וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס ברפובליקה המרכז-אפריקנית: הנשיא נמלט

הנשיא פראנסואה בוזיזה נמלט לקונגו השכנה. המורדים טוענים שהוא לא מכבד את הסכם השלום שנחתם עמם וצרים על ארמונו. צרפת שלחה כוחות לאבטח את נמל התעופה

כוחות המורדים ברפובליקה המרכז-אפריקאית הודיעו היום (ראשון) כי השתלטו על עיר הבירה של המדינה, בנגי, וצרים על ארמון הנשיאות. כתוצאה מכך נאלץ נשיא המדינה פראנסואה בוזיזה לעזוב את הבירה, ככל הנראה למדינה השכנה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. המורדים, שמנהלים מערכה נגד הנשיא מאז חודש דצמבר, מאשימים את בוזיזה שאינו מכבד את הסכם השלום בין המורדים לבין ממשלת הרפובליקה. ההסדר נחתם בחודש ינואר האחרון.

הרפובליקה המרכז-אפריקאית

"השתלטנו על הארמון הנשיאותי, אבל בוזיזה לא היה שם", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית מישל דז'וטודיה, אחד ממנהיגי קבוצת המורדים הנושאת את השם "סלקה". לדבריו, המורדים מתכננים להשתלט בקרוב על תחנת הרדיו הלאומית בבנגי, ומשם לשאת נאום. גם הרשויות במדינה הודו כי המורדים צרים על הבירה. "המורדים שולטים בעיר", דיווח דוברו של הנשיא בוזיזה. "אנחנו מקווים שלא ינקטו פעולות תגמול נגד גורמי השלטון". ואכן, אחד הדוברים הרשמיים של המורדים ביקש מהלוחמים הפזורים בשטח להימנע מהתנהגות בלתי הולמת, ובפרט מגניבות ובזיזות.

פראנסואה בוזיזה, נשיא הרפובליקה המרכז אפריקאית. AP
"המורדים שולטים בעיר". הנשיא פראנסואה בוזיזה/AP

צרפת שלחה כוחות

נוכח ההתרחשויות האחרונות קראה צרפת, ששלטה בעבר ברפובליקה המרכז-אפריקאית, למועצת הביטחון של האו"ם לדון בנושא בדחיפות, ובנוסף שלחה כוחות על מנת לאבטח את שדה התעופה במדינה. כבר אתמול נערכו השלטונות הצרפתיים להחרפת המצב ברפובליקה המרכז-אפריקאית, והזהירו את נציגיהם במדינה להישאר בבתיהם ולא לצאת אל הרחוב. אולם, לדבריו של דובר משרד החוץ בפריז, לצרפת אין תוכניות, לעת עתה, לשלוח כוחות נוספים למדינה.

קבוצת המורדים הצטרפה בינואר האחרון לממשלה לאחר שהסכימה, במהלך שיחות השלום שניהלה עם מנהיגי המדינה, לסיים את המרד עליו הכריזה בשנה שעברה. אולם, ההסכם לא האריך ימים. מנהיגי קבוצת "סלקה" טענו כי ההסכמות אותם השיגו, כולל זו שעסקה בשחרור אסירים פוליטיים, לא קוימו על ידי השלטון.

חיילים של צבא הרפובליקה המרכז אפריקאית, צילום ארכיון. AP
"השתלטנו על הארמון הנשיאותי". המורדים ברפובליקה המרכז-אפריקאית/AP

הרפובליקה המרכז-אפריקאית, בעבר הקולוניה הצרפתית אובנגי שרי, היא אחת המדינות העניות בעולם, ובין עשר המדינות העניות באפריקה. היא זכתה בעצמאות ב-1960 לאחר שלושה עשורים של שלטון דיקטטורי, בעיקר משטר צבאי. מבחינה הומניטרית, לממשלת הרפובליקה המרכז-אפריקאית כשלים רבים. ישנם דיווחים מתמשכים של מעצרים שרירותיים, עינויים ורציחות. עיתונאים לעתים מקבלים איומים ותנאי הכליאה בבתי הכלא קשים ביותר.

לקריאה נוספת
מלחמת האין-ברירה של הצרפתים במאלי / פרשנות
דוגמת מאלי: גם הג'יהאד המקומי הוא סכנה / דעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully