וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביאו לו את הסעיף

נורית אמיתי

30.10.2006 / 9:29

נורית אמיתי קוראת לרמטכ"ל לעצור את יוזמת האלוף שטרן לעטר את תעודות השחרור של הפרופילניקים בציון "השתחררו בשל התנהגות רעה וחמורה". יש גבול

לרמטכ"ל דן חלוץ,

העתק: האלוף א. שטרן

אתמול עם שחר יצאה בשורה חדשה מבית היוצר של לשכת ראש אגף משאבי אנוש בצה"ל, לפיה חיילים המנסים להשתחרר מצה"ל במהלך השירות – באמצעות פנייה לקציני בריאות הנפש - יזכו בתעודת השחרור שלהם לציון: 'שוחררו בשל הנהגות רעה וחמורה'.

כל זה רואה אור בכתובים, אחרי שבעיצומה של המלחמה ערך האלוף סטטיסטיקה לפיה ההרוגים במלחמת לבנון השנייה לא באו מצפון הבועה התל אביבית.

ויש רקע למדיניות החדשה שגיבש האלוף. הוא וכנראה גם אחרים בצה"ל, מקווים כי אות קלון זה יקשה על המשתחרר בטרם זמן במציאת עבודה ובהתנהלות מול גורמים אזרחיים.

הסיבה לשיטת האלוף שטרן: במקומות עבודה רבים מקובל לעיין בתעודת השחרור מצה"ל, בטרם הקבלה לעבודה.

ואני שואלת אותך, אדוני הרמטכ"ל: לא יותר חשוב לחזור לחינוך לערכים? לא יותר חשוב להעלות את תדמיתו הפצועה והירודה של הצבא, בעיקר אחרי המלחמה האחרונה, להציגו ככור היתוך, כמו פעם וכמקום שיוצאים ממנו נשכרים, ערכיים ובעלי מיומנויות-על, לחנך מחדש להכרה בשירות הצה"לי כממנף בדרך לאזרחות?

אם לא ידעת, מעסיקים רבים במשק מעדיפים את אותם יוצאי חדרי הקב"נים, משום שאין להם הרבה סבלנות לכל מיני מפקדים במילואים, טייסים שמחויבים לטיסת אימונים פעם בשבוע וכל מיני יוצאי יחידות נבחרות שבבוקר אחד מודיעים למנהל אגף משאבי אנוש במשרד כי הם בדרך למילואים בצו 8 ולא יגיעו לעבודה וכי יגישו בתום השרות את האישור לביטוח הלאומי.

פעם זה היה כבוד לבעל המפעל, חברת ההייטק וכל מקום עבודה אחר. היום זו מטלה ורועץ למי שמחפש עבודה.

אני מכירה גם מילואימניקים שלעיתים מעדיפים להצניע את שרותם עטור המדליות וציוני השבח, על מנת להתברג טוב במקום עבודה הדורש מסירות - מצאת החמה ועד צאת הנשמה. הם לא רוצים להחצין את גבורתם, מחשש שמא יעדיפו את המשתמט שלא יחסיר אפילו יום אחד של עבודה בגלל צו מילואים.

יוצא איפוא, שדווקא תעודת שחרור כזו שאתה מתעתד להנפיק, פלוס תואר במקצוע נחשק, תביא את בעליו להתברג במקום טוב בצמרת השרות הפרטי בעוד כמה שנים. אגב, מרוויחים שם הרבה יותר מאשר בשירות הציבורי ויש גם כאלו שמיד מהבקו"ם טסים למרחבי העולם הגדול ועוד כמה שנים תקרא עליהם בעיתון כתורמים נדיבים למדינה ואולי גם לוועד למען החייל. אז מה, לא תיקח מהם כסף?

לכן, המטרה היא בהעלאה מחדש את קרנו של צה"ל בעיני הציבור, כדי שירצו ויתפארו בהעסקת יוצאי צבא וככל שהם יותר קרביים, כך יגדל הביקוש לשיבוצם במקום העבודה.

התנהגות רעה וחמורה אינה מעניינו של הקב"ן. היא עניין משמעתי שיפוטי. מקורה יכול שיהיה קשור בביצוע מעשה אלימות, לדוגמא, גרימת נזק ישיר לצה"ל בחשיפת סודות, חבלה בסדרי ונוהלי צבא, פריצה למחסן אמל"ח ומכירה של ציוד צבאי לגורמים עויינים. אך אי אפשר לומר שביקור אצל הקב"ן, שמקורו ברצון להשתחרר מסיבות הנוגעות בנפש קשור ל"התנהגות רעה".

הסטטיסטיקה שלפיה מנומקת הצעתך: אחד מכל חמישה חיילים גברים משתחרר מצה"ל בטרם עת באמצעות פנייה לקציני בריאות הנפש – דורשת בדק בית בצה"ל.

צריך לבחון מדוע חלום השירות בצה"ל וביחידות מובחרות הפך עורו ואותם מגויסים, גם אם רצו לשרת קרוב לבית, רוצים פתאום הביתה.

צה"ל גם צריך לבחון כיצד קורה שניתן לעבוד ולסבן בכזו קלות את קציני בריאות הנפש ולקבל את האישור המיוחל בדרך לשחרור ובכלל – ההרתעה מפני הליכה לקב"ן לא תגיע מהתיעוד המוזר משהו בתעודת השחרור.

גם התירוץ לפיו אם פחות חיילים ישתחררו מצה"ל בטרם עת, יוכל הצבא לגייס פחות מילואים – שגוי. תבין, החבר'ה האלה המגיעים לקב"ן בבקשה להשתחרר, תקועים בצנרת הבריחה מצה"ל מבלי לעבור ביחידה קרבית כזו או אחרת ובכל מקרה אינם מפחיתים ממספר המילואימניקים הנקראים לשירות מידי שנה. אין קשר בין הדברים.

גם הסיפור המוזר של ה"גורם הבכיר", לפיו הטיפול של קציני בריאות הנפש בחיילים הסובלים מבעיות נפשיות יהיה קשוב ואיכותי אם יאוימו ברישום האמור – בטל מעיקרו.

תעשה בדק בית, צא וראה מה קורה בשטח, מדוע חיילים רוצים לברוח, מדוע 'לא בראש שלהם' לשרת בצה"ל, איפה ומדוע יש עדיין מפקדים שמתעמרים בחיילים, למרות שיש להם דיבור ישיר עם הנייד של כרמלה מנשה ועם ההורים שלהם. אח"כ תטיל עליהם אות קלון.

ועוד משהו, איך קורה שאמירות כאלו יוצאות מצה"ל שאתה מפקד עליו, ומדוע שלא נחשוב שבכלל מדובר בספין תקשורתי שהושלך לאוויר לקראת שחרור האלוף שטרן מצה"ל והכל כדי להזכיר לציבור שהוא קיים, פועל ואולי אף ידאגו לו לשיבוץ בסד"כ המשרות הפנויות בשרות הציבורי.

רב אלוף חלוץ, בין דו"ח אחד למשנהו – מצא פנאי לרגע לחסל את 'אות הקלון' וצא למסע ערכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully