וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמו של בראל חדריה שמואלי שלחה תחקיר עצמאי לרמטכ"ל

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 11:54

משפחתו של החייל שנהרג בגבול עזה דרשה לקבל תחקיר מלא ומקיף על מותו, ולאחר שלא קיבלה אותו ערכה תחקיר עצמאי. במסמך שחיברה אימו של החייל היא מציינת ממצאים מטרידים על נסיבות מותו ובהן הטענה שהפינוי ארך זמן בלתי סביר ושבמקום לא היתה כלל אלונקה

בווידאו: הקלטות אחרונות של בראל חדריה שמואלי/באדיבות המשפחה

שלושה וחצי חודשים מייסרים עברו על משפחת שמואלי, מאז שקיבלה את ההודעה על פציעתו הקשה של סמ"ר בראל חדריה שמואל בגבול עזה, שכעבור כמה ימים הלך לעולמו. לאבל הכבד נוספה עוד עובדה שמוסיפה לכאב המשפחה: למרות דרישתה, היא לא קיבלה תחקיר מלא ומקיף של האירוע. במהלך הזמן שחלף הצבא לא סיים את החקירה. במקביל הגיעו לאם, ניצה, עדויות מטרידות על נסיבות מותו של בנה. היא פנתה לערוך תחקיר עצמאי, שהעלה ממצאים קשים. לפי הממצאים של התחקיר, נפילתו היתה מחדל חמור, שניתן היה למנוע.

על פי התחקיר, האמבולנס שפינה את בראל לבית החולים סורוקה בבאר שבע נסע שעה ו-45 דקות, נסיעה שאמורה לארוך 50 דקות בלבד. ממצאים נוספים של המשפחה כוללים את הטענה שלצבא היה ידוע שהעמדה שבה הוא נורה מסוכנת ושטווח הראייה בה מוגבל, אך לא עשה דבר.

בראל חדריה שמואלי. דוברות מג"ב, אתר רשמי
בראל חדריה שמואלי/אתר רשמי, דוברות מג"ב

"במוצאי שבת, 21 באוגוסט 2021 השתנו חיי. נהרסו חיי", כותבת האם ניצה שמואלי במסמך. "ההודעה שבראל נפצע באורח אנוש הייתה כמו סכין בלב. תשעה ימים לא זזנו מבית החולים, זעקנו, התפללנו, נאחזנו בכל פירור של תקווה, עד שעצם עיניו בפעם האחרונה. בראל איננו".

שמואלי דרשה מהצבא לדעת את האמת על נסיבות מותו של בראל. "כאמא מגיעות לי תשובות", היא כותבת, "גם אם הן אינן נעימות, גם אם מביכות, גם אם חושפות רשלנות". שום דבר, היא מוסיפה, לא יחזיר את בראל, "אבל אולי התשובות יתנו לי קצת מרגוע".

ואולם לדבריה שום דו"ח, תחקיר או נייר רשמי שבחן את האירוע לא הגיע לידיה. לעומת זאת, לדבריה, "שיחות שערכתי עם מפקדים, לוחמים, אנשי צבא ומג"ב בעבר ובהווה לא נותנות לי מנוח. הן מציפות סימני שאלה רבים".

מתוך השיחות האלה עולה תמונה מטרידה מאוד לכאורה על נסיבות נפילתו של בראל, ששירת בימ"ס דרום של מג"ב. הנחיות סותרות ללוחמים, הערכות לקויה, סיכון מיותר של הלוחמים ופינוי רצוף כשלים של בראל הפצוע - כל אלה מצטרפים לכדי תמונה קשה שמציבה סימן שאלה גדול לכאורה על תפקוד הצבא.

פעילות לוחמי חיל ההנדסה מיחידת יהל"ם לנטרול וזיכוי מבוקר של המטענים והרימונים שהושלכו אמש במסגרת הפרות הסדר האלימות שהוביל ארגון הטרור חמאס לאורך גדר המערכת ברצועת עזה.. דובר צה"ל
לוחמים ליד הגדר בעזה/דובר צה"ל

לכאורה, ההפגנה שבעקבותיה נהרג בראל לא הייתה אמורה לכלול עימות אלים. על פי דו"ח המודיעין שאותו מצטטת שמואלי, "חמאס הודיע למצרים כי אין להם כוונה להתעמת במהלך העצרת עם כוחות הביטחון הישראליים". אלא שבאותו דוח נאמר גם "בצה"ל העריכו כי הפרת הסדר תוכננה ואורגנה מראש, כולל השימוש בנשק חם".

לסברה שההערכות מראש הייתה לקויה נוספות גם העדויות מתוך מכשיר הטלפון של בראל עצמו. "איזו התנהלות על הפנים", הוא אומר שם, "לא תיאמו מטווח, לא משכו תיק מטווח, שום דבר. אספר לך כשנתראה - איזה הבדלים".

הפרת הסדר ה"שקטה" הפכה להפגנה אלימה מאוד. בראל שלח הודעה לחובש בווטסאפ על זיהוים של מפגינים אלימים. דיווחים אחרים העידו גם הם על התקרבות המונית לחומה, אבל לפי הדוח של משפחת שמואלי לא הייתה תגובה לדיווח זה. לצלפים לא הייתה, נטען עוד, אפשרות ראייה לטווח קצר, מה שהציב אותם בסכנה חמורה.

הטענה: המח"ט טעה בשיקול דעתו

הפרת הסדר ה"שקטה" הפכה להפגנה אלימה מאוד. בראל שלח הודעה לחובש בווטסאפ על זיהוים של מפגינים אלימים. דיווחים אחרים העידו גם הם על התקרבות המונית לחומה, אבל לפי הדוח של משפחת שמואלי לא הייתה תגובה לדיווח זה. לצלפים לא הייתה, נטען עוד, אפשרות ראייה לטווח קצר, מה שהציב אותם בסכנה חמורה.

"אמנם על פי הדיווח, מח"ט הגזרה הצפונית נחכח בשטח, אולם אין עדות שקיבלתי לגבי הנקודה שבה שהה, וכיצד פיקד על הכוחות", כותבת שמואלי. "לא הייתה שום יעילות מבצעית לכך שהלוחמים נמצאו מאחורי החומה". לדבריה, לוחמים אחרים שהיו בשטח טוענים שהמח"ט טעה בשיקול דעתו והיה צריך להורות על נסיגה לאחור. "צה"ל ידע מ-2019 שבעמדה שבה נורה לוחם מג"ב טווח הראייה מוגבל, אך לא עשה דבר" היא מדגישה".

כמה מהפרטים המטרידים ביותר קשורים לפינויו של בראל מהשטח. "זירת האירועי לא היתה בשטח אויב או תחת אש, ולכן מתבקש היה טיפול רפואי מקצועי, יעיל ודחוף", אומרת שמואלי. "במקום לא הייתה כלל אלונקה ואנשי צוות להרים אותו, לא נקבע מראש מסוק לפינוי מהיר ואף לא אמבולנס וצוות רפואי שיכול היה להציל את חייו".

החובש, לפי הדו"ח, הרים את בראל לבדו לרכב, מה שארך זמן רב. האמבולנס שפינה את בראל לסורוקה נסע שעה ו-45 דקות "כאשר נסיעה שגרתית במסלול זה אורכת כ-50 דקות בלבד". שמואלי מסכמת: "האירוע שהסתיים באסון כבד הינו מחד חמור שניתן היה למנוע את תוצאותו הסופית והקשה". שמואלי מוסיפה גם את הדברים הקשים הבאים: "האמירה של צה"ל כי מדובר ב'תקלות וליקויים' הינה בבחינת בריחה מאחריות וסטייה עמוקה מהאימרה של בן גוריון שלפיה אם צריכה לחוש ביטחון ממפקדי בנה. כל אם שבנה משרת בגבול עזה או בגזרה חמה אחרת - צריכה להיות מודאגת מאוד מממצאים אלה".

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "צה"ל משתתף בצער משפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי, ממשיך ללוותה ולחזקה. פניית המשפחה התקבלה הבוקר, והתייחסות לטענות העולות בה תינתן במועד הצגת סיכום התחקיר הצבאי למשפחה. מהתחקירים שבוצעו עד כה וכפי שפורסם, נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו באופן יסודי ומקיף".

עוד נאמר בתגובת דובר צה"ל: "לצד זאת, מסקנות הביינים העלו כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוח באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. בגין האירוע התקיים תהליך תחקור נוקב ומעמיק, אשר יסתיים בעת הקרובה וממצאיו ומסקנותיו יוצגו למשפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully