וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה לאובמה: הרפובליקנים השתלטו על בית הנבחרים

לילה של אכזבות למפלגה הדמוקרטית, לאחר שהפסידה את הרוב בו החזיקה בבית הנבחרים וצמצמה את כוחה בסנאט. האתגרים הבאים של אובמה: לגשר על הפערים עם המחוקקים הרפובליקנים ולשכנע את האמריקאים בצדקת דרכו

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

שנתיים אחרי קמפיין "כן אנו יכולים" ההיסטורי של ברק אובמה, העם האמריקאי שלח לבית הלבן מסר ברור. הקלפיות בבחירות אמצע הקדנציה נסגרו, ספירת הקולות לא הסתיימה, והמדגמים הטלוויזיוניים בארצות הברית קבעו: המפלגה הרפובליקנית זכתה בניצחון גורף, הכולל תוספות מושבים בבית הנבחרים, בסנאט ובמשרות המושל.

בבית הנבחרים, צפויים הרפובליקנים לזכות ברוב עם תוספת של כ-60 מושבים, על אף שהם זקוקים ל-37 בלבד כדי לזכות ברוב. תוספת המושבים של הרפובליקנים היא השינוי הגדול ביותר במאזן הכוחות בבית הנבחרים הבחירות ב-1994, שנערכו באמצע כהונתו הראשונה של ביל קלינטון. אז הם הוסיפו 54 מושבים.

בסנאט, לעומת זאת, מראים המדגמים כי הדמוקרטים יצליחו לשמור על רוב, אם כי דחוק, לאחר שהרפובליקנים חיזקו את כוחם. על פי המדגמים, הרפובליקנים יזכו לרוב מכריע של כ-237 מושבים מתוך 435 בבית הנבחרים.

עם זאת, ניצחון מפתח של המועמד הדמוקרטי בבחירות לסנאט במדינת מערב וירג'יניה, ג'ו מאנצ'ין, וניצחון נוסף של המועמדת הדמוקרטית בקליפורניה, ברברה בוקסר, נטלו לחלוטין מהרפובליקנים אפשרות להשיג רוב בסנאט. יש לציין כי עד עתה, כבשו הרפובליקנים שישה מושבים בסנאט שהיו שייכים לדמוקרטים, בארקנסו, אינדיאנה, צפון דקוטה, וויסקונסין, פנסילבניה ואילינוי - מושב אותו החזיק הנשיא אובמה.

יו"ר חדש לבית הנבחרים

ג'ון ביינר בן ה-61 מאוהיו יהפוך ליו"ר בית הנבחרים לאור הניצחון הרפובליקני, ולהחליף את ננסי פלוסי. ביינר, ישא בתפקיד השלישי בחשיבותו בפוליטיקה האמריקאית - כלומר יכהן כנשיא במידה ומשהו יקרה לנשיא ולסגן הנשיא. עם היוודע התוצאות הוא נשא דברים במטה המפלגה הרפובליקנית, במהלכם אף פרץ בבכי של אושר. "הניצחון הרפובליקני בבית הנבחרים שולח לאובמה מסר: 'שנה את המסלול,", אמר בנאומו.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התקשר לביינר, ובירך אותו על זכיית המפלגה הרפובליקנית ברוב בבית הנבחרים. ממשרדו של ביינר נמסר כי "לשניים הייתה שיחה קצרה ונעימה. הם דנו בעבודה יחד על מנת להתמקד בסדר העדיפויות של העם האמריקאי". מהבית הלבן נמסר כי אובמה אמר לביינר כדי ברצונו למצוא משטח עבודה משותף עם הרפובליקנים.

כמו-כן, הצליחו הרפובליקנים להכניס שני נציגים של קבוצת "מסיבת התה" לסנאט מקנטאקי ומפלורידה. עם זאת, המועמד הדמוקרטי בבחירות לסנאט במדינת דלאוור, כריס קונס, ניצח את המועמדת הבולטת ביותר של "מסיבת התה", כריסטין אודונל. אודונל זכתה לפרסום לאחר שנחשפו קטעי וידאו בהם הודתה שהייתה מכשפה בעברה. גם הארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הצליח לנצח באופן דחוק את המועמדת הרפובליקנית מטעם "מסיבת התה" שרון אנגל בניצחון חשוב מאוד עבור הדמוקרטים.

הקלפי האחרונה נסגרה ב-6:00

בקליפורניה השיגו הדמוקרטים ניצחון חשוב בתפקיד המושל. אחרי כהונת "המחסל" ארנולד שוורצנגר, חוזר לסקרמנטו פוליטיקאי דמוקרטי. ג'רי בראון, שכיהן בתפקיד לפני שני עשורים, ניצח את המועמדת הרפובליקנית לתפקיד ומנכ"ל איביי לשעבר, מג וויטמן. גם במושב הסנאט בקליפורניה זכתה מועמדת דמוקרטית - ברברה בוקסר, לאחר מאבק קשה נגד המועמדת הרפובליקנית קרלי פיורינה, שהייתה בעבר מנכ"ל חברת HP.

בקליפורניה לא הצביעו רק עבור פוליטיקאים אלא גם על מספר הצעות לסדר היום. המפורסמת בהן היא לגליזציה של מריחואנה. למרות שהמדינה נחשבת לליברלית, 56% מאזרחיה הצביעו שלא להפוך צריכת מריחואנה באופן פרטי לחוקית, כך עולה מתוצאות מדגמי הבחירות של רשתות הטלוויזיה בארצות הברית.

במהלך היום עוד ניסה אובמה לגייס מצביעים לקלפיות. הוא העניק ראיונות לכלי תקשורת שונים בארה"ב ופרסם הודעה בפורטל AOL במסגרתה הוא קרא לאזרחים להצביע בבחירות. "במהלך ההיסטוריה שלנו דורות של אמריקאים לחמו, צעדו והתארגנו, לפעמים אף מתו על מנת לקבל את זכות ההצבעה, לבחור את הגורל שלהם ולשנות את מסלול ההיסטוריה", אמר הנשיא. "מפני שהם שעשו כך, אנו נהנים מהזכות להצביע היום. אם אתם חושבים לא להצביע תחשבו על הדבר הבא – כשאתם לא מצביעים אתם משאירים את ההחלטות שמשפיעות על חייכם למישהו אחר - וכשאתם מצביעים אתם מעצבים את ההחלטות שמשפיעות לא רק על חייכם שלכם, אלא גם על חייהם של ילדיכם ונכדיכם. בדיוק כפי שעשו הדורות הקודמים עבורנו. אז ביום הבחירות לכו להצביע", קרא הנשיא האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully