וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה בצה"ל: המשתמטים יסומנו

אתי שכטמן

29.10.2006 / 18:07

בצה"ל החליטו למגר את המגמה הגוברת של משתמטים משירות צבאי, לכן לתעודת השחרור יתווסף נימוק העלול לפגוע בחיים האזרחיים

באגף משאבי אנוש בצה"ל החליטו להיאבק בעלייתם ההולכת וגוברת של המשתמטים מהצבא על רקע "אי התאמה". ראש האגף, אלוף אלעזר שטרן, הורה לבדוק אפשרות לקיום הפרדה בין המשוחררים עקב בעיה רפואית בפרופיל 21 לבין המשוחררים מסיבות שונות, ביניהן ניסיון השתמטות מכוון.

הפתרון, לפי הצעתו של שטרן, הוא הוספת המשפט "שוחרר בגין התנהגות רעה/חמורה/לא מתאימה" בתעודת השחרור של הפושטים את מדיהם.

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המשתחררים בפרופיל 21 עוד בהיותם מועמדים לשירות צבאי. בקרב הבנים חלה עלייה של 0.9% בתוך 6 שנים, כש5.6% מהם מצאו עצמם מחוץ לשורות הצבא ב-2006. בקרב הבנות הנתון עומד השנה על 1.7% כשחלה עלייה של 0.6% במספרן. באשר למקבלי הפטור הנפשי במהלך השירות, בקרב החיילים עלה מספרם ב-0.9% ועומד על 10.5%. ובקרב החיילות עלה מספרן ב-1.1% ושיעורן עומד על 4.5%.

"בעקבות הגידול בנתונים בחנו את הנושא, ואין מדובר בעלייה שאפשר להסביר אותה ברמת התחלואה בישראל" מספר אל"מ אמיר רוגובסקי מפקד "מיטב" (היחידה האמונה על מנהל הגיוס ובסיס הקליטה והמיון). ומוסיף "על כן החלטנו לפעול נגד הבוחרים באפיק ההשתחררות משירות צבאי שלא מסיבה מוצדקת".

השיטה בה יאובחנו החיילים או המועמדים לשירות לא תשתנה "בחור שאושפז בעבר בבית חולים פסיכאטרי יש לו סיבה מוצדקת, אנו פועלים כנגד אלו ש"תופסים טרמפ" על התופעה".

"אנו נפעל בכמה אפיקים. אלו שיבחרו להשתחרר, בפטור נפשי, כשהסיבה אינה רפואית אלא בעיות כגון: משמעת, קשיי הסתגלות וחוסר נכונות לשרת. נרחיב את הנימוק לשחרורם בהוספת המשפט "השתחררו עקב התנהגות חמורה/רעה/לא מתאימה". מסביר אל"מ רוגובסקי, אולם התהליך שאושר לא כולל רק סנקציות שליליות, אלא בתוכו מגמה לעודד שירות צבאי "יהיה פרופיל ייחודי לאלו שאובחנו כבעלי בעיה רפואית-נפשית או קשיי הסתגלות אבל עם אפשרות לשרת בצה"ל אם ירצו, כשינתנו להם הקלות ת"ש כמו שירות ביחידה קרובה לבית או שלא יצטרכו לשאת נשק".

המטרה היא להביא לצמצום התופעה על ידי איום לפגיעה בחייהם האזרחיים "מקומות עבודה רבים מבקשים את תעודת השחרור על מנת לעיין בחוות דעת המפקד, אנחנו לא מעבירים מידע רפואי אבל אנו מאמינים כי נימוק סיבת השחרור יכול להשפיע".

הועדה לבחינת הנושא מורכבת מגורמים באגף משאבי אנוש, ביניהם אל"מ רוגובסקי, הפרקליט הצבאי הראשי, ונציגים מהיחידה לבריאות הנפש. כשהתהליך עצמו אושר וכעת עבודת המטה מתרכזת בהטמעת הנושא במנגון כך שבחודשים הקרובים יבוצע התהליך בפועל ויחול על המועמדים לשירות בטחון והמשרתים כעת בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully