וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קושנר: ההסכם בין ישראל לאמירויות העלה את הסיכויים למכירת מטוסי F-35

עודכן לאחרונה: 23.8.2020 / 22:39

יועצו הבכיר של טראמפ אמר בריאיון לרשת CNN כי איחוד האמירויות הערביות היא שותפה צבאית של ארה"ב, ולכן ייתכן שהסכם יקדם את אספקת המטוסים המתקדמים. "הנושא נמצא בבחינה", אמר. הוא הדגיש: "נוודא שאין פגיעה ביתרון האיכותי של ישראל ונעשה הכל לפי הנהלים"

בווידאו: ג'ארד קושנר מתייחס להסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות/מערכת וואלה! NEWS

יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר היום (ראשון) כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות "מעלה את הסיכוי" שארצות הברית תמכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. "הנושא נמצא בבחינה", אמר קושנר בראיון לרשת CNN. "נוודא שאין פגיעה ביתרון האיכותי של ישראל ונעשה הכל לפי הנהלים. משרד החוץ והצבא בוחנים את הנושא הזה".

קושנר הוסיף כי "איחוד האמירויות היא שותפה צבאית טובה שלנו, ולכן אנחנו חושבים שיש סיכוי שזה יקרה (אספקת המטוסים, ב"ר) בעקבות ההסכם". לדבריו, איראן היא המדינה המרכזית שלא רוצה שאיחוד האמירויות תקבל את מטוסי ה-F35. הוא אף ציין כי הנושא הפך לוויכוח פוליטי פנימי בישראל בימים האחרונים, אך הדגיש שאיחוד האמירויות מבקשת כבר שנים רבות לרכוש את המטוס.

ביום חמישי דווח בניו יורק טיימס כי הממשל האמריקני האיץ את מאמציו למכור מטוסי F-35 ורחפנים חמושים מתקדמים לאיחוד האמירויות הערביות, חרף התנגדות ישראל למהלך. לפי הדיווח, גורמים בממשל הציגו לגורמי צבא במדינה תדריך מסווג על כלי הטיס המתקדמים, למרות דאגות שהעלו חברים במועצה לביטחון לאומי על הסכנה שבחשיפת פרטים אלו עוד לפני שנסגרה עסקה בין הצדדים.

יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר בעת הגעתו לבית הלבן 14 באוגוסט 2020. AP
"איחוד האמירויות היא שותפה צבאית טובה". יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר/AP

גורמי הממשל הכחישו כי מדובר באחת התמורות הישירות להסכם הנורמליזציה, אך לא הכחישו כי המומנטום לעסקה קשור בפריצת הדרך הדיפלומטית. על פי הדיווח בעיתון, הכוח המניע מאחורי העסקה הוא ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ודמות מפתח בגיבוש הסכם הנורמליזציה.

גורם שהיה מעורב בתיווך המגעים אמר בשיחה עם רויטרס כי ארצות הברית התחייבה כי ישראל תקבל אמצעי לחימה מתקדמים יותר מאשר מדינות ערב, על מנת לאפשר לה "יתרון צבאי" על שכנותיה במזרח התיכון. דוברות הבית הלבן סירבה להגיב לפרטים, כמו גם שגריר האמירויות בארצות הברית או שגרירות ישראל בוושינגטון. מנגד, הנשיא טראמפ בעצמו אמר במהלך מסיבת עיתונאים כי איחוד האמירויות אכן מעוניינת ברכישת מטוסי F-35, וכי היא מוכנה לשלם הרבה כסף עבורם. "יש להם את הכסף והם היו רוצים לרכוש לא מעט F-35", אמר.

עוד בוואלה!

דיווח: ממשל טראמפ מקדם מכירת F-35 לאיחוד האמירויות

לכתבה המלאה

השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנוואר גרגאש, אמר כי הבקשה של מדינתו לרכוש מטוסי F-35 אינה קשורה להסכם עם ישראל. בתדרוך במכון מחקר בוושינגטון, שבו נשמע בהתבטאות רשמית ראשונה בנושא העסקה המסתמנת, אמר גרגאש כי "העובדה שלא יהיה מצב מלחמה עם ישראל בעקבות הסכם הנורמליזציה צריכה להקל (על ממשל טראמפ) לספק לנו את המטוסים". לדבריו, "ביקשנו לרכוש את המטוסים האלה כבר לפני שש שנים. זו בקשה לגיטימית ואנחנו זכאים לקבל את המטוסים".

בנוסף, גרגאש התייחס באותו תדרוך למה שתיאר כדאגה ישראלית מאפשרות של הסכם רכישת המטוסים. הוא אמר כי אינו יודע מדוע ישראל מודאגת מכך שאיחוד האמירויות רוצה לרכוש מארצות הברית מטוסי F-35. "איני יודע עד כמה זה (הדאגה הישראלית) נובע מפוליטיקה פנימית של ישראל", אמר.

גרגאש ערך השוואה בין ההסכם עם מדינתו לבין הסכמי השלום שנחתמו בין ישראל למצרים וירדן, ואמר: "השלום שלנו עם ישראל יהיה שלום חם בגלל שבניגוד למצרים או ירדן אנחנו מעולם לא נלחמנו עם ישראל. אנחנו מחוייבים לקונצנזוס הבינלאומי בנושא הפלסטיני ולכן השגרירות שלנו תהיה בתל אביב ולא בירושלים".

מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
מטוס F-35/אתר רשמי, דובר צה"ל

אמש נודע לוואלה! NEWS כי ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ושליח הבית הלבן לתהליך השלום, אבי ברקוביץ', צפויים להגיע לביקור בזק בישראל ובכמה ממדינות המפרץ בשבוע הראשון של ספטמבר. היועץ לביטחון לאומי של טראמפ רוברט אובריאן והשליח לנושא איראן בריאן הוק צפויים להצטרף לנסיעה.

בכירים ישראלים וערבים שמעורים בתכנית הביקור ציינו כי קושנר וברקוביץ' רוצים לברך את מנהיגי ישראל ואיחוד האמירויות על הסכם הנורמליזציה, ולהתעדכן על ההתקדמות במשא ומתן על ההסכמים השונים בין שתי המדינות.

בנוסף לכך, קושנר וברקוביץ' רוצים לנצל את שיחותיהם באזור כדי לעודד מדינות ערביות נוספות ללכת בעקבות איחוד האמירויות ולקדם הסכמי נורמליזציה עם ישראל. הם צפויים להגיע גם לאיחוד האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully