וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקב"ן המוסלמי שרצח 13 חיילים יתחקר את ניצולי הטבח

הפסיכיאטר הצבאי נידאל חסן עומד היום לדין במחנה פורט הוד בטקסס, שם ירה בעשרות בני אדם בתקרית שהוגדרה "סכסוך עבודה". פרשנים: הוא ינצל את במת המשפט לתעמולה קיצונית

תחת אבטחה כבדה נפתח בצהריים (שלישי) בטקסס משפטו של הפסיכיאטר הצבאי נידאל חסן, שהרג 13 בני אדם במסע ירי קטלני בבסיס פורט הוד ב-2009. אחרי ארבע שנים של דיונים סבוכים בבית המשפט הצבאי, חלה התפתחות משפטית נוספת בעלילה, כשחסן הודיע שהוא מפטר את עורך הדין שמונה לו אחרי שאושר לו לייצג את עצמו.

הקולונל (אלוף משנה) נידאל מאליכ חסן אינו בקיא במשפטים, והעובדה כי הוא יגיע למשפט ללא עורך-דין צפויה רק לסבך את ההליכים בדיון. מומחים אומרים כי חסן אינו מעוניין בזיכוי, אלא רק צמא לבמה כדי לשטוח מעליה את אמונתו המוסלמית הקיצונית. המשפט נערך באותו בסיס שבו אירע הטבח, ואם יורשע חסן הוא צפוי לעונש מוות.

לדברי פרשנים, התביעה לא תתקשה לשכנע את 13 המושבעים באשמתו של חסן. ואולם, לא ברור כמה זמן יימשך המשפט, שכן יש חשש שהדיונים יהפכו לקרקס משפטי ויופסקו שוב ושוב, אחרי שהשופטת, הקולונל טארה אוסבורן, אסרה על חסן להציג "מניפסט קיצוני" כאשר הוא משמש בתפקיד ההגנה. בית המשפט גם לא התיר את בקשותיו החוזרות של חסן להתראיין לרשת "פוקס", אליה שלח מכתבים רבים בבקשה לפרט את כתב ההגנה שלו.

בית המשפט הצבאי בבסיס פורט הוד. טקס, אוגוסט 2013. AP
מאבטחים בודקים מכונית בכניסה לבית המשפט הצבאי בפורט הוד, הבוקר/AP

בשימוע שנערך לו בחודש יוני, הסכימה השופטת לבקשתו של חסן לפטר את עורך הדין שמינה לו הצבא, אחרי שצוות פסיכולוגי קבע כי חסן כשיר נפשית כדי לייצג את עצמו. למרות שחסן רתוק לכיסא גלגלים בשל היריות שספג בחילופי האש עם המשטרה, נקבע כי הוא גם כשיר פיזית כדי לשבת בבית המשפט במהלך הדיונים הארוכים, ולהמשיך לאחר מכן בעבודה על תיקי המשפט בשולחן מיוחד שהוקצה לו בבית הכלא.

חסן מואשם ב-13 סעיפים של רצח בכוונה תחילה וב-32 סעיפים נוספים של ניסיון רצח בבסיס בו שירת בפורט הוד ב-5 בנובמבר 2009. הוא צעד למרפאה שהעניקה בדיקות וחיסונים לחיילים וטיפס על השולחן. לאחר מכן דקלם תפילות בערבית ופתח באש משני אקדחים, אותם טען פעמיים. הוא ירה בסך הכל 100 כדורים.

משפטו של היורה מבסיס פורט הוד, נידאל חסן. AP
13 הרוגי הטבח בפורט הוד. שני אקדחים, 100 קליעים, עשרות פצועים/AP

חסן הודה בכתב האישום שהוגש נגדו, אך טוען כי פעל כדי להגן על המוסלמים ועל פעילי הטליבן באפגניסטן. הוא התבסס על טיעון לפיו פעל כדי להגן על קבוצת מיעוט הנתונה לרדיפה, אך בית המשפט דחה את הטענה הזו על הסף. הוא היה אמור לצאת ב-2009 לאפגניסטן. לפי התביעה, הוא התעניין קודם בג'יהאד ובטליבן וערך חיפושי אינטרנט בנושא.

משפטו של היורה מבסיס פורט הוד, נידאל חסן. AP
אלפונזו לנספורד, ניצול הטבח, מציג את המיקום שבו נורה בראשו/AP

בפנטגון התייחסו למקרה כאל "אלימות במקום העבודה" ולא כמעשה טרור, הגדרה שעוררה זעם בקרב קרובי הנרצחים. רבים מהם הפגינו נגד הנשיא ברק אובמה.

כמה מהחיילים ששרדו את הטבח צפויים להעיד במשפט, ואף להיחקר בחקירה נגדית בידי חסן. אחד העדים הוא סמל ראשון אלפונזו לנספורד, בן 46, שפרש מהצבא אחרי הטבח, ונותר עיוור בעין אחת. לנספורד, שהיה לא חמוש, נורה פעם אחת בראש ושש פעמים בגופו. הוא העמיד פני מת ולאחר מכן ניסה להימלט, אך חסן רדף אחריו וירה בו שוב בגב.

"אני איחקר על ידי האדם שירה בי", סיפר לנספורד לניו יורק טיימס.

"אתם יכולים להבין את כל הרגשות שעומדים להציף אותי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully