וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ישראל לא עושה די כדי להגן על ילדיה

31.10.2006 / 13:21

דו"ח עמותת בטרם לבריאות ילדים חושף כי אף שחל שיפור בשיעור תמומת והיפגעות קטינים, עדיין מדובר בנגע חמור ביותר

ועדת החינוך של הכנסת דנה אתמול בדו"ח עמותת "בטרם" לבריאות ילדים, המסכם את מאפייני תמותת ופציעת קטינים מתחת לגיל 18 בישראל. על פי ממצאי העמותה, אף שבשנים האחרונות נצפתה מגמת ירידה במקרי התמותה מפגיעה בקרב ילדים, הרי שמדינת ישראל אינה עושה די לספק לילדי ישראל את מעטפת הבטיחות שהם זכאים לה. עמותת בטרם הצטרפה בדו"ח לקריאת ארגון הבריאות העולמי, ודרשה מממשלת ישראל להציב את נושא מניעת היפגעות בילדים במקום גבוה בסדר העדיפויות, ליצור מחויבות פוליטית ולהקצות לנושא משאבים.

על פי הדו"ח, אמנם בשנת 2003 נפטרו רק 147 קטינים, בעוד שבשנים 1995-1997 נפטרו בממוצע כל שנה 216 קטינים, אך עדיין נהרגים 170 קטינים בממוצע בשנה, מאושפזים כ-24 אלף קטינים, וכ-185 אלף קטינים מגיעים לחדר מיון. עוד עולה, כי קטינים נפגעים פי שניים יותר מאשר קטינות עד גיל 10, ופי שלושה בקרב בני גיל 10-17.

נתון מדאיג נוסף שחושף הדו"ח הוא העובדה כי בקרב האוכלוסייה הערבית שיעור תמותת הקטינים גדול מאשר באוכלוסייה היהודית, וכי היחס בין השיעורים הולך וגדל: בעוד שבשנים 1998-2000 שיעור התמותה בקרב האוכלוסייה הערבית היה גדול פי 2.2, הרי שבשנת 2003 שיעור התמותה בקרב הערבים היה גדול פי 2.7 מאשר בקרב היהודים.

הסיבות העיקריות לתמות קטינים היא פגיעה בתאונת דרכים כנוסע ברכב או כהולך רגל, חנק וטביעה. הסיבות העיקריות לאשפוז הם נפילה, תאונות דרכים והרעלות. עלות התמותה והפגיעה בקרב קטינים, הכוללת אשפוזים וניתוחים, הגיעה לכחצי מיליארד שקל בשנים 2000-20004.

הדו"ח מגלה עוד כי הפגיעה בקטינים אינה נובעת בדרך כלל מנטייה לאובדנות או מאלימות המופעלת נגד הקטינים, אלא בשל תאונות. 88% ממקרי התמותה ו-93% ממקרי האשפוז מקורם בפגיעה לא מכוונת, ורק מיעוט המקרים נובעים מאלימות ומאובדנות.

עמותת בטרם טוענת כי מדינת ישראל אינה מספקת לקטינים את ההגנה לה הם זקוקים. למרות הסימנים החיוביים, לטענתה, תמונת המצב של הנושא עדיין עגומה למדי, והיפגעות ילדים היא עדיין הנגע הקשה ביותר בקרב קטינים, יותר מכל תחלואה אחרת. בדו"ח העמותה נכתב כי יש חשיבות אדירה להשקעה לאומית של משאבים, לתכנון אסטרטגיה לאומית למניעה של היפגעות ולקידום התחום של בטיחות ילדים, הן משיקולי שמירה על חיי אדם הן משיקולי עלות-תועלת. עוד מודגש כי עשייה בתחום זה היא בת-ביצוע ותוכל להיות יעילה.

בתגובה לדו"ח אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור כי "תופעת היפגעות הילדים היא לא גזירה משמים. כל ילד שנפגע הוא עולם ומלואו, ועלינו לעשות כל דבר שימנע את הרעה האיומה הזו. כל יומיים נהרג ילד! אנחנו מחויבים לחוקק את החוקים וקודם כל - לדאוג לאכיפה כדי למגר את התופעה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully