וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הקשר האירני לחיסול דיפלומטים ברחבי העולם

יוסי מלמן

28.5.2012 / 10:34

על פי ה"וושינגטון פוסט", המודיעין בארה"ב הצליח לקשר בין פעולות שונות שבוצעו או תוכננו נגד אמריקאים, ישראלים וסעודים. על פי החשד, אירן ביקשה לנקום את חיסול מדעניה

המודיעין האמריקאי חשף מזימה אירנית לפגוע בדיפלומטים וביעדים אמריקאים, ישראלים, וסעודים ברחבי העולם – כך דיווח הבוקר (שני) העיתון "וושינגטון פוסט". על פי הדיווח, בנובמבר 2011 התקבל מידע לפיו אירן תכננה לפגוע בנציגי ארצות הברית ובבני משפחותיהם בבאקו, בירת אזרבייג'ן, בראשם מתיו בריזה, ראש הנציגות באותה תקופה. על פי המידע שנחשף בעיתון, האירנים תכננו לעשות שימוש בצלפים עם רובים משתיקי קול או במכונית תופת. בעקבות הגילוי, עצרו שלטונות אזרבייג'ן כמה עשרות חשודים.

על פי הידיעה, הקשר בבאקו מהווה חלק ממאמץ אירני הנמשך זה יותר משנה לפגוע ביעדים אמריקאים, ישראליים וסעודיים. על פי הדיווח, המידע המצטבר על המזימות האירניות מבוסס גם על חקירות שהתנהלו בחמש מדינות - פקיסטן, הודו, גיאורגיה, תאילנד וטורקיה, שבהן התגלו ממצאים, שיחות טלפון וראיות נוספות של חשודים המעורבים בניסיונות הטרור. מחקירות אלה עולה כי יש ככל הנראה קשר בין כל המקרים.

אירני פוצץ מטענים באזור שגרירות ישראל. רויטרס
זירת פיצוץ סמוך לשגרירות ישראל בתאילנד בפברואר/רויטרס

בשנתיים האחרונות, הועברו לשגרירות האמריקאית בבאקו שלוש התראות על חשש מפני פיגועי טרור מצד אירן, שהיו כלליות באופיין. זאת בניגוד להתראה האחרונה בנובמבר, שהסתמכה בין השאר על יירוט שיחות טלפון, בהן עלה שמו של באלגארדש דשדאב, תושב אזרבייג'ן בעל עבר פלילי. דשדאב נעצר וסיפר לחוקרים כי מפעיליו, אנשי ביון אירנים, שילמו על גיוסו מראש ובמזומן. תפקידו, ותפקידם של העצורים האחרים, היה על פי הדיווח לעקוב אחר דיפלומטים אמריקאים אך גם לעקוב אחר בית ספר יהודי. לטענתו, האירנים ביקשו לבצע פיגועים כנקמה על חיסול מדעני הגרעין בארצם. חלק מהווידוי של דשדאב הוקרן באחת מתחנות השידור המקומיות.

יצוין כי באקו הייתה גם יעד לשני ניסיונות לפחות לפגוע בשגרירות ישראל במקום במהלך שלוש השנים האחרונות, וכן בדיפלומטים ישראלים וביעדים יהודיים. ניסיונות אלה סוכלו בזכות שיתוף פעולה מודיעיני בין ישראל לאזרבייג'ן, וגורמים ישראלים ייחסו אותם לרצון של חיזבאללה לנקום את חיסולו של בכיר הארגון עימאד מורניה בדמשק ב-2008, ורצונה של אירן לנקום, כאמור, על חיסול מדעני הגרעין שלה.

פיצוץ מכונית בדלהי, ישראלית נפגעה, פברואר 2012. AP
מכונית עובדת השגרירות הישראלית בניו דלהי שנפגעה בפיגוע בפברואר/AP

בין הפעולות המיוחסות לגורמים אירניים, חיסול דיפלומט סעודי בפקיסטן בחודש מאי 2011, ובארצות הברית חשף ה-FBI קשר לרצוח את שגריר ערב הסעודית בוושינגטון באמצעות שכירי חרב של קרטל סמים מקסיקני. בהודו, נפצעה עובדת בשגירות ישראל בדלהי, לאחר שאופנוען הצמיד מטען חבלה למכונית שבה נסעה. בטיבליסי, בירת גיאורגיה, נתגלה מטען מתחת למכוניתו של עובד מקומי בשגרירות ישראל. בתאילנד נעצרו מספר חשודים, וכמה אחרים הצליחו להימלט, בהם גם אישה ממוצא אירני, לאחר שאירעה להם "תאונת עבודה" בעת שטיפלו בחומר הנפץ בדרכם לבצע פיגוע, ככל הנראה נגד יעדים ישראליים או מקומות בילוי ואכסניות שבהם שוהים מטיילים ישראלים.

גורמים ישראלים העריכו בעקבות מקרים אלה כי מדובר בתכניות שיזמו המודיעין האירני ו"כוח קודס" של משמרות המהפכה. הכישלון הצורב של האירנים, שהצביע על תכנון לקוי וביצוע רשלני, הוסבר בלחץ האירני, שנבע מהרצון שלהם לבצע בחיפזון פיגוע נקמה נגד ישראל.

על פי ה"וושינגטון פוסט", המאמץ האירני נגד ארצות הברית נפסק או הושעה באביב, לקראת חידוש השיחות עם מעצמות ה"5+1" בנושא תכנית הגרעין באיסטנבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully