וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים: "אי הכרת החוק בדולה - פתח לסוטים"

פרשת ההטרדות המיניות העלתה לתודעה את מקצוע ה"דולה". אף שהדולה מסייע ליולדת בתהליך, החוק אינו מכיר במעמד המקצוע. מומחים: "סוטים מנצלים גבולות פרוצים כדי לבצע עוולות"

פרשת ההטרדות המיניות שפורסמה היום (שני), לפיהן נחשד תושב רחובות בביצוע שורת עבירות מין בנישם הרות,העלו לכותרות את מקצוע ה"דולה", תפקיד משלים לפעילות הצוות הרפואי בזמן הלידה. "החוק אינו מכיר בבעלי מקצוע הדולה כמטפלים ובכך הוא פותח פתח למכלול של בעיות, כגון כניסת גורמים לא מקצועיים לתחום במקרה הקל ובמקרה הקשה יותר, כניסה של עבריינים או סוטים שמנצלים את הגבולות הפרוצים כדי לבצע עוולות במטופלת", מסבירה עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד, יועצת משפטית לארגון המניפה ומומחית בתחום דיני עמותות ומלכ"רים.

ארגון המניפה הינו ארגון הגג למקצועות שסביב ההריון והלידה. הארגון שם לעצמו למטרה, בין השאר כדי להסדיר את מעמד הדולה, וכן את מעמד היועצות, מדריכות ההנקה והתומכות לאחר לידה. לדברי גרינגרד החוק כיום אינו מגדיר מיהו דולה, מהם המבחנים שעליו לעבור, מה מותר ומה אסור לדולה לעשות במהלך טיפול וכדומה. גרינגר אומרת שככל שהתחום יוסדר, גבולותיו יוגדרו, מאפייניו יפורסמו ויקבלו הכרה ממסדית וכך יהיה קל יותר לפונות לבעלי המקצוע לזהות את גורמי מקצוע מיומנים.

סיוע גופני ותמיכה נפשית

יושבת ראש ועד ארגון המניפה, כנרת דרור, שגם היא דולה במקצועה, מסבירה כי תפקידה של הדולה הוא לסייע לאשה או לזוג במהלך ההיריון והלידה. לדברי דרור, "תומכת הלידה מלווה את האישה ההרה מזמן ההריון בהכוונה ויעוץ, ואם היא הוכשרה לכך - גם בטיפולים ברפואה המשלימה. היא זמינה למענה על שאלות או לכל תמיכה אחרת לה היא נדרשת. בזמן הצירים המקדימים והלידה, היא מסייעת ליולדת לנוע, לנשום, להתמודד עם התהליך המורכב והמרגש הזה, מעניקה סיוע גופני המתבטא בדרך-כלל בעיסוי, וכן תמיכה רגשית-נפשית". בנוסף, אומרת דרור, הדולה מסייעת לאישה גם אחרי הלידה, בשלבים הראשונים של ההסתגלות להורות.

דרור אומרת כי "מחקרים מראים שלידה בסיועה של דולה מקטינה את הצורך בשימוש במשככי כאבים ומפחיתה את המקרים בהם נדרשים לניתוח קיסרי". היא מדגישה כי "תומכת לידה אינה מהווה תחליף לצוות הרפואי - אחריותו של הצוות הרפואי על התהליך אינה מוטלת בספק. עם זאת, תומכת לידה היא השלמה מתבקשת לצוות הרפואי. היא מעניקה את התמיכה הרגשית והגופנית שהצוות הרפואי לא תמיד יכול להעניק ולא תמיד מוכשר לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully