וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בסוריה: הפלנו מסוק של הצבא בדמשק

יום לחימה שלישי בבירה: טנקים ממשיכים לזרום לשכונות הדרומיות, ומעוזי המורדים מופצצים מהאוויר. מאות פליטים נמלטו לטורקיה. מחר: מועצת הביטחון תנסה שוב לפעול נגד אסד

צילום: רויטרס, יוטיוב; עריכה: מיכאל ברגמן

הלחימה העזה בדמשק נכנסה היום (שלישי) ליומה השלישי, ופעילי אופוזיציה מדווחים כי חיל האוויר הפציץ היום חלקים בעיר באמצעות מסוקים. לדברי אחד הפעילים, מעל 200 חיילים מצבא סוריה נפגעו בעימותים במהלך 48 השעות האחרונות, ולפי מרבית ההערכות, מדובר בחילופי האש הכבדים ביותר שהיו בדמשק ב-17 החודשים האחרונים, מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה.

בין היתר, דיווחו היום כוחות המורדים כי הפילו מסוק של הצבא ברובע קאבון בעיר הבירה. "המסוקים טסים בגובה נמוך", אמר לרויטרס מפקד מקרב המורדים. "קל לפגוע בהם עם נשק נגד מטוסים".

כוחות הביטחון הסורים המשיכו לכתר הבוקר את מעוזי המורדים, המתבצרים בעיקר בשכונת מידאן שבדרום העיר. דווח כי טנקים ונגמ"שים המשיכו לזרום אל העיר מפאתיה הדרומיים, וכי מתנגדי המשטר ניסו לחסום צירים מרכזיים כדי למנוע את הגעתם של כלי השריון לעיר. האופוזיציה קראה לאנשיה להצטרף למאבק ולפזר דוקרנים על הכבישים.

תושבים ברובע אל-מידאן דיווחו כי צלפים הוצבו על גגות הבתים. "יש חיילים בכל מקום, ואפשר לשמוע את האמבולנסים חולפים ושבים", סיפר אחד התושבים. עדי ראייה סיפרו כי בחלקים אחרים בעיר, אנשי כוחות הביטחון נראו נעים בתזזיות כשבידם תתי-מקלע.

חילופי האש בדמשק: "רואים את תחילת סופו של המשטר"

צפו: טנקים ונגמ"שים נכנסים לשכונת מידאן

לפי שעה, בממשלה לא מגיבים במפורש להתפשטות הלחימה לעבר הבירה. הטלוויזיה הרשמית דיווחה אתמול כי כוחות הביטחון מנהלים מצוד בדמשק אחר "טרוריסטים", שמתחבאים לכאורה בבתי אזרחים. עם זאת, בראיונות שערכו כתבי הרשת בדמשק, נשמעו בבירור קולות ירי כבדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

באופוזיציה, ובייחוד בזרוע החמושה שלה - "הצבא הסורי החופשי" - מקווים להחזיק מעמד בלחימה המתגברת בדמשק, כדי להמשיך ולנגוס באחיזת השלטון בעיר. גורמים באופוזיציה אמרו כי הם נערכו לקראת המערכה במשך יותר מחודש. בשיחה עם היומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט", טענו אותם גורמים כי מדובר ב"תחילת סופו של המשטר הסורי". לדבריהם, "בדמשק פרצו ההפגנות הראשונות להפלת המשטר, ושם גם יהיה סיומה של מערכת השחרור".

זרם הפליטים לטורקיה שובר שיאים

בינתיים, ממשיך זרם הפליטים הבלתי-פוסק מסוריה לטורקיה. גורם טורקי רשמי אמר כי ביממה האחרונה באו לטורקיה 1,280 פליטים, בהם אנשי צבא נוספים. בכך, לדבריו, עולה מספר הפליטים הסורים החוסים בטורקיה ל-42 אלף. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, בא היום לביקור בגבול הסורי, וביקר ברמתה אצל פליטים סורים שנמלטו למדינה השכנה.

הפליטים הסורים בירדן מזהירים: "ההרג עוד לא התחיל"

שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, בביקור במחנה פליטים בצפון ירדן. 17 ביולי, 2012. רויטרס
שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, עם פליטים סורים בצפון ירדן, הבוקר/רויטרס

מוקדם יותר היום, הזהיר השגריר הסורי לשעבר בבגדד, נוואף פארס - שערק למערב יחד עם השגריר בבלרוס - כי הנשיא בשאר אסד עלול להשתמש בנשק כימי נגד המורדים הנלחמים נגדו. פארס, שהודיע לפני שבוע על עריקתו לשורות המורדים, אמר בריאיון ל-BBC כי "אם המשטר הסורי יהיה נתון למתקפה מצד העם, אני משוכנע שאסד יעשה שימוש בנשק כימי", להערכתו, ימיו של אסד בשלטון הם "ספורים", ועל מנת שיוכל להישאר בשלטון הנשיא הסורי יהיה מוכן "לחסל את העם הסורי כולו".

ידידו הטוב של אסד יגלה את סודותיו?

מנאף טלאס, בכיר הצבא הסוריה ומפקד במשמרות הרפובליקה, הכוח האחראי לאבטחת הבירה דמשק - צפוי גם הוא לדבר בפומבי נגד אסד בימים הקרובים. עריקתו של טלאס, ידידו הקרוב של אסד ובנו של שר ההגנה של אביו, נחשבה למכה כואבת במיוחד עבור המשטר. בעוד שאת דבריו של השגריר העריק אפשר לקחת בעירבון מוגבל, הרי שטלאס נחשב לקצין הבכיר ביותר שערק מסוריה, ובעל ידע רב ביותר לגבי האופן שבו מופעלים הצבא וכוחות הביטחון נגד המורדים.

מקורביו של טלאס אמרו ל"גרידאן" כי בנאום שיישא, הוא צפוי להתייחס לעתידה של סוריה מבחינה פוליטית, מדינית וצבאית. לדבריהם, טלאס מתייעץ כעת עם "ממשלות זרות" ועם האופוזיציה הסורית לגבי ניסוח דבריו.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, עם השליח המיוחד של האו"ם, קופי אנאן. מוסקבה, 16 ביולי 2012. רויטרס
שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, עם השליח קופי אנאן, אמש במוסקבה/רויטרס

במקביל, נמשך הלחץ הדיפלומטי נגד סוריה בזירה העולמית. מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר להצביע על מסמך שמציע להטיל עיצומים נוספות על סוריה, במידה והנשיא אסד לא יורה לאנשיו לעצור את האש לעבר אזרחיו. במסגרת ההצעה, הנתמכת על ידי מדינות המערב, משקיפי האו"ם יאריכו את משימתם בסוריה בעוד 45 ימים, ואילו תכנית השלום של השליח המיוחד קופי אנאן תוכלל בפרק 7 של האו"ם, המאפשר למועצת הביטחון לנקוט עיצומים כבדים, ובכלל זה התערבות צבאית.

בינתיים, רוסיה וסין עומדות על סירובן להתנגד לפעולה חיצונית בסוריה, המהווה לדבריהן פתח לפעולה צבאית, והן מבטיחות לסכל כל יוזמה שתועלה נגדה במועצת הביטחון. השליח קופי אנאן, השוהה במוסקבה, ינסה בהמשך היום לשכנע את הנשיא פוטין לרככך את עמדתו.

עדכון ראשון: 14:50

כותרות נוספות על סוריה
ראש אמ"ן מתריע: "הגולן עלול להפוך לזירה דומה לסיני"
טנקים ובריקדות בלב הבירה דמשק: "זה הקרב האחרון"
טבעת החנק מתהדקת: גם מרוקו גירשה את השגריר הסורי
האופוזיציה הסורית: "אובמה מפקיר אותנו בגלל הבחירות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully