וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מתנתק מאסד: גם ארה"ב מסלקת את הנציג הסורי

השליח המיוחד קופי אנאן, נפגש עם הנשיא הסורי, שאמר לו כי "רק הפוגה בפעולותיהם של הטרוריסטים תסייע להפסקת האש". באותה שעה מעצמות העולם גירשו את נציגי סוריה משטחיהן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

קופי אנאן, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, נפגש בצהריים (שלישי) עם נשיא סוריה, בשאר אסד. במקביל, הודיעו מדינות רבות בעולם, בראשן ארצות הברית, על גירוש השגרירים והנציגים הסורים משטחיהן.

אנאן שב לדמשק בניסיון לחדש את הפסקת האש שהוכרזה בין צבא סוריה לאופוזיציה בחודש מרץ. ההסכם נכשל אחרי ששני הצדדים, שהכריזו כי יכבדו אותו, זנחו אותו תוך יממה. הפגישה בין אנאן לאסד נערכה היום במקביל לדיווחים על המשך מעשי הטבח, ועל הריגתם של מעל לשלושים בני אדם ברחבי המדינה, רובם בחלב, בחומס ובדרעא.

בתום הפגישה עם אסד, הודיעה סוכנות הידיעות הסורית שהנשיא הצהיר בפני אנאן כי "קבוצות של מחבלים עומדות מאחורי ההסלמה בחטיפות ברחבי המדינה ובמעשי האלימות". לדברי אסד, הצלחת תכניתו של אנאן להפסקת האש תלויה "בהפוגה בפעולתם של הטרוריסטים, ובעצירת הברחות הנשק אל תוך סוריה".

מדינות העולם גירשו את נציגי סוריה משטחיהן

פגישה בין שליח האו"ם קופי אנאן לנשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 28 במאי 2012. רויטרס
מדינות העולם זונחות את אסד, אך הנשיא הסורי בשלו. הבוקר, בדמשק/רויטרס

אנאן הוזעק שוב לסוריה, אחרי שביום שני מועצת הביטחון גינתה גינוי חמור את המשטר בדמשק בשל רצח 110 מתושבי כפרי חולה, כמחציתם ילדים. אמש נפגש עם שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, ששב על דברים שאמר דובר משרד החוץ, לפיהם סוריה אינה אחראית למעשים.

אזור הטבח בכפרי חולה

בסוף השבוע, מריאיון שהעניק ל-CNN מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, עלתה תמונה עגומה לגבי מאמצי הקהילה הבינלאומית לעצור את האלימות בסוריה. "אין לנו תכנית אחרת" ("PLAN B" במקור), אמר באן לכריסטיאן אמנפור. כשנשאל המזכיר באן כיצד ניתן לפתור את המצב בסוריה, השיב: "בעת הזו, אין לנו חלופה. השליח המיוחד קופי אנאן הציע תכנית בת שש נקודות, שעיקרה הפסקה מוחלטת של האלימות. לצערי, התכנית לא יושמה".

לראשונה מתחילת ההתקוממות, גינוי במועהב"ט לסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקהילה הבינלאומית מאוחדת בחוסר-האונים שלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול, עם בואו לדמשק, אמר אנאן כי הוא "מזועזע עמוקות" ממעשי הטבח במדינה. ראש צוות משקיפי האו"ם בסוריה, הגנרל רוברט מוד, אישר כי מרבית תושבי חולה נרצחו על ידי אנשי "שביחה", כנופיות שנשלחו על ידי צבא סוריה. מיעוטם מתו בהפגזות ישירות של כוחות ארטילריה.

משקיפי האו"ם מתקבלים בחולה שבסוריה בעקבות הטבח בעיר, 26 במאי 2012. רויטרס
משקיפי האו"ם בוחנים גופות שהתגלו בחולה בסוף השבוע/רויטרס

כאמור, מדינות רבות בעולם הודיעו היום על גירושם של השגרירים הסורים משטחן, מחאה על מעשי הטבח המתמשכים באזרחי סוריה. בין היתר, בצעד זה נקטו צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה, בלגיה, הולנד קנדה ואוסטרליה. מקורות דיפלומטיים מסרו כי שורה של מדינות נוספות, מתכננות צעדים דומים.

יצוין כי ברוב המדינות השגריר הסורי ממילא הוחזר כבר להתייעצות לפני חודשים, ולכן גורשו רק יתר חברי המשלחות הדיפלומטיות. השגריר הסורי בוושינגטון, עימאד מוסטפא, שב להתייעצות בסוריה בשנה שעברה, ומאז לא חזר לארה"ב. את מקומו מילא מאז הנספח זוהיר ג'בור, ומחלקת המדינה הודיעה בצהריים כי יש לו שלושה ימים לעזוב לדמשק. הנציג הבכיר ביותר שנותר כעת לסוריה מעבר לים הוא השגריר באו"ם ובמועצת הביטחון, בשאר ג'עפרי.

בצה"ל אומרים כי לישראל יש סרטונים שמתעדים מעשי טבח בסוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully