וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: פתרנו המחלוקות על יישומו של הסכם הגרעין

11.1.2014 / 0:03

בסיומו של סבב שיחות שעסק במימוש הסכם הביניים שנחתם בז'נבה, הביע סגן שר החוץ האיראני תקווה כי הממשלות יאשרו את הפרטים בקרוב. ארה"ב: הדיווחים על סיכום סופי לא נכונים

נשיא איראן חסן רוחאני בתום ביקורו בארה"ב. ספטמבר 2013. AP
"עכשיו אנו לוקחים את ההחלטות הביתה". נשיא איראן חסן רוחאני/AP

לקראת הסכמה סופית על יישומו של הסכם הגרעין? נציגי איראן והאיחוד האירופי סיימו אתמול (שישי) אחר הצהריים סבב נוסף של שיחות בז'נבה על יישומו של הסכם הביניים שנחתם בנובמבר. בשיחות נדונו סוגיות שנויות במחלוקת בהסכם, שנועד לבלום את תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית בתמורה להקלה משמעותית בסנקציות שהטיל עליה המערב. הצדדים הסכימו כי נרשמה התקדמות משמעותית בסבב הנוכחי, אולם השמיעו התייחסות מעט שונה לתוצאותיו.

הנציג האיראני לשיחות, סגן שר החוץ עבאס עראקצ'י, אמר בסופן לסוכנות הידיעות רויטרס כי נמצאו "פתרונות לכל המחלוקות". יחד עם זאת, הוא הוסיף כי נדרשות התייעצויות נוספות לפני שתושג הסכמה סופית בעניין. "עכשיו אנו לוקחים את ההחלטות הביתה, כולנו", אמר, בהתכוונו כי נדרשת הסכמה של דרג בכיר יותר. "אני מקווה כי מחר נוכל לאשר אותן", הוסיף.

עוד על איראן ושאיפותיה:
התרגיל הרוסי שיאפשר לאיראן לחמוק מהסנקציות
דיפלומטים: הצנטריפוגות מסכנות את ההסכם
קרי מודה: ספק אם נשיג הסכם כולל עם איראן

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
החתימה על הסכם הביניים בין המעצמות לאיראן בז'נבה, נובמבר 2013/AP

דובר האיחוד האירופי מייקל מאן הסכים כי הייתה התקדמות "טובה מאוד בכל הסוגיות הרלוונטיות", אולם לא אישר כי מדובר בסיכומים סופיים. בדומה לעראקצ'י, הוא ציין כי ההסכמות צריכות לקבל את אישורם של דרגים בכירים יותר.

בארצות הברית התייחסו בחיוב להתפתחות האחרונה במשא ומתן בין הצדדים, אולם גם שם ביקשו להדגיש כי הדיונים טרם נחתמו באופן סופי. "היו כמה סוגיות יוצאות דופן, אולם בנקודה זו הדיווחים על כך שהכול סוכם סופית אינם נכונים", אמרה דוברת משרד החוץ ג'ן סאקי לכתבים בוושינגטון הבירה.

האיחוד האירופי, כמו גם שש המעצמות שהשתתפו במגעים – ארצות הברית, בריטניה, רוסיה, סין, צרפת וגרמניה – נדרשים להחליט מתי ייכנס ההסכם עם איראן לתוקף, כלומר באיזה מועד תחל ההקלה בסנקציות. סוגיה נוספת היא האופן שבו יוודאו כי איראן מממשת את התחייבויותיה. בשבועות האחרונים היו חילוקי דעות באשר לתהליך שבמסגרתו יוציאו הצדדים את הצעדים שעליהם סוכם בז'נבה לפועל, וכן על היקף ההתחייבויות שעל איראן למלא עוד לפני ההקלה בסנקציות. סוגיה שנויה במחלוקת נוספת הייתה סביב המחקר האיראני בתחום העשרת אורניום.

תוקפו של הסכם הביניים הוא שישה חודשים, והמעצמות מקוות לנצל את החודשים האלה למשא ומתן על הסכם רחב וסופי באשר לשאיפותיה הגרעיניות של הרפובליקה האיסלאמית.

(עדכון ראשון: 21:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully