וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: מחיר הדולר "ספוט" גבוה ממחיר ה"פורווארד"

איתן אבריאל

25.10.2006 / 11:42

המשמעות: בעוד מק"מ לשנה נסחר בישראל בתשואה של 4.67% (לאחר עמלות), ניתן לקבל בפיקדון דולרי בנקאי ריבית של 5.30%

ותיקי שוק ההון ושוק הכספים המקומי מתקשים להתרגל למציאות החדשה: לראשונה בישראל נסחר הדולר המזומן ("ספוט"), במחיר גבוה יותר מהדולר העתידי - ה"פורווארד". כך לדוגמה, במהלך מסחר בשעות אלה, נסחר הדולר במחיר של 4.285 שקלים, ואילו הפורווארד לתקופה של שנה נסחר נמוך ממנו במחיר של 4.281 שקלים, הפרש מחיר של כפרומיל אחד (0.1% ).

במשך עשרות שנים התרגלו הפעילים ואנשי העסקים בארץ למציאות הפוכה, שבה הפורווארד גבוה ממחיר הספוט. כתוצאה מכך השקיעו אלפים באסטרטגיה המכונה "קרי" (carry trade), שבה נוטל המשקיע הלוואה במט"ח ומשקיע אותה בשקלים. זו היתה אסטרטגיה נפוצה גם של משקיעים זרים, אשר נמשכו לשוק המקומי בזכות הריבית הגבוהה שהציע השקל הישראלי.

היום המצב הוא הפוך, וה-carry הוא חיובי על אחזקת דולרים. המשמעות: בהינתן שוק יציב שלא ישתנה - כדאי למשקיעים לקחת הלוואה שקלית ולהשקיע אותה בפיקדון או בנכס הנושא ריבית דולרית.

מציאות זו מוכרת מאוד בחו"ל, ומזה שנים מנסים סוחרים להרוויח כסף על ידי נטילת אשראי זול במטבעות כמו הין היפאני והפרנק השווייצי - ולהשקיע את הכספים במטבעות המניבים ריבית גבוהה יותר כמו הדולר, וגם מטבעות של שווקים מתפתחים כמו הלירה הטורקית והריאל הברזילאי. פעם גם השקל היה בין המטבעות הללו.

הסיבה לשינוי ולמצב החדש בשוק הכספים הישראלי היא ירידת בריבית שקלית, אל מתחת לריבית הדולרית. נכון לפתיחת המסחר הבוקר, נסחר המק"מ לתקופה של שנה במחיר המשקף תשואה של 5% (ולאחר עמלות - 4.67%), בעוד שפיקדון בנקאי דולרי לאותה תקופה, מניב תשואה גבוהה יותר - 5.30% עד 5.40%.

כפי שהדברים נראים הבוקר, נראה כי הורדת הריבית שעליה הודיע בנק ישראל ביום שני האחרון הרגיעה את הביקושים לשקלים ועצרה את ירידת הדולר. סוחרים בשוק המטבע מדווחים כי ביומיים האחרונים מתנהל מסחר מאוזן, ללא עדיפות בולטת לקניות או למכירות.

עם זאת, אין בשוק תחושה של מהפך במגמה. "השוק עכשיו מאוזן, אבל זה לא אומר שהביקושים לשקלים ומכירות הדולרים לא יתחדשו שוב. יכול להיות שחלק מהעסקות הן מימוש רווחים של מי שקנה שקלים לפני כמה חודשים או שבועות, וברגע שאלה יסתיימו - נראה שוב מכירות של דולרים", כך אמר סוחר ותיק באחד מחדרי העסקות בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully