וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצאתם חניה? תאשימו את האופנוענים

30.10.2006 / 13:38

עשרות רוכבי אופנוע הגיעו הבוקר לכיכר המדינה ומחו נגד העלאת תעריפי ביטוח החובה. צורת המחאה: חניה במקום של רכב

מערכת וואלה!

האופנוענים ושאר רוכבי שני גלגלים מרחיבים את פעילות המחאה שלהם נגד עליית תעריפי ביטוח החובה. הם אף הקימו ועד פעולה עקב מה שהם מגדירים "עלייתם הלא מציאותית של תעריפי ביטוח החובה", אשר תגרום, לטענתם, לרוכבים רבים לעבור לנהיגה ברכב.

הפעולה הראשונה הצבעה הבוקר, כאשר עשרות אופנוענים הגיעו לכיכר המדינה בתל אביב ותפסו (באופן חוקי) מקומות חניה של רכבים.

לדבריהם, פעולה זו נועדה להוות תצוגת תכלית לנחיצותם של כלי רכב דו-גלגליים, במיוחד בערים העמוסות בתנועה. כלים דו-גלגליים חוסכים, לפי התנונים שבידי ועד הפעולה, מליוני שקלים בשנה בקיצורם של פקקי תנועה וחיסכון במקומות חניה. בנוסף, פעולה זו נועדה להסביר באופן מוחשי מה יקרה ביום שאחרי כניסתם של התעריפים החדשים לתוקף, באם אפילו חלקם הקטן של רוכבי הקטנועים והאופנועים יעברו לנהוג ברכב.

הסיבוב הנוכחי במאבק על גובה הביטוח לאופנועים התחיל לפני חודש וחצי, אז פירסם משרד האוצר את תעריפי ביטוח החובה לאופנועים שייכנסו לתוקף בדצמבר 2006. שיווק הרפורמה על ידי משרד האוצר נעשה באמצעות מלת הקסם "דיפרנציאליות": נהגי אופנוע ותיקים וזהירים ישלמו פחות מנהגים צעירים ו/או שהיו מעורבים בתאונות.

ליאור רבינוביץ, כתב דה מרקר, דיווח כי משרד האוצר הוא הפוסק האחרון בנושא תעריפי ביטוח החובה. המאבק של נהגי האופנועים נעשה מול הממונה על הביטוח במשרד האוצר, הפועל במקרה הזה כבא כוחן של חברות הביטוח. משרד האוצר מגייס לטיעוניו גם את ציבור בעלי המכוניות, המסבסדים, לטענתו, את ביטוח האופנועים.

הביטוח לרכב דו-גלגלי נעשה באמצעות פול של חברות הביטוח. התעריפים בפול נקבעים על ידי משרד האוצר. העלאת התעריפים, אמרו באוצר, נועדה לשקף את העלות האמיתית של ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי.

האוצר טוען כי עלות התביעות השנתית בביטוח חובה לאופנועים היתה 334 מיליון שקל ב-2005, וכי הפול גבה מנהגי רכב דו-גלגלי פרמיה בסך 190 מיליון שקל ב-2005. ההפרש - כ-140 מיליון שקל - סובסד על ידי חברות הביטוח לפי החלק היחסי שלהן בפול.

חברות הביטוח טוענות כי ביטוח האופנועים הוא הפסדי, וזו אחת הסיבות העיקריות להקמת הפול מלכתחילה. חברות הביטוח טוענות עוד כי הן נאלצות לגלגל את ההפסדים בביטוח האופנועים על ציבור בעלי המכוניות.

האוצר טוען כי אופנועים מעורבים פי-חמישה יותר ממכוניות בתאונות דרכים חמורות. מרבית התאונות בהן מעורבים אופנועים מסוכנות וקטלניות יותר.

ראשי ארגוני האופנוענים טוענים כי העלאת תעריפי הביטוח נשענת על טיעונים מעוותים ומקפחים. אופנועים אמנם מעורבים יותר בתאונות, הם מסכימים, אבל לרוב הם לא הגורמים לתאונות. כל תאונה שבה מעורב רכב כבד ואופנוע מסתיימת בנזק כבד לאופנוע ופגיעה בנהג האופנוע. לרכב הכבד יותר נגרם נזק קל בלבד, והנהג יוצא ללא פגע. הסטטיסטיקה הרשמית, טוענים האופנוענים, אינה מספרת מי גורם לתאונות.

אבירם אמר כי "הצעד של האוצר משקף אינטרס צר של חברות הביטוח. אני לא חושב שנהגים בגוש דן היו שמחים לדעת שכל יום יתחרו איתם ברמזורים ובמקומות החניה עוד כמה אלפי אופנוענים".

* (צילום וידאו באדיבות חדשות HOT במרכז. הכתבה המלאה הערב ב-18:15 במהדורת החדשות של HOT במרכז).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully