וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל עדיפה מאסד: הפליטים הסורים נוהרים לעזה

מאות פלסטינים שברחו מאימת המלחמה בסוריה נאלצו לשוב לרצועה. עומר אודה, שברח מדמשק למצרים ומשם גורש לעזה תחת הפצצות צה"ל, שומר על אופטימיות: "אחזור כשאסד ייפול"

כ-500 סורים שנמלטו ממלחמת האזרחים בארצם השתכנו ברצועת עזה, וכשליש מהם באו לעזה רק בחודשיים האחרונים. מבין 500 אלף פליטים פלסטינים-סורים, נראה שאפילו רצועת עזה הצפופה והסגורה נראית כמוצא סביר, בזמן שאין פתרון באופק ללחימה היומיומית.

אחד מהפליטים ששבו לעזה ממחנה הפליטים ירמוכ שבדמשק הוא עומר אודה. אודה, בן 56, סיפר לעיתון הגרדיאן הבריטי כי לפני שפרצה מלחמת האזרחים חייו היו "טובים" וכי הוא התגורר בבניין של חמש קומות. "היה לי עסק של דפוס. בחצי השנה הראשונה העניינים היו בסדר. אבל אחר כך העסקים נחלשו והמשבר הכלכלי הגיע".

גופה במחנה הפליטים הפלסטיני "ירמוכ" בדרום-מזרח דמשק. 21 ביולי 2012. AP
גופה במחנה הפליטים הפלסטיני ירמוכ, בפאתי דמשק/AP

בינואר 2012 הותיר אודה את משפחתו מאחור ועזב את סוריה כדי לחפש עבודה. הוא הגיע למצרים אך נתפס ללא ניירת מתאימה וגורש לרצועת עזה, הרשומה כמולדתו. משם, אודה יצר קשר באינטרנט עם אשתו, ילידו ונכדיו שנשארו במחנה הפליטים בדמשק, והם סיפרו לו על זוועות הלחימה. "הם ראו אנשים נהרגים. הנכדים שלי חיו בחרדה, והמשפחה התחננה שאשלח להם כסף כדי שיוכלו להיחלץ".

אודה הצליח לגייס 4,000 דולרים כדי למלט את משפחתו מסוריה באמצעות שוחד, ולהביאם לגור עמו בעזה. אך תחושת הביטחון היחסי הייתה קצרה, שכן המשפחה שוב נתקלה במציאות של מלחמה עם פרוץ מבצע "עמוד ענן" בסוף השנה שעברה. "המשפחה חששה", סיפר אודה, "אבל כאן, אם נמנעתי ממקומות מסוכנים, לא הייתה בעיה. ההפצצות היו נקודתיות מאוד. בסוריה, כל מקום היה מסוכן". לדבריו, הוא שואף לשוב לסוריה כשמשטר אסד ייפול. "אני לא רק מקווה שזה יקרה, אני בטוח שזה יקרה. אני תומך בהפלת כל המשטרים הערביים, כולל חמאס והרשות הפלסטינית".

פליטים פלסטינים מפגינים מול משרדי אונר"א. רצועת עזה. אפריל 2013. רויטרס
מפגינים מול לשכה סגורה של משרדי אונר"א בעזה/רויטרס

זרם הפליטים הסורים לעזה מעורר חשש בקרב הרשויות. עיסאם עדואן, ראש משרד הפליטים של חמאס אמר לגרדיאן: "התשתיות אינן מספיקות אפילו עבור תושבי עזה. האבטלה גם כך עולה על 30%, וגם הפליטים מסוריה זקוקים לעבודה ולדיור".

עדואן אומר כי האו"ם צריך לקחת אחריות על הסורים המגיעים לרצועת עזה. "מדובר בפליטים פלסטינים. אנו מבינים שאונר"א נמצאת במצוקת תקציב, אך מדובר במצב חירום". באונר"א (סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים) השיבו כי נעשים מאמצים למצוא תקציב לטיפול בפלסטינים שנעקרו פעמיים מביתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully