וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: לא ניזום מהלך צבאי להצלת חצי האי קרים

הנשיא הזמני של אוקראינה לא מוכן לסכן את האזרחים במזרח המדינה גם במחיר של השתלטות רוסיה על חצי האי קרים ומפקפק באמינות משאל העם: "מוסקבה תזייף את התוצאות"

צילום: רשות שדות התעופה, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו: פצועים אוקראינים מגיעים לטיפול בישראל)

נשיא אוקראינה הזמני, אלכסנדר טורצ'ינוב, אמר הלילה (רביעי) כי ארצו לא תיזום מהלך צבאי כדי למנוע מהשלטונות בחצי האי קרים – אליו פלש צבא רוסיה, להתפצל מהמדינה. בראיון בלעדי שהעניק לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP אמר טורצ'ינוב כי ההחלטה נובעת מהחשש שהגבול המזרחי של אוקראינה יהיה חשוף למתקפה מצד רוסיה. ביום ראשון צפוי להתקיים משאל עם בקרים בנושא סיפוח חצי האי לרוסיה. לטענת הנשיא האוקראיני, מוסקבה תפעל לזיוף תוצאות המשאל.

עוד ידיעות מהעולם:
דיווח: מטען התפוצץ מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר
אלפי טורקים ברחובות: "המדינה הרוצחת תובא לדין"
"חיל האוויר המלזי זיהה בוודאות: המטוס הסתובב לאחור"

ב-16 במרץ, יום ראשון הקרוב, יוחלט אם תושבי קרים יישארו חלק מאוקראינה או יסופחו לרוסיה. "מה שהם מכנים משאל עם לא יקרה בקרים אלא במשרדי הקרמלין", אמר טורניצ'וב. ביום חמישי שעבר הצביע הפרלמנט בחצי האי קרים בעד הפיכת האזור האוטונומי בדרום מערב אוקראינה לחלק מרוסיה. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות הרוסית רי"א, הוחלט "להיכנס לפדרציה הרוסית, עם הזכויות של נתינים רוסים", לפי נוסח ההחלטה שהתקבלה.

אלכסנדר טורצ'ינוב, הנשיא הזמני של אוקראינה. קייב, 23 בפברואר 2014. רויטרס
מעוניין למנוע מהגבול המזרחי של אוקראינה להיפגע. טורניצ'וב, השבוע/רויטרס

ההצבעה התקיימה בצל נוכחות לא מבוטלת של כוחות פרו-רוסיים בחצי האי, כאשר על פי דיווחים מהימים האחרונים חיילים רוסים השתלטו על כמה עמדות של צבא אוקראינה. בקרב תושבי חצי האי ישנו רוב לדוברי הרוסית והקשרים התרבותיים וההיסטוריים עם השכנה הגדולה ממזרח חזקים במיוחד. לאחר הדחת הנשיא הפרו רוסי ויקטור ינוקוביץ', התקיימו בקרים הפגנות נגד השלטון החדש ובעד התערבות רוסית בנעשה במדינה.

בשבוע שעבר הקפיא האיחוד האירופי את נכסיו של ינוקוביץ' ושל ראש הממשלה לשעבר מיקולה אזרוב, כמו גם של 16 בכירים נוספים בממשל, אשר חשודים בהפרת זכויות אדם וניצול לרעה של כספי מדינה. הגבלה זו תקפה בשטחי מדינות האיחוד ובמרחב האווירי שלהן. הרשימה כוללת בין היתר את ראש שירות הביטחון האוקראיני, התובע הכללי לשעבר, ושרי הפנים והמשפטים לשעבר.

חצי האי קרים, אוקראינה. מרץ 2014. AP
הרוסים באים. טנקים רוסים בחצי האי קרים, השבוע/AP

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר בשבוע שעבר כי העברת קרים לרוסיה מהווה הפרה של החוק הבינלאומי, שכן הצעד מנוגד לחוקת אוקראינה, שבשטחה נמצא האזור. הנשיא האמריקני אמר כי כל החלטה הנוגעת לעתידו של האזור, שהאוכלוסייה בו פרו-רוסית ברובה, חייבת להתקבל בשיתוף עם הממשלה החדשה בקייב הבירה.

"משאל העם המוצע על עתידו של קרים יפר את החוקה האוקראינית ואת החוק הבינלאומי", אמר אובמה בבית הלבן. לדבריו, "עברנו את הימים שבהם ניתן היה לשרטט מחדש גבולות מעל ראשיהם של מנהיגים דמוקרטים". הנשיא הוסיף: "אני משוכנע כי אנו נעים קדימה יחדיו, מאוחדים בנחישותנו להתנגד לפעולות המפרות את החוק הבינלאומי ולתמוך בממשלה ובעם באוקראינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully