וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב בציבור: אם אסד יותקף, הוא יתקוף את ישראל

1.9.2013 / 14:00

מדד השלום: 45% לא מאמינים למסרים מהנהגה והתקשורת ולוקחים ברצינות את איומי דמשק - לעומת 42% שנשארים רגועים; "הציבור בחרדה ולא מאמין לממסד". מתוך מהדורת וואלה! חדשות

מערכת וואלה!

מאת אמיר שילה

רוב קטן בציבור בישראל אינו מאמין למסרים המרגיעים של ההנהגה הפוליטית והפרשנים בתקשורת, וסבור שנשיא סוריה בשאר אסד יחליט לתקוף את ישראל בתגובה לתקיפה אמריקנית בסוריה. כך עולה מסקר "מדד השלום" שנערך בסוף השבוע שעבר, בימים בהם התחושה הייתה שתקיפה אמריקנית בסוריה היא עניין של שעות או יומים. התוצאות המלאות של הסקר, שבחן גם נושאים נוספים ונערך על ידי מכון אוונס לפתרון סכסוכים באוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה, יפורסמו מחר בוואלה! חדשות.

כמה משאלות הסקר עסקו בתהפוכות האחרונות במזרח התיכון, ובאחת מהן נשאלו המרואיינים: "אם ארה"ב ובעלות בריתה יתקפו בקרוב בסוריה, האם אתה מעריך שסוריה תקיים את האיום שלה לתקוף בתגובה את ישראל?". 45% מהנשאלים השיבו כי הם מאמינים שסוריה תתקוף, לעומת 42.4% שהשיבו כי אינם מאמינים בכך (היתר, 12.6%, השיבו כי אינם יודעים).

"הציבור חצוי", מסבירה פרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שניתחה את תוצאות הסקר, "ותחושת הפיצול הזו מעניינת". פרופ' הרמן מייחסת את התוצאות בראש ובראשונה לחוסר אמון של הציבור במסרים הממסדיים: "אנחנו רואים את המגמה הזו כבר שנים, וראינו את זה גם אצל האנשים שעמדו בשבוע האחרון בתורים לקבל ערכות מגן. האנשים האלה, שחוששים מהתקפה, לא דיברו על אסד - הם התלוננו על פיקוד העורף. זה חיבור מעניין בין הפנימי לחיצוני, ולתפיסתי - משקף מידה של חוסר אמון בשלטון".

פרופ' הרמן מוסיפה ומסבירה כי גם פילוח של התוצאות לפי משתנים שונים לא הוליד אבחנה מיוחדת לגבי הגורם לתוצאות. ניתן לראות בתוצאות הבדל קטן בין יהודים לערבים: היהודים נוטים יותר להאמין שאסד יתקוף (45.9% לעומת 41.5%), לעומת הערבים הישראלים שבקרבם רוב קטן דווקא מאמין שלא יתקוף (46.9% מול 40.0%). עוד עולה כי בקרב הגברים יש מעט יותר נטייה להאמין שאסד יתקוף לעומת הנשים, וכך גם הצעירים מעט יותר חוששים מהמבוגרים, ומצביעי הימין מעט יותר חוששים ממצביעי השמאל והמרכז.

"כל ההבדלים האלה אמנם מובהקים, אבל הם חלשים וזניחים", מוסיפה פרופ' הרמן. "בסופו של דבר, אין משתנה שניתן באמצעותו להסביר את המגמה. אם, למשל, היינו רואים שבקרב מצביעי הימין יש נטייה ברורה להעריך שאסד לא יתקוף, היינו מסיקים מזה שכצפוי, למצביעי הימין יש יותר אמון במסרים של ההנהגה לה הצביעו. אבל למעשה, המצב הוא הפוך: הם אפילו מעט פחות מאמינים לממסד מאנשי המרכז והשמאל. ללא קשר לנטייה פוליטית, לגיל או למין, אנחנו רואים ציבור שחלקו הגדול לא מאמין למסרים של ההנהגה. אחד ההסברים שאני רואה לכך הוא מפלס החרדה הגבוה - חלק גדול מהציבור שרוי בחרדה, ומסרב להאמין למסרים המרגיעים".

עוד במהדורה

מסע הרצח בדבורייה: בוקר אחד, חמש גופות וארבע זירות. על פי החשד תושב הכפר רצח הבוקר את גרושתו, שתי בנותיו, גבר נוסף, פצע קשות בת נוספת והתאבד. שרטטנו את מסע הרצח בגליל התחתון.

עלות סל הקניות לחג זינקה בעשרות אחוזים: שלושה ימים לראש השנה, אחרי שהחופשה והחזרה לבית הספר באוגוסט גמרו לנו את הכסף הגיעו ספטמבר והחגים והגדילו עוד יותר את המינוס. עכשיו גם מתברר - השנה יקר יותר לחגוג מבשנה שעברה.

האם ז'אנר הריאליטי עבר את השיא? אחרי הגמר של המרוץ למיליון אתמול, נסגרה עונת הריאליטי של הקיץ הנוכחי. מגמת הצמיחה נבלמה, אפשר לראות אפילו ירידה בנתוני הרייטינג בהשוואה לעונות הקודמות. דוד ורטהיים, עורך וואלה ברנז'ה מסביר מה המשמעות בירידה הכללית בשיחות המסדרון על הריאליטי.

התחזית: היום ירידה קלה בטמפרטורות ומזג אוויר רגיל לעונה, מחר עלייה קלה בטמפרטורות.

צפו במהדורה המלאה של וואלה! חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully