וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה תרגל אלקטרונית אחרי הבאים לאולימפיאדת החורף

תחקיר חושף כיצד שירות הביטחון הרוסי משכלל את מערכות המעקב שלו לקראת סוצ'י 2014: "המערכת - כמו של ה-NSA על סטרואידים". בוושינגטון מזהירים את המבקרים בכפר האולימפי

משלחות הספורט לאולימפיאדת החורף בסוצ'י והאורחים בכפר האולימפי עשויים להיות נתונים להאזנה ולמעקב אלקטרוני מצד שירותי הביטחון של רוסיה - כך מדווח ה"גרדיאן" הבריטי.

העיתון, המתבסס על מסמכים שהשיגו תחקירנים רוסים, מדווח כי שירות הביטחון הפדרלי (אף-אס-בה) עושה הכנות מתקדמות כדי להשיג יכולת התאפשר לו לנטר את כל התקשורת בשטחי האתר, הממוקם לחופי הים השחור.

מערכת ההאזנה הרוסית, המכונה SORM, פותחה בשנות ה-80 עבור הק-ג-ב, ועברה שכלולים רבים בשנים האחרונות, כך שתוכל לעקוב גם אחרי משתמשי אינטרנט. מומחי אבטחה אמרו כי המערכת עברה מיוחדים לקראת פתיחת משחקי החורף, בפברואר 2014.

לפי הפרסום, התקנת המערכת החלה בסוצ'י כבר ב-2010. השימוש במערכת אינו דורש צו בית משפט, ונועד בין היתר לעקוב אחרי פעילי אופוזיציה. למשל, המערכת מסוגלת לזהות מלים מסוימות, כגון "נבלני" (שם משפחתו של אלכסיי נבלני, מוביל ההפגנות נגד פוטין) ולהורות לשירותי הביטחון לעקוב אחרי מי שמשתמש בהן.

מצלמות אבטחה באתר ההקמה של אולימפיאדת סוצ'י 2014. רויטרס
מצלמת אבטחה באתר ההקמה של אולימפיאדת החורף בסוצ'י/רויטרס

רון דייברט, פרופ' מאוניברסיטת טורונטו ששיתף פעולה עם התחקירנים הרוסים, אמר כי ניתן לתאר את המערכת הרוסית כ"פריזם על סטרואידים", בהזכירו את מערכת המעקב המשמשת את הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (NSA). אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין שתי המערכות, ציין דייברט, הוא שבמקרה הרוסי, הממשלה מחייבת את התקנתה בכל מבנה, תוך שהיא "מתלבשת" על תשתיות הטלפוניה הקיימות. לדברי דייברט, "לאתלטים יש דעות פוליטיות מסוימות, או שהם הומואים מוצהרים. אני חושב שבעקבות ההתפתחויות האחרונות ברוסיה, יש סיבה לדאגה בנושא הזה".

ארה"ב לאנשי עסקים: פרקו את הסוללות מהנייד בשהותם בסוצ'י

רוסיה הבטיחה שהאורחים, האתלטים ומלוויהם בכפר באולימפי יזכו לגישה אלחוטית בחינם לאינטרנט, אולם בארה"ב מזהירים את הבאים לסוצ'י כי עליהם לנקוט אמצעי זהירות מרביים בשטחי האתר. בין היתר, הודיעה מחלקת המדינה כי "אנשי עסקים צריכים להיזהר במיוחד מדליפה של סודות מסחריים לידי מתחרים או לידי הרשויות ברוסיה". בין היתר, נכתב בעלון שהופץ השנה כי לאמריקנים מומלץ לפרק את הסוללה מהטלפון הנייד כשהוא אינו בשימוש, ולהגיע לסוצ'י רק עם "טלפון נקי".

אנליסטים אומרים שאין זה נדיר שמדינות המארחות משחקים אולימפיים נוקטות צעדים כדי לעקוב אחר פעילות אלקטרונית בשטחם מטעמי ביטחון, אך טוענים שהמערכת הרוסית מהווה תפנית מדאיגה בנושא. לדבריהם, רוסיה אף עשויה להיעזר במטוסים ללא-טייס בשטחי הכפר האולימפי מחשש שסוכנים זרים, או צוללות אויב, יפעלו במקום במהלך המשחקים.

לקריאה נוספת
רוסיה טוענת: סוכלה מזימת טרור נגד אולימפיאדת החורף
האם הכרזות של משחקי החורף נושאות סממנים פשיסטיים?
בגלל ההומופוביה ברוסיה: שר לא תופיע באולימפיאדת החורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully