וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הפריצה לשגרירות: "הקומנדו המצרי מנע אסון"

ראש הממשלה כינס מסיבת עיתונאים בה התייחס לאירוע הפריצה ההמונית לשגרירות ישראל בקהיר, והודה לנשיא ארה"ב אובמה ולממשלת מצרים על הטיפול במצב. "נמשיך לדבוק בשלום עם מצרים"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס אמש (שישי) מסיבת עיתונאים בשל אירועי הפריצה ההמונית לשגרירות ישראל בקהיר ביום שישי. בדבריו ביקש ראש הממשלה להודות לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על המאמצים האמריקאים לסייע באירוע המורכב בקהיר. "הדבר מעיד על הברית האמיצה של ישראל עם ארצות הברית, הנחוצה כל כך בייחוד בימים אלה". עוד ביקש נתניהו להודות למצרים על התערבות הקומנדו המצרי, שמנסה אסון. "הגנה על שגרירות היא חלק מתפקידה של מדינה ריבונית", הבהיר ראש הממשלה. הוא ציין עוד שישראל תמשיך לדבוק בשלום עם מצרים, וכי ירושלים פועלים בתיאום עם הממשלה המצרית כדי להשיב את אנשי השגרירות.

בישראל ראו בחומרה את אירועי הפריצה, במסגרתם ריסק ההמון המשולהב את חומת המגן של מתחם השגרירות, פרץ למתחם והסיר את דגל ישראל. שני אזרחים נהרגו, וכאלף בני אדם נפצעו במהומות. במבצע חשאי של חיל האוויר פונה השגריר יצחק לבנון וכל הסגל הדיפלומטי מהמדינה, ובהמשך נחתו בישראל גם שישה מאבטחים, שנלכדו במבנה השגרירות ופונו על ידי הקומנדו המצרי. כוחות הביטחון המצרים עצרו היום 11 אזרחיםשהיו מעורבים בהתפרעויות אתמול, זאת בנוסף ל-19 שנעצרו כבר אתמול. כל 30 העצורים יועמדו לדין בהליך מזורז.

עוד על הפריצה לשגרירות בקהיר
שקט מתוח: צפו במראות ההרס ביום שאחרי הפריצה לשגרירות
בעולם מגנים: ”על מצרים להגן על השגרירות הישראלית”
מצרים: נעמיד לדין המעורבים בפריצה לשגרירות ישראל

התפרצות המפגינים לשגרירות ישראל במצרים. AP
אלף נפצעו בהתפרעויות. המהומות בקהיר אתמול/AP

בתגובתו הראשונה לאירועים ביום שישי, אמר ראש הממשלה כי "תקיפת שגרירות ישראל במצרים הינה מקרה חמור מאוד, אך היה עשוי להיות אף חמור יותר אם היו מצליחים לעבור את הדלת האחרונה, ולפגוע באנשינו שהיו נצורים בשגרירות. אני שמח שהצלחנו למנוע אסון". נתניהו הוסיף כי "העובדה שבסופו של דבר השלטונות המצרים פעלו בנחישות והביאו לשחרור אנשינו ראויה לציון ולתודה. עם זאת, אסור שבמצרים יעברו לסדר היום על הפגיעה הקשה במרקם השלום עם ישראל, ועל הפרה כה בוטה של הנורמות הבינלאומיות. בהמשך נקיים התייעצויות בהתאם לפעולות הנדרשות".

גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס לאירועים האלימים בקהיר. ליברמן אמר בראיון לערוץ 10 כי "מגיעה פה תודה אדירה לאותם שישה מאבטחים ששמרו על קור רוח והתנהגו בגבורה. הייתי נפעם מהתפקוד של אנשינו". ליברמן אמר כי הוא מרוצה מתפקודה של ממשלת ישראל וכי ארצות הברית סייעה רבות בחילוץ המאבטחים הלכודים. "ממשלת ישראל תפקדה כקבוצה מגובשת ומסונכרנת. אני רוצה להביע תודה לנשיא ארה"ב. אחרי השיחה של ראש הממשלה עם אובמה, הרגשנו מיד שינוי. נציגי ארצות הברית עשו עבודה יוצאת מן הכלל". באשר להשפעה על יחסי ישראל עם מצרים אמר ליברמן כי "אני לא חושב שהאירוע ישפיע על היחסים עם מצרים. השלום עם מצרים חשוב גם למצרים ולישראל. אנחנו רוצים לחזור ולהפעיל את השגרירות בקהיר, אבל בלי לסכן את אנשינו. אנחנו רוצים לוודא שלא נחזור לאותו מחזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפריצה לשגרירות מצרים. עומר מירון
התערבות הקומנדו המצרי מנעה אסון. נתניהו, הערב/עומר מירון

למרות דבריו המפייסים יחסית של ליברמן, ח"כ עמיר פרץ קרא לראש הממשלה לפטר את שר החוץ שלו. "האחריות להידרדרות היחסים עם מצרים וטורקיה מוטלת ראשית על גורמים קיצוניים במדינות אלו. אבל שר החוץ מוסיף שמן למדורה בצורה חסרת אחריות, במקום לפעול להרגעת הרוחות. מאחר ומדובר בשתי מדינות שהיחסים איתן בעלי חשיבות אסטרטגית אדירה, צריך באופן חריג לבקש את התערבותם של נשיא המדינה שמעון פרס וח"כ בנימין בן אליעזר, לשמש כצוות שיפעל להרגעת הרוחות".

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully