וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעצועי ריגול: המסוקים הזעירים ממריאים לשדה הקרב

לצד המזל"טים הרועשים השולטים בשמי אפגניסטן, פועלים גם מסוקים ששוקלים 16 גרם בלבד, ורק חייל אחד דרוש כדי לשגר אותם הישר מאחורי גבם של לוחמי הטליבן

בזמן שאירן הציגה השבוע סרטונים שלטענתה גנבה מהמל"ט האמריקני שהפילה, בריטניה הציגה לראווה פיתוח שונה לגמרי בתחום התעופה הזעירה: משרד ההגנה חשף כי מזה כשנה, משתמשים החיילים הבריטים בשדה הקרב באפגניסטן במסוקים זעירים ללא טייס. המסוקים הם כה קטנים, עד שנדמה שהם צעצועים: אורכם עשרה סנטימטרים, ומשקלו של כל מסוק 16 גרם בלבד.

משרד ההגנה בלונדון אמר כי חרף משקלם וגודלם, המסוקים מסוגלים לטוס אפילו במזג אוויר סוער, ולסייע לחיילים הקרביים לתצפת מעבר לפינות ולמכשולים, במטרה לזהות איומים בשדה הקרב.

המסוקים, המכונים "צרעה שחורה", מיוצרים על ידי חברה נורבגית, ובריטניה הודיעה כי בשנה האחרונה הזמינה 160 יחידות מהם, במסגרת חוזה שנאמד בכעשרים מיליון לירות סטרלינג (כ-186 מיליון שקלים). לדברי היצרנית, חברת "פרוקס דיינמקיס", מדובר במזל"ט הריגול הקטן ביותר בעולם.

מסוק זעיר ללא טייס שהוכנס לשימוש באפגניסטן. 2013. AP
חיילי בריטי באפגניסטן עם "צרעה שחורה", מסוק זעיר ללא טייס/AP

בדומה למסוק אמיתי, כל מזל"ט מופעל בעזרת רוטור ראשי ובעזרת רוטור קטן בזנב. המסוקים הזעירים, המצוידים בסוללה, מעבירים בשידור חי למפעיליהם את כל מה ש"רואה" המצלמה שמותקנת בהם. הם מסוגלים לטוס במהירות מירבית של 35 קמ"ש, ולשהות באוויר כחצי שעה. בניסויים שנערכו, הצליחו מפעילי המסוקים לשלוט בהם לטווח של עד 800 מטרים.

כריסטופר פיטרברידג', סמל בלהק המודיעין של צבא בריטניה באפגניסטן, אמר כי המסוקים משמשים את החיילים כדי לאתר נקודות שבהם מתבצרים לוחמי הטליבן, וכדי לאתר מקומות שעלולים לחשוף את החיילים הבריטים לירי האויב. "זה כלי מצוין", סיפר לביטאון משרד ההגנה, "קל מאוד לשלוט במסוקים, והכלים האלה מאפשרים לחיילים יכולות מדהימות".

מסוק זעיר ללא טייס שהוכנס לשימוש באפגניסטן. 2013. AP
כל מסוק נשלט על ידי חייל בודד, שמקבל אליו ישירות את הנתונים/AP

למרות העובדה שלמסוקים יש טווח קצר ושהם אינם כבדים מספיק כדי לשאת נשק, יתרונם הוא דווקא בגודלם הקטן: הם אינם מרעישים כ"אחיהם" המעופפים הגדולים יותר, ולכן הם יכולים לטוס בשדה הקרב מבלי שירגישו בנוכחותם. בנוסף, עלותו של כל מסוק אינה גבוהה, כך שבמקרה של התרסקות, הנזק הכלכלי אינו גדול מאוד.

מרבית המטוסים ללא-טייס זקוקים לקבוצה גדולה כדי של מפעילים, השולטים על מערכותיהם השונות. מסוק ה"צרעה שחורה", לעומת זאת, מופעל ברמת המחלקה, על ידי אדם אחד ששולט בעצמו על תמונת המודיעין. אך למי שמעוניין לרכוש את המסוק כצעצוע, בחברה המייצרת כבר הבהירו כי החוק הנורבגי מתיר מכירה של טכנולוגיה מסוג זה אך ורק לארגונים ממשלתיים.

לקריאה נוספת
מדוע צינזרה התקשורת בארה"ב מידע על בסיס מל"טים?
אירן מציגה: אלה הסרטונים מהמל"ט "המפלצת מקנדהאר"
צפו: המל"ט החמקן של אירופה ממריא לראשונה לשחקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully