וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן אובמה: בחירות אמצע-הקדנציה יצאו לדרך

טליה שחר

2.11.2010 / 10:24

ההצבעה בבחירות אמצע-הקדנציה בארה"ב מתקיימת היום, במה שנתפס כמשאל עם על מדיניות הבית הלבן. המפלגה הדמוקרטית מתכוננת למפלה בעוד שהמפלגה הרפובליקנית בונה על חגיגה

עשרות מיליוני בעלי זכות ההצבעה בארצות הברית ילכו היום (שלישי) לקלפיות וישפיעו על הרכב הקונגרס לשנתיים הקרובות. על הפרק במערכת הבחירות אמצע-הקדנציה היקרה בהיסטוריה - כל 435 המושבים בבית הנבחרים, 37 מושבים מתוך ה-100 בסנאט, ו-37 מושלים מתוך 50 המדינות.

המפלגה הרפובליקנית צריכה לזכות ב-39 מושבים חדשים בבית הנבחרים. הדמוקרטים מקווים להפסיד רק כ-30 מושבים, אולם סקרים צופים רווח של יותר מ-40 מושבים - בין 45 ל-65 מושבים. בכל מקרה, המפלגה הרפובליקנית צפויה לזכות ביותר מ-230 צירים בבית הנבחרים, הרבה מעל ל-218 הצירים הנחוצים להשגת רוב.

צירי הסנאט מכהנים במשך שש שנים, כשכל שנתיים כשליש מהם עומדים לבחירה. ההערכות לבחירות הנוכחיות היא שהדמוקרטים ישמרו על הרוב בו הם מחזיקים כעת, אם כי יתרונם צפוי להצטמצם באופן משמעותי. הרפובליקנים יכולים לזכות בכשמונה מושבים, אולם לא בעשרה, הנחוצים להשגת רוב. ההערכות נעות סביב כ-52 מושבים לדמוקרטים וכ-48 מושבים לרפובליקנים.

מריחואנה חוקית?

בבחירות למושלים, המועמדים הרפובליקנים צפויים לזכות בניצחונות גורפים במדינות הנחשבות לדמוקרטיות, כמו אילינוי, איווה, מישיגן, אוהיו, ויסקונסין, ופנסילבניה. הם גם מקווים שמג וויטמן, לשעבר מנכ"לית איביי שהשקיעה 140 מיליון דולרים מכספה בהתמודדות, תנצח את המועמד הדמוקרטי. בעוד שלמושלים אין השפעה ישירה על תהליכי החקיקה של הבית הלבן, הם משחקים תפקיד חשוב בבחירות לנשיאות, מכיוון שהם עוזרים לגייס תמיכה למועמדים.

בנוסף, בוחרים במדינות השונות יצביעו על מגוון נושאים כמו הפיכת מריחואנה לחוקית בקליפורניה והחוק האוסר על שופטים באוקלהומה להשתמש החוקי השריעה האיסלמית בפסיקתם.

ההצבעה תתחיל ב-06:00 שעון מקומי בחוף המזרחי (12:00 שעון ישראל) עם פתיחת הקלפיות בקונטיקט, אינדיאנה, קנטקי, מיין, ניו יורק, וירג'יניה, ורמונט, וטנסי. היא תסתיים 14 שעות אחר כך, בחצות שעון מקומי בחוף המזרחי (06:00 שעון ישראל), עם סגירת הקלפיות באלסקה.

יום חג ל"מסיבת התה"?

רוב רפובליקני בבית הנבחרים ורוב דמוקרטי בסנאט הוא מתכון לצוואר בקבוק פוליטי. בין הנושאים שכדאי לשים אליהם לב בבחירות:

עלייתה של תנועת "מסיבת התה" השמרנית ונערת הפוסטר שלה שרה פיילין, והשפעת התנועה על הצירים הרפובליקנים. האם אובמה יצליח לעבוד יחד עם הרפובליקנים, הצפויים לנסות לבטל את הרפורמות בביטוח הבריאות ובמערכת הפיננסית, או שיילחם בהם. כמו כן תיבחן תגובת וול סטריט במקרה שהדמוקרטים יזכו להישגים טובים יותר מהצפוי. והנושא האחרון: קיצוץ מסים – מבחן ראשון וחשוב לעתיד שיתוף הפעולה בין המפלגות יגיע באמצע נובמבר, כשקונגרס צפוי להחליט האם להאריך את קיצוץ המיסים מתקופת ממשל בוש. אם המועד יפוג מבלי הארכה, הדבר יעזור לבית הלבן לצמצם את הגירעון בתקציב, אך לא יזכה לאהדה מאזרחים וחברות, שעלולות לסבול מפגיעה בריווחיהן.

"זוהי מערכת בחירות שבה השמרנים יזכו במספיק כוח בקונגרס, גם אם הם לא יישלטו בו, כדי לחסום חקיקה ליברלית", אמר ג'וליאן זייזליזר, היסטוריון מאוניברסיטת פרינסטון, לעיתון USA TODAY. "בדרך כלל יש איזושהי תגובה לנשיא שקידם אג'נדה גדולה". אם הסקרים יתבררו כנכונים, הרי שהפסדו הצפוי של אובמה, לא יהיה המפלה הראשונה של נשיא הדמוקרטי. קדמו לו פרנקלין רוזוולט, הארי טרומן, לינדון ג'ונסון, ג'ימי קרטר, וביל קלינטון. שלושה מהם – רוזוולט, טרומן, וקלינטון זכו גם בכהונה שנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully