וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עוד 3 טייסים סורים ערקו לירדן, אך ללא מטוסיהם"

ניר יהב

24.6.2012 / 11:50

לאחר שטייס בכיר ערק עם מטוסו לירדן, הצטרפו אליו שלושה נוספים - כך מדווח עיתון בעמאן. מיקומם לא ידוע בשלב זה. לפי דיווחים, במהלך סוף השבוע נהרגו בסוריה 218 בני אדם

שלושה טייסים מחיל האוויר הסורי הצטרפו לחברם, הטייס בדרגת קולונל (מקביל לאלוף-משנה) חוסיין מרעי חמאדה, וערקו אף הם לירדן – כך דיווח הבוקר (ראשון) העיתון הירדני "אל-ערב אל-יום". גורם אופוזיציה סורי המתגורר בעמאן סיפר כי שלושת הטייסים הסורים הצליחו להסתנן לירדן דרך הגבול בין שתי המדינות, שעות ספורות לאחר עריקתו של חמאדה. יצוין כי בניגוד לחמאדה, השלושה לא ערקו על מטוסיהם. לא נמסר היכן הם נמצאים בשלב זה, אולם דווח כי השלטונות מגנים עליהם. ביום שישי האחרון דווח כי נוסף לחמאדה, שלושה טייסים נוספים שקלו לערוק מארצם, אך חזרו בהם ברגע האחרון – לא ברור האם מדובר באותם טייסים.

עריקתם של הטייסים מתקבלת על רקע דיווח נרחב ב"טלגרף" הבריטי ביום שישי האחרון, לפיו מדובר במגמה מתחזקת; לפי הדיווח, כמה בכירים בארמון הנשיאות הסורי עורכים תכניות לערוק למערב, למקרה שמשטרו של אסד יקרוס וייפול לידי האופוזיציה החמושה. בדיווח, המובא מפי פקידים אמריקאים, נאמר כי בין הגורמים בהם אנשי צבא ואנשים הנמצאים במעגל הקרוב ביותר לנשיא. לדברי הפקידים האמריקנים, ישנן עדויות כי אותם בכירים סורים העבירו כספים לבנקים בלבנון ובסין, כהכנה "לרגע הנכון" לקראת עריקתם. כמו כן, נראה כי הם עומדים בקשר מול גורמים במערב ובאופוזיציה.

מטוס מיג 21. AP
חיל האוויר של אסד מתפרק? מטוס מיג-21/AP

ביום חמישי האחרון ערק חמאדה יחד עם מטוס הקרב מיג-21 שלו, ונחת בירדן. עמאן נענתה לבקשתו והעניקה לו מקלט מדיני. משרד ההגנה הסורי, לעומת זאת, הגדיר אותו כ"בוגד", ובהודעה רשמית מטעמו צוין כי סוריה פועלת להשבת כלי הטיס מירדן. "הטייס נחשב לעריק מהשירות ובוגד בארצו ובכבודו הצבאי. מתנהלים מגעים עם הצד הירדני כדי לארגן את חזרתו של המטוס", נכתב בהודעת משרד ההגנה.

"בכירים בארמון מכינים תכנית מילוט"

טייס הקרב שערק, חמאדה, הוא מוסלמי סוני. הרוב המוחלט של טייסי הקרב בחיל האוויר הם עלוואים הנאמנים למשטר. חיל האוויר נחשב מסורתית לאחד ממוקדי הכוח של שלטונו של הנשיא, ואביו, חאפז, אף שימש כמפקד החיל לאחר מהפכת הקצינים ב-1966. בניגוד לקצינים בכירים שערקו מצבא היבשה, לא נראה כי חמאדה הצטרף לשורות המורדים, למרות הצהרת משרד החוץ הסורי. התעמולה שבמעשיו עלולה דווקא להזיק לחבריו הטייסים שנותרו מאחור: לפי כמה הערכות, כעת יוטלו הגבלות על הטייסים הסונים המעטים בחיל האוויר, ולא יותר להם לטוס במטוסי קרב.

לפי הערכות עדכניות של מרכזי מודיעין אזרחיים, חיל האוויר של סוריה מונה עד 500 מטוסי קרב, מרביתם מתוצרת ברית המועצות. לא ברור מה מצבם הטכני, ונראה כי רובם במצב טכני ירוד מאוד. עד כה, דווח כי חיל האוויר הסורי ירה מהאוויר לעבר אזרחים רק באמצעות מסוקי קרב, ונמנע משימוש נגדם במטוסי קרב. ההערכה היא כי אסד מעדיף להימנע ככל שניתן מהזנקת מטוסים, מחשש שיערקו למדינות שכנות. כמו כן, מדיווחים רבים עולה כי מטוסי הקרב הופשטו מחימוש מחשש שיפציצו בסיסים של המשטר, וכי הם מתודלקים לטווח קצר בלבד.

פעילי זכויות אדם בסוריה דיווחו היום כי במהלך יום שבת נהרגו בסוריה 102 בני אדם בפעולות אלימות ברחבי המדינה. על פי הדיווחים, משפחה שלמה, בת שש נפשות, נהרגה בדיר א-זור במזרח המדינה. כמו כן, ביום שישי דווח על כ-116 בני אדם שקיפחו את חייהם במדינה מוכת האלימות. על פי הדיווחים, יותר מ-15,000 בני אדם נהרגו בסוריה מאז פרוץ ההתקוממות נגד הנשיא בשאר אסד.

מלחמת אזרחים בסוריה - כותרות אחרונות
צבא אסד הפיל מטוס צבאי טורקי בשטח סוריה
דיווח: בכירים בארמון הסורי שוקלים לערוק למערב
סוריה: ”הטייס שערק - בוגד, נשיב את המטוס”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully