וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס מוחלט במרכז אפריקה: צרפת משגרת מאות חיילים

רויטרס

26.11.2013 / 15:12

הרפובליקה המרכז-אפריקנית ניצבת בפני אובדן שליטה אחרי הדחת נשיאה, עם עלייה באלימות המינית והדתית, העינויים וההוצאות להורג. "איננו יכולים לתת למדינה להתפרק כך"

הרפובליקה המרכז-אפריקנית על סף טבח עם: צרפת הודיעה היום (שלישי) כי תשלח מאות מחייליה למדינה המסוכסכת, במטרה לבלום את מה שהוגדר "הידרדרות לכאוס מוחלט". בחודש מרץ האחרון הודח הנשיא פרנסואה בוזיזה, ואת השלטון החליף ראש הממשלה מישל דג'וטודיה, שפיקד בעבר על כוחות המורדים – ה"סלקה".

עוד חדשות מאפריקה:
מצרים וטורקיה כבר לא: קהיר גירשה את השגריר
שמונה פועלי בניין מתו מפגיעת ברק בדרום אפריקה
ישראלי נרצח ביוהנסבורג, חשד שהיה חייל של מוסלי

כוח בינלאומי בבוסנגואה שברפובליקה המרכז-אפריקנית. 25 בנובמבר 2013. רויטרס
מחצית מהאזרחים נוצרים, מיעוטם מוסלמי. חיילים מהכוח הרב-לאומי ברפובליקה המרכז-אפריקנית, אתמול/רויטרס

ברחבי המדינה נפרשו כנופיות איסלאמיות חמושות, רובן של מורדים לשעבר, ואלה תקפו באלימות תושבי כפרים שונים. הממשלה בבירה בנגוי מכחישה כי היא פועלת נגד אחת הקבוצות, אולם מכירה בכך שיש למצוא פתרון למשבר החריף. ברפובליקה המרכז-אפריקנית חיים 4.6 מיליון אזרחים, כמחצית מהם נוצרים וכ-15% מהם מוסלמים. מקורם של רבים מהמורדים בצ'אד ובסודאן.

"אנו מתכוונים להגביר את נוכחותנו", הודיע שר החוץ של צרפת לורן פביוס. "עד עתה היו רק אזרחי המדינה בסיכון, אך אם הריק השלטוני והקריסה יימשכו, הדבר יאיים על כל המדינות באזור – צ'אד, סודאן, קונגו וקמרון". שר ההגנה ז'אן-איב לה-דריאן אמר לתחנת הרדיו אירופה 1: "איננו יכולים לתת למדינה להתפרק כך. יש שם אלימות, מעשי טבח ותוהו ובוהו הומניטרי".

הפגנות למען שלום בבנגוי, בירת הרפובליקה המרכז-אפריקנית. 22 בנובמבר 2013. רויטרס
"אלימות, מעשי טבח ותוהו ובוהו הומניטרי". הפגנה של אזרחים למען החזרת השלום והיציבות למדינה, בשבוע שעבר בבירה בנגוי/רויטרס

השניים לא נקבו במספר החיילים שיישלחו למדינה, אולם ככל הנראה מדובר בכ-800. אלה יצטרפו לכ-400 חיילים צרפתים המוצבים בבנגוי במטרה לשמור על אזרחים צרפתים השוהים שם. בפריז הבהירו כי בדומה למבצע הצרפתי במאלי בראשית השנה, הכוחות ייפרשו במדינה "לתקופה קצרה, לטווח של שישה חודשים". הכוח הצרפתי ישוגר לאחר הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, שם צפוי הצעד להיות מאושר.

החיילים הצרפתים ישולבו כחלק מכוח משימה רב-לאומי של כ-3,600 חיילים – רובם שייכים לכוח אזורי של הקהילה הכלכלית של מדינות מרכז אפריקה (ECCAS). בשבועות הקרובים צפוי האיחוד האפריקני לקבל אחריות על הכוח הרב-לאומי בחודש הבא.

פליטים בעיר בוסנגואה שברפובליקה המרכז-אפריקנית. ספטמבר 2013. AP
הממשלה מכחישה כי היא פועלת נגד קבוצה מסוימת. פליטים בעיר בוסנגואה, ספטמבר 2013/AP

אתמול הזהיר סגן מזכ"ל האו"ם, ג'ן אליאסון, מעתידה של המדינה הענייה וקרא לפעולה דחופה. לדבריו, יש עליית מדרגה במעשי האלימות המינית, העינויים, ההוצאות להורג והאלימות הדתית בין מוסלמים ונוצרים. "הרפובליקה המרכז-אפריקנית הפכה לקרקע פורייה לקיצונים ולקבוצות חמושות, באזור שגם כך וסבל מעימותים ומאי-יציבות", אמר אליאסון.

הוא התריע מפני הידרדרות נוספת שתביא ל"עימות דתי ואתני בעל השלכות ארוכות-טווח ואף למלחמת אזרחים שעלולה לזלוג למדינות שכנות". בדברים שנשא בפני נציגיהן של המדינות החברות במועצת הביטחון, הוסיף: "מדינה הנמצאת בלבה של אפריקה מידרדרת לכאוס מוחלט לנגד עינינו. המצב הזה דורש פעולה מהירה והחלטית". מוקדם יותר החודש הזהיר גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון מאובדן שליטה במדינה האפריקנית, והביע את תמיכתו בפעולה בינלאומית שתנסה להפסיק את שפיכות הדמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully