וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפו עדויות ראשונות לתאי הגזים בטרבלינקה

צוות ארכיאולוגים, ובראשם מומחית לזיהוי קורבנות רצח, הורשה לחפור באדמת המחנה שהוקם בפולין ושהנאצים החריבו אותו כליל ב-1943. בין היתר, התגלו במקום עצמות יהודים

צילום: ערוץ הסמיתסוניאן, עריכה: גדי וינסטוק

ארכיאולוגים גילו עדות פיזית ראשונה לקיומם של תאי גזים במחנה ההשמדה טרבלינקה ואיתרו בו קבר אחים. הממצאים נחקרו בארבעת החודשים האחרונים וחלקם הוצג אתמול (שבת) בטלוויזיה בארה"ב, בתכנית בשם "טרבלינקה: מכונת ההשמדה של היטלר", שהוקרנה בערוץ סמיתסוניאן, והופקה עבור ערוץ 5 הבריטי.

צוות ארכיאולוגים שהורשה לראשונה לבצע חפירה קטנה באדמת המחנה, הממוקם מצפון-מזרח לוורשה, גילה שהנאצים לא הצליחו להשמיד ב-1943 את כל הראיות לקיומו. הארכיאולוגים גילו לבנים ויסודות שעליהם נבנו תאי הגזים. כמו כן אותרו כמויות גדולות של עצמות.

בראש הצוות עמדה קרולין סטרודי קולס, ארכיאולוגית משפטית המתמחה באיתור קורבנות רצח. לדבריה, "הממצאים נמצאים שם, ושיירי האדם נמצאים על פני השטח. אך הם אינם מתועדים או מועברים משם".

לקריאה נוספת
חותמות ששימשו לקעקע אסירים באושוויץ התגלו בפולין
מאות מכתבים של אדריכל השואה בכספת בתל אביב
רופא ביוון תלה שלט "אין כניסה ליהודים" - ונידון למאסר

מחנה ההשמדה טרבלינקה. ויקיפדיה, צילום מסך
מחנה ההשמדה טרבלינקה/צילום מסך, ויקיפדיה

אחרי שטרבלינקה הוחרב ב-1943, נותרו מעט מאוד ראיות לזוועות שהתרחשו בו, אך עריקים נאצים ועדי ראיה שהצליחו להימלט, סיפקו עדויות על המבנים השונים במחנה. ב-2007 קיבלו סטרודי ועמיתיה אישור מיוחד מממשלת פולין וממנהיגים יהודים לערוך חפירה מצומצמת בשטח המחנה. "יש כמה שאלות שניתן להשיב עליהן רק באמצעות ארכיאולוגיה", הסבירה. "אנחנו נכנסים לעידן שבו, לצערנו, אין ניצולים, והארכיאולוגיה יכולה לספק הרבה ראיות חדשות".

החוקרים הפיקו מפות ממוחשבות של המחנה באמצעות צילומיי אוויר ולייזרים. הם חפרו בשלושה אתרים נפרדים, וגילו עצמות בקברי אחים שלא היה ידוע עליהם לפני כן. על כמה מהעצמות התגלו סימני חתכים. לדברי קולס, הדבר תואם עדויות שלפיהן כמה מהקורבנות "נחתכו" לפני הקבורה.

המחקר הנוגע לממצאים יארך עוד שנתיים לפחות. קולס אמרה כי היא מצפה שבכך, היא תסייע לסתור את טענותיהם של מכחישי השואה, ולהוכיח שלמרות מאמציהם, הנאצים לא הצליחו למחוק את העדויות להשמדה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מחנה ההשמדה טרבלינקה, שרטוט של המחנה. יד ושם, אתר רשמי
מפת מחנה ההשמדה. עריקים נאצים ואסירים שנמלטו סיפקו את העדויות הבודדות/אתר רשמי, יד ושם

טרבלינקה היה אחד ממחנות ההשמדה הגדולים ששימשו את הנאצים במהלך ביצוע "הפתרון הסופי". המחנה הוקם ב-1942, והיה הגדול מבין שלושת המחנות שהופעלו על ידי האס.אס במסגרת מבצע ריינהרד, שייעודו היה השמדת יהדות פולין. לפי הערכות רווחות, במחנה נרצחו בין 780 אלף ל-880 אלף בני אדם, כמעט כולם יהודים.

המחנה הוקם באזור דליל אוכלוסין, מכוסה יער ומוסתר בחורש, וזאת כדי למנוע אפשרות שמידע על אודות המתרחש בו ידלוף החוצה. פעולות ההשמדה ההמונית בו החלו ביולי 1942, עם הגעת המשלוחים הראשונים לטרבלינקה, שיצאו מגטו ורשה. בסך הכל, 250 אלף מיושבי הגטו נספו בטרבלינקה. מלבד רובה הגדול של יהדות פולין שהושמדה בשואה, נרצחו בטרבלינקה גם עשרות אלפי יהודים שנשלחו אליו ישירות מארצות אחרות – צ'כוסלובקיה, בולגריה ויוון. גם כמה אלפי צוענים ומאות פולנים הושמדו במחנה.

באוגוסט 1943, לאחר ששני אסירים יהודים הצליחו להימלט מהמחנה ולחזור לגטו צ'נסטוחובה, התארגן מרד מזוין של אסירים במחנה, שהביא לפתיחת קרב עם השומרים הנאצים. בקרב נהרגו מרבית המורדים. 200 אסירים הצליחו לברוח, ורובם נהרגו מאש שומרים ותושבים פולנים בסביבה. כתוצאה מהמרד, עלה המחנה בלהבות, ונגרם לו נזק כבד. על כן, החליטו הנאצים לחסל אותו ולהשמיד את כל המבנים במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully