וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין דאעש לגרמניה: כך הפכה הונגריה לדלת של המהגרים לאירופה

2.9.2015 / 7:40

עשרות אלפי מבקשי המקלט מסוריה והמזרח התיכון מציבים את בודפשט בין הפטיש לסדן. הונגריה נקרעת בין הימין הקיצוני שמרים את ראשו לדרישות של מרקל והאיחוד האירופי: "אנחנו רק מיישמים את החוקים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

"כל שלוש תחנות הרכבת המרכזיות של בודפשט מוצפות בימים אלה בהמוני מהגרים, והמצב הזה מטריד ומפריע לכולם", מספר העיתונאי ההונגרי ארפד נמץ מבירת הונגריה לוואלה! NEWS. לדבריו, "סוגיית המהגרים השתלטה על כותרות כל העיתונים, האתרים, הערוצים והתחנות במדינה, וזה נושא שכולם צודקים: המהגרים שסובלים מיחס רע והיעדר תנאים הומניטריים, ומצד שני הונגריה שחווה כאב ראש גדול בהתמודדות עם המהגרים שמהווה עבורה נטל כלכלי".

הונגריה נמצאת בכותרות בשבוע האחרון בעקבות בעיית המהגרים העצומה באירופה. הבעיה הגדולה והקשה ביותר שעמו מתמודד האיחוד האירופי מאז נפילת ברית המועצות, עם כל הכבוד לאתגרים הכלכליים ולמתיחות בין רוסיה למזרח אירופה.

איך ומדוע הונגריה - בעלת פחות מעשרה מיליון תושבים, אחת הכלכלות החלשות באירופה – מחזיקה ב-0.7% בלבד מהתל"ג של האיחוד, פחות מזה של יוון – מקבלת עתה את תשומת הלב התקשורתית הגדולה בעולם?

מאות מהגרים מהמזרח התיכון בבודפשט, הונגריה, 1 בספטמבר 2015. רויטרס
"סוגיית המהגרים השתלטה על סדר היום התקשורתי בעולם". פליטים מסוריה בהונגריה, אתמול/רויטרס

תשובה לכך אפשרות למצוא בכמה מקרים מהשבוע החולף: משאית שיצאה מהונגריה נתפסת באוסטריה כשבתוכה גופות מרקיבות של 71 מהגרים; הונגריה הודיעה שהשלימה בניית גדר לאורך 175 קילומטרים של הגבול הדרומי עם סרביה ושאלפי שוטרים וחיילים נשלחו לשמור לאורך הגבול; יממה לאחר מכן, מהגרים תועדו חותכים את גדרות התיל, עוברים מעליה, מתחתיה או דרכה.

גדר התיל הפכה לבדיחה מול שאיפת הפליטים, שברחו ממדינות מוכות מלחמה וממשטרים עריצים לחיים חדשים עם תקווה. לכך ניתן להוסיף את התמונות שמציגות את הקצב המואץ שבו מתקדמת מלאכת בניית החומה, בגובה ארבעה מטרים, בגבול של הונגריה, במטרה לחסום את שטף המהגרים.

עוד באותו נושא

מלחמות, חובות ומהגרים: המשברים שמאיימים לפרק את אירופה

לכתבה המלאה

הונגריה לא, גרמניה כן

שלשום נפל דבר. הרשויות בהונגריה אפשרו למהגרים לעלות חופשי על רכבות לווינה, לאוסטריה ולמינכן - חרף העובדה שלא היו ברשותם ויזה למדינות האיחוד. תוך פחות מיממה, נחיל של 3,600 מהגרים ניצלו זאת כדי לנסוע על הרכבות לשתי המדינות הנכספות.

הונגריה סגרה אתמול את תחנת הרכבת המרכזית בבודפשט, שסביבה שוכנים אלפי מהגרים. אחרי שהמשטרה פינתה את המהגרים מהתחנה וחסמה אותה בפניהם, חודשה תנועת הרכבות כשלמהגרים לא הורשה להיכנס לתחנה. למעשה, השוטרים ההונגרים החלו להעביר את המהגרים מחוץ למרחבים ציבוריים, הורו להם לפרק את האוהלים שהקימו בבודפשט ופינו המוני מהגרים ממקומם, כולל נשים וילדים.

המהגרים, שטענו ליחס משפיל וחוסר אמפתיה מהונגריה, התרעמו ומחו כשהם לא מבינים מדוע נשללה מהם תנועתם. ביניהם היו כאלה שנופפו בכרטיסי הרכבת שקנו במעט הכסף שעומד לרשותם, אחרי שעמדו שעות בתור לקנות אותם. המהגרים החלו לקרוא "הונגריה – לא!", והוסיפו כי הם רוצים את "גרמניה, גרמניה!". זאת, כשהם גם מוסיפים קריאות קריאה לעזרה לקנצלרית גרמניה: "מרקל ,מרקל!".

מהגרים ישנים בבלגרד, ספטמבר 2015. AP
רוצים להגיע לגרמניה דרך השער ההונגרי. מהגרים בבלגרד, סרביה/AP
"האנשים שעברו את הגבול שמעו מפקידים הונגרים שאם הם לא ייתנו טביעת אצבע, יכו אותם וישלחו אותם לכלא"

במקביל, גורמים ימנים קיצוניים, לרבות חברי המפלגה הפשיסטית "יוביק", הפגינו בקבוצות קטנות לא הרחק ממוקד המהגרים, קיללו אותם וקראו לסלקם מיד מהמדינה. היחס הרע למהגרים בהונגריה נועד גם להרתיע את אלה שבדרך אליה. לוקמן, פליט סורי שנמצא בסרביה בדרך להונגריה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "האנשים שעברו את הגבול שמעו מפקידים הונגרים שאם הם לא ייתנו טביעת אצבע, יכו אותם וישלחו אותם לכלא. עכשיו אנחנו פוחדים להגיע להונגריה".

כ-160 אלף מהגרים נכנסו מסרביה להונגריה בשנה הנוכחית, כ-20 אלף מדי חודש בממוצע. מתוכם, 50 אלף גנבו את הגבול רק בחודש האחרון. ממשלת הונגריה טוענת שהיא קורסת תחת העומס ותוקפת את מובילות האיחוד האירופי, גרמניה וצרפת, וכן את האיחוד האירופי, בטענה לאזלת יד. במאבק בין הצדדים, גם אלה לא חוסכות שבטן על בודפשט.

השעיר לעזאזל של אירופה

הונגריה הפכה למוקד העניין בגלל מיקומה הגאוגרפי – שער הכניסה לאזור המעבר החופשי של האיחוד האירופי לפי אמנת שנגן. המהגרים עושים את הדרך מיוון לכיוון צפון, למקדוניה, בואכה סרביה ואז להונגריה, שם הם אמורים לקבל ויזה ודרכון בתוקף. משם, הם ממשיכים לעבר אוסטריה והיעד הסופי הרצוי – גרמניה או שבדיה.

ואולם במקביל לחילופי ההאשמות בין הצדדים, הונגריה "נשכבה על הגדר" עבור גרמניה עת בחרה לאכוף את אמנת דבלין - שעליה חתומות כל מדינות האיחוד ולפיה על המדינה שאליה מגיעים המהגרים לרשום אותם בשטחה - כדי לטפל בבקשות המקלט ולהעניק למי שעומדים בתנאים הכרה כפליטים וויזות מעבר מטעמה.

זולטן קובאץ', דובר ממשלת הונגריה, הגן על החלטת הונגריה למנוע את עליית המהגרים על רכבות. "הבעיה היא שהם לא מצייתים לחוקים מהרגע שהם נכנסים למדינה", האשים. "הם לא עוברים הליכי רישום ולא הולכים למקומות שבהם אנחנו יכולים לעזור להם. הם ניגשים מיד לרכבת ודורשים מעבר חופשי לשאר מדינות באירופה".

שר החוץ ההונגרי: "נרשום את כל המהגרים שמגיעים למדינה ונגרש מהגרים כלכליים חזרה למדינה שממנה הם חצו את הגבול, כי הם מהווים נטל שלא נוכל לעמוד בו"

לדבריו, "אנחנו רק מיישמים את החוקים, ואם אין להם ניירות אז לא נוכל להרשות להם להסתובב חופשי באירופה ולצאת מתחומנו". שר החוץ ההונגרי פטר שיארטו הוסיף: "הונגריה תרשום את כל המהגרים שמגיעים למדינה ותגרש מהגרים כלכליים חזרה למדינה שממנה הם חצו את הגבול, כי הם מהווים נטל שלא נוכל לעמוד בו".

הבעיה היא שהחוק היבש סותר את זכויות האדם הבסיסיות. קשה להחמיא להונגריה שהיא אוכפת את החוקים נוכח המשבר ההומניטרי העצום, כשנשים הרות, ילדים ומבוגרים, שחלקם הגדול ברחו ממלחמת האזרחים בסוריה, נאלצים להתגורר בכיכרות ובמדשאות ברחבי בודפשט סביב תחנת הרכבת, והשוטרים באים ומפנים אותם באיומים.

כך הפכה הונגריה לשק החבטות של מערב אירופה העשירה והמדושנת. גם לארגוני הגירה בינלאומיים קל לחבוט במדינה חלשה ונטולת משמעות. וויליאם לייסי, מזכ"ל הארגון הבינלאומי להגירה, תקף בחריפות את המדיניות הנוקשה של הונגריה: "היא דוחקת את המהגרים לידיהם של מבריחים, ואז הם עלולים למות במשאיות כפי שקרה".

מאות מהגרים מהמזרח התיכון בבודפשט, הונגריה, 1 בספטמבר 2015. רויטרס
קוראים בשמה של מרקל. מהגרים בתחנת הרכבת של בודפשט, אתמול/רויטרס

שר החוץ הצרפתי לורן פביוס מתח גם הוא ביקורת חריפה על בודפשט השבוע. "הונגריה היא חלק מאירופה, לה יש ערכים. אנחנו לא מכבדים את הערכים האלה באמצעות בניית גדרות, שלא היו משמשות אפילו נגד חיות". לעמדה זו שותפה הנהגת האיחוד האירופי בבריסל. שר החוץ שיארטו הגיב: "אירופי טוב הוא זה ששומר על חוקי אירופה".

המצב באמת מורכב. המתיחות הרבה בין מדינות אירופה מעלה את החשש מקריסת אמנת שנגן, אירופה מפולגת מתמיד, ואין עדיין שום תכנית גג מוסכמת להתמודדות עם בעיית המהגרים, שכן כל ממשלה דואגת לאינטרסים הפוליטיים שלה.

גרמניה הודיעה בחודש שעבר שלא תגרש פליטים סורים שמגיעים לשטחה, גם אם הם לא נרשמו כנדרש מהם במדינה האירופית הראשונה אליה הגיעו. מנגד, המוני פליטים שמגיעים בלי מסמכים מאפגניסטן ומפקיסטן מספרים שהם הגיעו מסוריה. על כך יש להוסיף את הבעיה המוכרת: לא תמיד ניתן להבדיל בין פליטים למהגרים כלכליים. מרקל וראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי קראו לאו"ם להגדיר מחדש אילו מדינות מוגדרות בטוחות, שאליהן ניתן להשיב מהגרים.

להחזיר את עונש המוות

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן האשים את גרמניה וטען כי "מדיניות הזרועות הפתוחות שלה כלפי פליטים מעודדת המוני מהגרים להגיע לאירופה". מפלגת "פידש", בראשה עומד אורבן, מזכירה לא מעט בהתנהלותה את הליכוד בישראל. מדובר במפלגת השלטון מהימין-מרכז שמנסה למנוע זליגת קולות לימין קיצוני באמצעות שימוש ברטוריקה קיצונית ובצעדים פופוליסטיים, שנועדו לאגף את מפלגת הימין הרדיקלית "יוביק".

בניית הגדר לאורך הגבול הדרומי עם סרביה, מתברר, היא למעשה הפתרון ההומניטארי ביותר שהוצע בהונגריה. אורבן הציע להחזיר לחקיקה ההונגרית עונש מוות, להקים מחנות עבודה למהגרים, לפגוע בעצמאות מערכת המשפט, להבטיח לנאמני השלטון עמדות מפתח בממשלות עתידיות ולשכתב את החוקה כך שהיא תכיר באפליה דתית.

"הציבור ההונגרי חצוי לחלוטין ביחס למהגרים", אומר העיתונאי ההונגרי נמץ מתחילת הכתבה. "כמחצית מהאוכלוסיה דורשת לגרש אותם מידית, והחצי השני חש חמלה ומעוניין לעזור להם". נמץ סבור שבינתיים הימין הקיצוני עדיין לא זוכה לתמיה פוליטית כתוצאה מהמשבר, שכן הציבור מבין כי מדובר בבעיה קשה. ובכלל, שום מהגר לא מתכוון להישאר בהונגריה, אלא רק להשתמש בה כתחנת מעבר.

עשרות מהגרים נמצאו מתים במשאית חונה באוסטריה. AP
באוסטריה התגלתה משאית עם גופות של 71 מהגרים/AP

עם זאת, נמץ טוען כי המדיניות הקיימת היא בבחינת כדור אקמול לחולה סופני. "החומה שנבנית בגבול עם סרביה היא בדיחה, מהלך סרק, זיוף, שכל תכליתו היא להרתיע את המהגרים מלהגיע למדינה", הוא תוקף. "אבל זה לא יעזור. ממילא חלק מתוואי החומה יורכב מגדרות תיל לא מרתיעות, וגם לאורך החומה נבנים שערים, שבהם יתרכזו המהגרים, יעברו וימשיכו להילקח בידי שוטרים למרכזי קליטה".

ואכן, צריך לזכור שהבעיה הגדולה והאמיתית היא של המדינה העשירה, הגדולה והחזקה באיחוד האירופי – גרמניה, היעד הנכסף של כל המהגרים. גרמניה מעריכה שתקבל 800 אלף בקשות מקלט עוד השנה, פי ארבע מבשנה שעברה. מרקל מנסה עתה לקדם החלטה באיחוד האירופי שלפיה המהגרים יחולקו בין המדינות לפי מכסות בהתאם לגודל האוכלוסיות ומצבן הכלכלי של המדינות. המדינות הגדולות והחזקות באיחוד - צרפת, איטליה וכנראה גם בריטניה - תומכות בהצעה, אבל רוב המדינות הבינוניות והקטנות, ובהן הונגריה, מתנגדות לכך בתוקף.

במבט לעתיד, ניתן להעריך כי בעיית המהגרים של אירופה רק תלך ותחריף כל עוד לא יימצא פתרון במזרח התיכון ובדאעש. אולם זוהי נקודת מבט צרה - הבעיה האמיתית היא חוסר השוויון ההולך ומתעצם בין מדינות עשירות לעניות בעולם, ומי שמחפש עתיד כלכלי חייב להגר. כשני מיליארד בני אדם בעולם מרוויחים פחות מ-1.5 דולר ליום. עולם עם משטר כלכלי קפיטליסטי כזה רק יעצים את בעיית ההגירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully