שתי המדינות.

חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
ההתנצלות לא מתקבלת. ההשתלטות על המרמרה/רויטרס

"נמשיך עם התביעות הפליליות שפתחנו נגד החיילים והמפקדים הישראלים ואין בכוונתנו להסיר אותן, גם אם הפיצויים ישולמו", אמר מוסא קוגאס, שנפצע מאש לוחמי שייטת 13 על סיפון המרמרה, שהייתה בדרכה להעביר סיוע הומניטרי בכוונה להסיר את המצור על רצועת עזה. אחמט ורול, עיתונאי שהיה גם הוא על המרמרה, אמר כי הנוסחה לפתרון היא שישראל תסיר את המצור על עזה, בפיקוחה של טורקיה. "מאמצינו הם להסרתו המלאה של המצור", הסביר. "אף אחד לא מעוניין בפיצויים. בזמן שהתנצלות עשויה להוות משמעות דיפלומטית, אין לה כל ערך עבור הקורבנות".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
הציב את ההתנצלות כתנאי הכרחי להשבת היחסים למסלולם. ארדואן/AP

בית המשפט באיסטנבול נמצא כעת בשלב שמיעת האישומים שהוגשו נגד ארבעה מבכירי צה"ל במילואים, בראשם הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי. המשפט נערך בהיעדרם של הבכירים, שעלולים למצוא עצמם נידונים למאסר עולם במדינה זרה. "בלתי אפשרי לרפא את פצעיי באמצעות התנצלות בלבד", אמר קוגאס, שנורה בכתפו במהלך ההשתלטות. "לא נקבל את הפיצויים, אלא אם החיילים האלה ייענשו והמצור יוסר".

נתניהו ביקש לשים סוף לנתק ביחסים עם טורקיה ביום האחרון של ביקור נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בישראל בחודש שעבר. מלבד ההתנצלות אותה הציב ראש ממשלת טורקיה כתנאי הכרחי להשבת היחסים למסלולם, בשיחה בין נתניהו לארדואן הוסכם גם על החזרת השגרירים וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל שלקחו חלק בהשתלטות על הספינה. שני המנהיגים הסכימו כי ישראל תפצה את משפחות הקורבנות, אך לא סוכם מה יהיה סכום הפיצויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully