וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיגור שנכשל: המבוכה למנהיג מדרבנת את הניסוי הבא

רויטרס

13.4.2012 / 14:00

בצעד חריג ביותר, מיהרה צפון קוריאה להודות בכישלון השיגור. רוסיה, סין והודו צפויות לסכל צעד משמעותי נגדה במועצת הביטחון. בדרום חוששים: שיגור מוצלח - שאלה של זמן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן)

ברחבי העולם נשמעו גינויים חריפים לניסיונה הכושל של צפון קוריאה לשגר לחלל טיל ארוך-טווח. בבית הלבן אמרו כי מדובר בפרובוקציה שמעמיקה את בידודה של המדינה, ומהווה הפרה של החוק הבינלאומית. מזכ"ל האו"ם, באן, אמר כי מדובר ב"מעשה מצער", שמאיים על שלום האזור.

במקביל, מתעורר חשש בדרום קוריאה שמא כישלון השיגור לפנות בוקר (שישי) ידרבן את המדינה הדיקטטורית להפגין את כוחה בניסוי גרעיני נוסף, שלישי במספר. נציגים של משרד ההגנה שנאמו בפרלמנט בסיאול, הזהירו הבוקר כי השלטון בצפון קוריאה עלול לנסות בקרוב מאוד לבצע ניסוי נוסף בשיגור טיל, שמטרתו "לאחד את שורות העם שנפגעו ונבוכו מהכישלון שהיה לפנות בוקר".

מדען מצפון קוריאה צופה בשיגור טיל לחלל. פיונגיאנג, אפריל 2012. רויטרס
מדען מצפון קוריאה צופה באתר השיגור, אמש/רויטרס

בחודש שעבר, כאשר הודיעה פיונגיאנג על תכניתה לשגר את הטיל לחלל - לטענתה, לשם הצבתו באטמוספירה של לוויין חיזוי מזג אוויר - ארצות הברית הזהירה אותה שלא תעשה כן. מומחים מאמינים כי גם אם הטיל באמת נושא לוויין ותו לא, הרי ששיגורו היה מיועד לשפר את יכולתה של צפון קוריאה בשיגור טילים בליסטיים.

גינויים חריפים - וזהירים

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר הבוקר כי בוושינגטון לא הופתעו משיגור הטיל, "בשל המתווה התוקפני שצפון קוריאה נוקטת בו". עם זאת, הוא אמר כי למרות שהטיל התפרק בעודו באוויר, הרי שגם הניסיון לשגר את הטיל מהווה סיבה לדאגה בקרב הקהילה הבינלאומית. קרני הבהיר כי ארצות הברית מחויבת לביטחונן של בנות בריתה באזור, אך לא פירט. מוקדם יותר השבוע, הזהיר קרני כי תכנית סיוע המזון שיזמה ארצו לצפון קוריאה הושהתה ועשויה להתבטל.

גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, אמרה בוועידת G8 בוושינגטון כי מדובר בצעד פרובוקטיבי. לגינויים הצטרפו צרפת ובריטניה. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, הודיע כי יזמן לשיחה את השגריר של צפון קוריאה כדי לדון עמו בשיגור הטיל. בדרום קוריאה עסוקים עדיין בבחירות לפרלמנט, אך הנשיא, לי מיונג בק, כינס ישיבת חירום. בסיומה, מסר שר ההגנה כי נעשים חיפושים לאיתור שברי הטיל, שנחתו סמוך לחופי המדינה. עם זאת, טרם יצאה הצהרה רשמית מטעם הנשיא.

שליט צפון קוריאה, קים ז'ונג און. פיונגיאנג, אפריל 2012. רויטרס
ברקע הכישלון, קיבל תואר "אצולה" נוסף. מנהיג צפון קוריאה, קים/רויטרס

השיגור היה אמור להוות את הצגת הכוח הראשונה של המשטר החדש. השליט הצעיר, קים ז'ונג און, שירש לאחרונה את השלטון מאביו המנוח, קים ז'ונג איל, ושנחשב לא-מנוסה וחסר ניסיון צבאי, ביקש להבהיר כי הוא אינו חושש להפגין את כוחו מול מדינות האזור - בראשן קוריאה הדרומית, וגם מול יפן. כישלונו של השיגור מהווה לו מבוכה רבה. במקביל - ואולי דווקא בשל כך, מיהרו יועציו למנות אותו הבוקר, באסיפת המפלגה, לתפקיד יו"ר ועדת ההגנה הלאומית, המקדם אותו שלב נוסף בתפקיד השליט המוחלט של המדינה. כעת הוא מפקד באופן רשמי על צבא המדינה, המונה מעל מיליון חיילים. אביו המנוח מונה למפקד הרוחני של הצבא.

הודאה מהירה בכישלון

באופן מפתיע וחריג, ארבע שעות אחרי השיגור, הטלוויזיה הרשמית במדינה שידרה הודעה קצרה בה נמסרה הודעה על כישלון השיגור, ונמסר כי מהנדסים ומומחים בוחנים את הגורמים לכך.

המדינה עדיין מתגאה ב"הצלחה" של שיגורי לוויינים שהיו מאז 2009, למרות שכולם נכשלו, אך בניגוד לפעמים ההן, ייתכן שהפעם החליט השלטון להודות בפומבי בכישלון בשל נוכחותם המוגברת של הכתבים הזרים במדינה, או בשל חשש שארצות הברית הצליחה לתעד בשידור חי את התפרקות הטיל בעודו באוויר. כמה מומחים אומרים כי מדובר דווקא במדיניות מכוונת, שמצביעה על התרת הרסן ההדוק בנושא הצנזורה.

סנקציות? לא עכשיו, כנראה

במועצת הביטחון היו אמורים לדון הבוקר בדחיפות בתגובה החברות לשיגור. עם זאת, נראה כי התגובה תהיה לכל היותר גינוי חריף, ולא הטלה של עיצומים על צפון קוריאה, בשל התנגדותן של רוסיה, סין והודו, שהבהירו הבוקר כי משרדי החוץ שלהן שלחו כבר בשבוע שעבר מסרי הזהרה לפיונגיאנג, וביקשו ממנה להימנע משיגור הטיל.

"אנו לא מאמינים בסנקציות חדשות, משום שהן לא יפתרו דבר", אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. לדבריו, הוא שוחח עם מקביליו מסין ומהודו, והשלושה הסכימו כי "מועצת הביטחון חייבת להגיב למעשיה של צפון קוריאה - שהפרו את החלטותיה - אך כי יש להגיב לה בצעדים שקולים".

"אנו מעדיפים לנקוט בצעדים מדיניים ודיפלומטיים", אמר לברוב. גם שר החוץ הסיני, ינג ג'יישי, אמר כי חרף הדאגה ממעשיה של קוריאה, יש לדאוג ליציבות הביטחונית בחצי האי קוריאה ולא להיחפז לתגובות נמהרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully