וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה בסוריה: לאן נעלם סגן הנשיא פארוק א-שרע?

ניר יהב

10.7.2012 / 16:00

פארוק א-שרע, סגנו של נשיא סוריה בשאר אסד, ניהל במשך שנים ארוכות את המו"מ מול ישראל. מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, הוא לא נראה בסביבה. האם נעצר - או נרצח?

אחד מעיקרי תוכניתו של שליח האו"ם לסוריה, קופי אנאן, הוא לכונן מתווה לפרישה של נשיא סוריה, בשאר אסד, ולהעביר את סמכויותיו לסגנו, פארוק א-שרע. למרות שמתווה זה לא ייצא לפועל בקרוב, אין איש שכלל יכול לומר בוודאות היכן נמצא סגנו של אסד, והאם הוא חי או מת. בסוריה ומחוץ לה נפוצו בחודשים האחרונים שמועות רבות, לפיהן א-שרע ערק לשורות המורדים ועזב את המדינה. לפי כמה טענות, הוא כלל אינו בין החיים.

בשיחה עם היומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט", העריך גורם באופוזיציה הסורית כי א-שרע, בן 74, לא ערק לשורות המורדים, אלא נמצא עדיין בסוריה. לדברי אותו גורם, א-שרע נתון כנראה במעצר בית זה כמה חודשים, בשל חילוקי דעות עם הנשיא אסד ועם אנשיו, שפרצו בשל מחלוקות בטיפול במרי העממי.

האופוזיציה: "גם בכירי המשטר חושבים שתם זמנו של אסד"

נשיא סוריה בשאר אסד עם סגנו, פארוק א-שרע, במהלך פסגת הליגה הערבית בריאד, 29 במרץ 2007. Amr Nabil, AP
בשאר אסד ופארוק א-שרע/AP, Amr Nabil

פארוק א-שרע נולד ב-1938 בדרעא, העיר שבה החלה ההתקוממות נגד המשטר הסורי. במשך שנים ארוכות שימש כשר החוץ הסורי, והיה מהאנשים הקרובים ביותר לנשיא המנוח חאפז אסד. ב-2006, אסד הבן מינה אותו לסגנו.

היכן היה א-שרע בפגישות המכריעות?

לפי אחד הדיווחים, א-שרע נפגש בחודש מרץ של השנה שעברה בתקופה שבה פרץ המרד - עם מאהר אסד, אחיו של הנשיא, ועם גיסו של הנשיא, אסף שווכת, וגינה בתוקף את התנהגותם של כוחות הביטחון כלפי המפגינים. לפי הדיווח, א-שרע צעק על השניים: "צריך להעמיד לדין את מי שאחראי על רצח הילדים בעיירה סנמין!". שווכת, הממונה על מנגנון הביטחון בסוריה, הגיב לכאורה בזעם, ואילו מאהר אסד לא הסתפק בזה: הוא נטל אקדחו וירה לעבר א-שרע. "רק ככה צריך לטפל בו", אמר לשווכת. לפי הדיווח, רופאים בבית חולים הצילו את חייו של א-שרע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
קופי אנאן ומזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון. וושינגטון, 8 ביוני 2012. רויטרס
שרת החוץ קלינטון והשליח אנאן. המערב רוצה להעביר את השלטון, אך למי?/רויטרס

אדיב שישכלי, חבר המועצה הלאומית הסורית – גוף האופוזיציה למשטר הסורי - אמר לעיתון הרואה אור בלונדון כי לו ולאנשיו אין אפשרות לוודא היכן בדיוק נמצא א-שרע ומה מצבו. "עם זאת, ברור לכל שהוא לא הופיע בפומבי בפמלייה של בשאר אסד". כדוגמה, ציין פגישה שקיים אתמול עם השליח אנאן, בה השתתפו סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, ויועצת התקשורת של אסד, בות'יינה שעבאן. "עובדה זו מעלה סימני שאלה רבים", אמר שישכלי.

לדבריו, רבים בקרב הדרג השני והשלישי של ההנהגה הסורית הושמו במעצר בית לתקופה ארוכה, לאחר שנחקרו על ידי שירותי המודיעין של סוריה. ואולם, לדבריו עשרות מבין נושאי המשרות הרשמיות הצליחו לעזוב בהצלחה את המדינה עם בני משפחותיהם, והביעו תמיכה במהפכה. "גם מי שתומך במשטר חושש לומר זאת", ציין, "יותר ויותר אזורים הופכים להיות בשליטת המורדים".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully