וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כרזות משחקי החורף נושאת סממנים פשיסטיים?

18.5.2011 / 20:31

מבקרי אומנות ברוסיה טוענים שאיורים המפרסמים את אתר הנופש של משחקי החורף שייערכו במדינה ב-2014 עוצבו בהשראת כרזות נאציות. ביקורת אובייקטיבית, או מלחמה בין גרפיקאים מתחרים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטודיו גרפי רוסי עיצב שורת מודעות לקראת אולימפיאדת החורף העתידה להתקיים ב-2014 בעיר סוצ'י שבמערב המדינה. ה"גרדיאן" הבריטי מדווח כי קמה סערה במדינה, לאחר שכמה מבקרי אומנות טענו שהאיורים שבמרכז המודעות, שנועדו לקדם את כפר הנופש לעיתונאים שמוקם בסמוך למגרשי הספורט של המשחקים, עוצבו בהשראת תמות פשיסטיות.

שתי המודעות הבולטות בקמפיין, שנתלו לאחרונה על חזיתותיהם של בניינים גבוהים ברחבי מוסקבה, מציגות גולשי סקי נאים לבושים מדים לבנים. השניים אוחזים בידם גלשנים בצבע אדום בוהק, עיניהם תכולות וגוון שערם בהיר. ברקע ניצבות פסגות שלג צחורות. לטענת כמה מבקרים, בהם אוצרי אומנות בכירים, המודעות נושאות סממנים "נאו-היטלראיים", ומשולות לתמונות הלקוחות מסרטיה של לני ריפנשטהל, יוצרת סרטי התעמולה של המפלגה הנאצית הגרמנית.

האיורים, נטען, משווים לגולשי הסקי חזות מתנשאת וקפואה. בנוסף, לפי כמה בלוגים וכלי תקשורת ברוסיה, הגולשים בפרסומת חסרים כל זיקה לתווי פנים רוסיים. הדבר, נטען, מחדד את "עליונות הגזע הארי", בדומה למסרים ששודרו במודעות הגיוס לשורות הנוער ההיטלראי שנתלו בזמנו ברחובות בגרמניה.

הסערה סביב פרסום הכרזות גברה לאחר שנחשף כי הסטודיו שיצר אותן, "דופינג פונג", שמושבו בסנט פטרסבורג, משתמש בצלבי קרס כדי לעטר את אתר האינטרנט שלו - ואף השתמש בדגלי המפלגה הנאצית בכמה מעבודותיו. עוד נודע כי לאחרונה, מעצבת גרפית ידועה העובדת דרך קבע עם המשרד ציינה באופן היתולי את יום הולדתו של היטלר בבלוג שהפעילה. היא "הציפה" את העמוד בפרצופי סמיילי מעוטרים בשפמו המפורסם של הרודן הנאצי ובתסרוקת הייחודית לו, ואיחלה לו מזל טוב לבבי. רבים תהו אם הסערה מוצדקת, או יוצרת היסטריה מאפס, בייחוד ממרחק של כמעט שלוש שנים לאירועים.

בסטודיו אוהבים "תחושה של ניצחון" באיורים

בתגובה לדברים הכחיש אחד המעצבים בסטודיו את הטענות שהופנו נגד משרדו לגבי הערצה לימין הקיצוני. עם זאת, ציין דימה מישנן את חשיבות האסתטיקה בעיצוב מודעות הקשורות לאולימפיאדה, ואמר כי זו הודגשה כבר ב-1936 על ידי ריפנשטל בעת שתיעדה את המשחקים האולימפיים בברלין. כשנשאל לגבי השימוש בסממנים נאציים בעבודות נוספות שיצר משרדו, אמר מישנן כי הדבר נועד להעניק "תחושה של ניצחון" באיורים.

עם זאת, מקורות אחרים בעולם האומנות הרוסי ניסו להנמיך את גובה הלהבות, וטענו כי אין באיורים סממנים פשיסטיים. חלקם אף טענו כי אותם מומחים שעוררו את המהומה סביב פרסום הכרזות נשלחו על ידי סטודיו אחר, שהפסיד במכרז ליצירת הקמפיין לפרסום משחקי החורף. לדבריהם, אותם "מומחים" מנסים להכפיש את המשרד שזכה בתקציב ולגרום לפסילת איוריו. לפי ה"גרדיאן", דובר מטעם הנהלת אולימפיאדת החורף סירב בימים האחרונים להגיב לכל הטענות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully