וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיכיאטרים קבעו: המחבל הנורבגי לא יעמוד לדין

דו"ח מקיף שהוגש לבית המשפט קובע כי אנדרס ברינג בריוויק, שרצח 77 אנשים באוסלו ובאי יוטויה, כחייל בארגון "אבירי נורבגיה הטמפלרית" שהמציא, לא היה אחראי למעשיו ויש לאשפזו במוסד

רוצח ההמונים הנורבגי, אנדרס ברינג בריוויק, לעולם לא יישפט או ייכלא בבית סוהר, ותחת זאת יאושפז במוסד לחולי נפש - כך עולה מדו"ח שהגיש היום (רביעי) צוות פסיכיאטרים לבית המשפט באוסלו, בו הואשם בביצוע מתקפת הטרור ביולי האחרון, בה רצח 77 בני אדם במרכז אוסלו ובאי יוטויה. הדו"ח בן 320 העמודים קובע כי בזמן שהוציא לפועל את הפיגועים, היה בריוויק במצב של פסיכוזה, שאינו מאפשר לו להבדיל בין טוב לרע, ולפיכך לא היה אחראי למעשיו. בריוויק, קבעו הפסיכיאטרים, חולה בסכיזופרניה פרנואידית, במסגרתה הוא סובל מ"מחשבות גדלו?ת" הגורמות לו להאמין שהוא נבחר להחליט מי יחיה ומי ימות.

"הוא ללא ספק צריך להיות מאושפז", נכתב במסקנות הדו"ח, המבוסס על 13 מפגשים ממושכים שערכו הפסיכיאטרים עם בריוויק במשך 36 שעות מצטברות - אף שהם מציינים כי בריוויק עצמו בטוח שהוא שפוי לחלוטין, ואף מתכחש למסקנות. "המסקנה היא חד משמעית - הוא בלתי שפוי", אמר התובע בתיק, סוויין הולדן, במסיבת עיתונאים מיוחדת. "הוא חי ביקום הדמיוני הפרטי שלו, ששולט על מחשבותיו ומעשיו".

בכך מאשר צוות הבדיקה את טענות סנגורו של בריוויק, שטען כבר בדיון הפתיחה של המשפט כי מרשו אינו שפוי. עם זאת, ההחלטה מפתיעה למדי, שכן כשהחלה הוועדה בעבודתה, אמר הרופא שעמד בראשה כי "לא סביר" שבריוויק יימצא לא שפוי.

כותרות אחרונות על מתקפת הטרור בנורבגיה:
המחבל שרצח 77 בנורבגיה כפר באשמה: "אני חייל"
האזינו למחבל מאוסלו מבקש מהשוטרים: "ברצוני להיכנע"
המחבל מאוסלו מתלונן: "המעצר בצינוק - כמו עינוי"
אחרי האסון: הנורבגים מחייכים זה לזה ברחוב

טבח באי יוטויה סמוך לאוסלו, בירת נורבגיה, יולי 2011. AP
גופות הנרצים על האי יוטויה, יולי 2011/AP

תיאורטית, החוק הנורווגי מתיר לבית המשפט את האפשרות לא לקבל את מסקנות הדו"ח ולהחליט לשפוט את בריוויק בכל זאת, אולם החלטות כאלו הן נדירות ויוצאות דופן במיוחד. לפי החוק הנורבגי, אם בית המשפט יקבל את ההמלצות, בריוויק יאושפז במוסד סגור עד להודעה חדשה, ומדי שלוש שנים יבחן בית המשפט אם הוא עדיין מהווה סכנה לחברה, ובהתאם לכך יחליט על הארכת האשפוז.

"שיתף פעולה היטב" עם הרופאים

הפסיכיאטר שהגיש את הדו"ח, טורגיר הוסבי, אמר לכתבים מחוץ לבית המשפט כי "אין כל ספק" לגבי המסקנות המופיעות בדו"ח. לדבריו, בריוויק "שיתף פעולה היטב" בזמן הבדיקות. העבודה, עם זאת, הייתה "לא פשוטה", לדבריו, ותוצאתה היא הדו"ח המורכב ביותר שכתב אי פעם על נאשם.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
21 מתוך 76 הרוגי מתקפת הטרור, נורבגיה. רויטרס
18 מתוך 77 הנרצחים במתקפת הטרור/רויטרס

בריוויק, שלפני הפיגועים פירסם ברשת מניפסט בו פרש את אידאולוגיית המאבק הצלבני שלו נגד התאסלמותה של אירופה, הודה החודש בבית המשפט בביצוע מעשי הטבח, אך הכחיש כל אשמה, וטען כי פעל כ"חייל" שלחם במלחמה. "אני מפקד צבאי בתנועת ההתנגדות הנורבגית ואבירי נורבגיה הטמפלרית", הכריז בבית המשפט, שנמצא במרחק של שני רחובות בלבד מקריית הממשלה, בה פוצץ ב-22 ביולי מטען חבלה שהביא למותם של שמונה בני אדם, לפני שהמשיך אל האי ורצח עוד 69 בני נוער שהשתתפו במחנה קיץ של מפלגת השלטון הסוציאליסטית. "אני כופר בסמכות בית המשפט, משום שהוא קיבל את הסמכות שלו מארגונים המעודדים אידאולוגיית שנאה, ובגלל שהוא תומך ברב-תרבותיות".

"הוא מטורף לגמרי", הגיב אז לדברים דניאל ויסטור, אחד מניצולי הטבח באי יוטויה, שנכח בדיון. "הוא ללא ספק לא נמצא על הפלנטה הזו". היום אישרו הפסיכיאטרים את ההערכה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully