וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ישראל לאדמה חרוכה

בעז העצני

27.10.2006 / 9:12

בעז העצני סבור שההצעה להעניק את פרס ישראל לאריאל שרון מהווה מבחן למדינת ישראל שהפכה בימי שרון לסדום

ההצעה שהועלתה השבוע להעניק לאריאל שרון את פרס ישראל, מספקת אכן הזדמנות נאותה לבחון במבט לאחור את מאזן תרומתו למדינה.
שרון, שהיה בעל מוניטין של "מר בטחון", תרם כראש ממשלה לפגיעה אנושה בביטחון המדינה. מדיניות החולשה שהנהיג במלחמה נגד ערפאת וכנופיותיו, שסיסמתה היתה "איפוק זה כוח", עלו לנו במאות רבות של הרוגים. תכנית הנסיגה שבאה לעולם כדי לחמוק מאישומי השחיתות שלו פתחה את שיטפון הנשק ומדריכי הטרור של החיזבאללה, אל-קאעדה ואירן, והביאה אותם עד לפאתי אשקלון. בטחון המדינה לא השתפר כשהוזנח צה"ל לאחר שעבר הסבה לעסקי גירוש אזרחים, והפך מצבא העם למכשיר פוליטי, דבר שגרם לעזיבת עשרות קצינים מוכשרים שלא יכולים היו להשלים עם כך. חשבון (אי) הביטחון כולל גם את מטר הטילים על ראשי תושבי שדרות ואשקלון, ואת העידוד הבלתי צפוי שקיבלו ארגוני הטרור שהוביל להתגרויות שגרמו למלחמה.

גם על הכלכלה השפיע שרון. 10 מיליארד שקל עלתה למדינה הרפתקת הנסיגה שלו מעזה. סכום כזה בתקציב הביטחון יכול היה לשמש לאימונים, למילוי המחסנים בציוד, לתחמושת שלא היתה, כלומר לניצחון במלחמה שכנראה לא היתה פורצת ללא הנסיגה. ניתן לדמיין את התועלת של סכום כזה בחינוך, בסל הבריאות, במחקר ופיתוח, בסלילת כבישים, באי קיצוץ קצבאות הקשישים או בסתם הקלה במיסים.

שרון "תרם" גם למצב המדיני. החמאס עלה לשלטון ברשות הפלשתינית תחת הדגל: "5 שנות "מאבק" השיגו יותר מ-10 שנות שלום", כלומר הפשע משתלם. שרון קלקל את המצב המשפטי הבינלאומי הנוח עוד מתחילת המאה הקודמת, שלפיו כל ארץ ישראל המערבית שייכת לעם היהודי. עד לויתור החד צדדי לא היה שינוי בסטאטוס הזה.
שרון קבע תקדים היסטורי. לראשונה ויתר מנהיג יהודי מרצון על חלק מארצו ומסר אותו לאויב.

הפרס יוענק לו, מן הסתם, גם על "התרומה" לדמוקרטיה לאחר שריסק סופית את ערך ההבטחה לבוחר, פגע בדמוקרטיה הפרלמנטרית ע"י הצפצוף על משאל מתפקדי מפלגתו ופיטר בגסות את השרים שהתנגדו לתפנית במדיניות.

שרון הרס את חייהם של 9000 איש שאותם גירש מבתיהם מבלי לספק נימוק מינימלי. ישראל בימי שרון ירקה בפרצופם של טובי אזרחיה ונתנה פרס למבקשי נפשה.

שרון הוכיח שטעה מי שחשב כי הפוליטיקה הישראלית לא יכולה לרדת נמוך יותר. הוא הפך את המושגים אמת, מילת כבוד וקיום התחייבויות, לבדיחה, ובימיו, השקר, הכחש, הקומבינה והספין עלו לגדולה. שרון הפיל מדינה שלמה לתהום של מחלוקות, שנאה, פירוד ושחיתות ובימי שלטונו הוענקה לגיטימיות לעבריינות, לרוע ולשחיתות בחסות "ההתנתקות".

בכל מקום ניתן למצוא את התועבות הללו, אך רק בסדום הן לגיטימיות. הצעת הפרס מהווה מבחן למדינת ישראל שהפכה בימי שרון לסדום. שאלת מתן הפרס הקרוי על שמה לאדם שהפך ללגיטימי כל דבר רע, תוכיח אם היא נשארה סדום או שהחלה להיגמל מכך.

כמה צפוי שההצעה המבריקה הזו הועלתה דווקא ע"י ח"כ ממפלגת "קדימה", יואל חסון, המנסה להעניק לגיטימיות לשרון כדי למלא את מצברי הלגיטימיות המדולדלים של מפלגתו. כהות החושים ואבדן הערכים הסופני המאפיינים את חברי מפלגת הכלום הזו, תוארו באופן קולע ע"י מאיר שטרית ערב הבחירות, כשללא בושה התפאר, כמו אדם המתגאה בעגבת: "אין לנו קיטבגים עם מורשת זאב ז'בוטינסקי או ברל כצנלסון על הגב".

פרס ישראל לא מגיע, כמובן, לשרון, אך כדאי להציע את מי שהציע זאת למועמדות לשיא גינס על עזות מצח וחוצפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully