וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות מהאסון בטורקיה: "התאבדו בהמתנה לחילוץ"

3 ימים לאחר הפיצוץ במכרה הפחם שזעזע את המדינה מתבררים מימדי המחדל: מסיכות חמצן פגומות, מחסור בתאי מחסה ועשרות שנלכדו. שר האנרגיה: "מניין ההרוגים - לא יותר מ-302"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

שלושה ימים אחרי האסון במכרה הפחם בטורקיה, נחשפים היום (שישי) בכלי התקשורת במדינה פרטים נוספים על התנאים הקשים שבהם היו, ועדיין נמצאים, מאות הכורים שנלכדו מתחת להריסות. לפחות 284 בני אדם נהרגו באחד מאסונות הבטיחות הקשים ביותר שידעה טורקיה.

אחד הניצולים, חסן אוזדיל, שנמלט מהמכרה דקות לפני האירוע, סיפר כי ראה את אחד מהכורים שנלכדו מנסה לשים קץ לחייו באמצעות חגורה מסביב לצווארו לאחר שהתייאש מהמתנה לחילוץ. לדבריו, המחזה שנגלה לפיו לאחר האסון בתוך המכרה גרם לו להלם. הוא סיפר: "הגעתי לאזור של כמה מטרים מעל הפיצוץ, שהתרחש 2,400 מטרים מתחת לאדמה. היה ריח של גז אז נסוגתי משם. אחר כך שמעתי שהיו אנשים שהטיחו את ראשיהם בקירות. מסיכות החמצן שלהם לא עבדו".

הרוגים בפיצוץ במכרה פחם בטורקיה. רויטרס
כורה שחולץ מהמכרה בעיר סומה שבטורקיה/רויטרס

"לי יש מסיכה שאיתי כבר שלוש שנים, אבל אין לי מושג אם היא עובדת", אמר הכורה אוזדיל. "אמורים לבדוק את המסיכות כל חצי שנה, אבל אף אחד לא בודק". הוא הוסיף כי למד על הפיצוץ מהאחראי עליו, שהתקשר אליו כשהיה במכרה. "זו הייתה הפעם האחרונה שדיברנו", אמר. אוזדיל סיפר כי עשרות מחבריו מתו כאשר ניסו להעלות אנשים אל מחוץ למכרה.

עוד על אסון המכרה בטורקיה:
זעם בטורקיה: יועצו של ארדואן צולם בועט במפגין
אלפים התעמתו עם שוטרים בטורקיה: "ארדואן רוצח"
ארדואן למפגין: "למה אתה בורח, זרע ישראל?". צפו

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
כורים ממתינים למידע על חבריהם שנלכדו במכרה הפחם – סומה, טורקיה, 15-14 במאי 2014. GettyImages
כורים ממתינים למידע על חבריהם שנלכדו במכרה, אתמול/GettyImages

סיפור מזעזע נוסף, שנחשף על ידי הכוחות המחלצים, הוא זה של 14 כורים שמתו מחוסר בחמצן לאחר שהסתתרו בתא המחסה היחיד במכרה, בגודל חמישה מטרים מרובעים. לדברי המחלצים, הכורים השתמשו בבקבוקי חמצן שהיו בתא בתורות בעודם מחכים לחילוץ, שלא הגיע בזמן.

הכורים הסתתרו בתא המחסה לאחר שהבינו כי לא יוכלו לצאת מהמכרה מספיק במהירות עקב מחסון בחמצן. הרשויות מצאו את גופותיהם של הכורים בערימה.

אלפ גורקן, מבעלי המכרה, טען במסיבת עיתונאים כי המכרה בסומה, שמעסיק 6,500 בני אדם, כולל כמה תאי מחסה, והוא מכיל מספיק חמצן ומזון שיעזור לכורים לשרוד במשך 20 ימים, אך המראות בשטח הבהירו כי דבריו אינם מדויקים.

עם זאת, לפי בדיקה שבוצעה על החברות המייצרות את תאי המחסה במכרות, רק ארבעה מתוך 400 המכרות שבמדינה - ובהם המכרה בסומה - בכלל מכילים תאי מחסה. החוק בארצות הברית, בבריטניה בגרמניה ובמדינות נוספות דורש מבעלי המכרה להקים תא מחסה בכל מקום שנמצא במרחק של יותר משעה מהיציאה. טורקיה היא מהמדינות היחידות בעולם שלא הסדירו את הנושא בחקיקה.

לפי ההערכות, כורים רבים מתו מהרעלה לאחר ששאפו גז רעיל ועשן. לדברי הרשויות בטורקיה, הפיצוץ במכרה אירע לאחר שריפה שפרצה בשל תקלה חשמלית.

הפגנות מחאה באנקרה ואיסטנבול בטורקיה, בעקבות האסון במכרה הפחם בסומה, מאי 2014. רויטרס
אלפים הפגינו נגד הממשלה אחרי האסון. איסטנבול/רויטרס

787 כורים היו במכרה שבעיר סומה שבמערב המדינה ו-361 חולצו עד כה בחיים. כ-140 בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים. הבוקר אמר שר האנרגיה של טורקיה, טאנר יילדיז, כי מניין ההרוגים באסון "לא יהיה יותר מ-302". ביומיים האחרונים גובר הלחץ על ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן להתפטר עקב האסון. רבים טוענים למחדלים שקדמו לאירוע, וכורים רבים הפגינו במחאה על תנאי הבטיחות במכרות במדינה וקראו לארדואן "רוצח".

דובר מפלגת השלטון בטורקיה אמר היום בתגובה לטענות כי המכרה נבדק 11 פעמים בחמש השנים האחרונות וכי אין "פרצות" בתקנות הבטיחות למכרות בטורקיה. אתמול התפרסמו תמונות שבהן נראה אחד מיועציו של ראש הממשלה בועט באדם שהתפרע במכרה הפחם. לפי דיווחים שונים, גם ארדואן עצמו סטר למפגין.

בתוך כך, יוסוף ירקל, יועצו הקרוב של ראש ממשלת טורקיה שתועד בועט במפגין שרוע על הארץ, ממשיך בעבודתו חרף הקריאות לפטרו. ירקל, בכיר בלשכתו ארדואן, התלווה היום לראש הממשלה הטורקי, אחרי שאתמול הודה כי בעט במפגין מחוץ למכרה הפחם בעיר סומה. לדבריו, הוא "מצטער שאיבד שליטה והתפרץ", אך הבהיר כי היה נתון קודם לכן להתגרות ולעלבונות מצד המפגינים במכרה.

הפגנות מחאה באנקרה ואיסטנבול בטורקיה, בעקבות האסון במכרה הפחם בסומה, מאי 2014. רויטרס
מחאות לאחר האסון/רויטרס
הפגנות מחאה באנקרה ואיסטנבול בטורקיה, בעקבות האסון במכרה הפחם בסומה, מאי 2014. רויטרס
הפגנות ומהומות לאחר האסון/רויטרס
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מבקר במכרה שבו נספו מאות בני אדם – סומה, 14 במאי 2014. לשכת נשיא טורקיה, אתר רשמי
ארדואן מבקר הזירת האסון/אתר רשמי, לשכת נשיא טורקיה
יועצו של ראש ממשלת טורקיה ארדואן בועט במפגין במכרה הפחם סומה – 14 במאי 2014. רויטרס
יועצו של ארדואן תועד בועט במפגין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully