וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לובי להארכת זיכיון הרדיו ללא מכרז

ערן גבאי

24.10.2006 / 20:00

הח"כים ארדן וכהן פועלים להארכת זיכיונות הרדיו האזורי בארבע שנים נוספות ללא מכרז. המכרז החדש אמור להתקיים בספטמבר 2007

הח"כים גלעד ארדן (ליכוד) ואמנון כהן (ש"ס), מקדמים מהלך להארכה נוספת של זיכיונות תחנות הרדיו האזוריות בארבע שנים נוספות, ללא מכרז. הצעת החוק הפרטית הוגשה כבר באמצע יולי השנה, אך רק כעת, חמישה ימים לפני שהיא תועלה לדיון בוועדת שרים לחקיקה, היא נחשפת לעיני הציבור. המכרז החדש לתחנות הרדיו האזוריות אמור להתקיים בספטמבר 2007 - אז ישלימו 12 שנות פעילות, לאחר שזכיונם הוארך כבר בארבע שנים במהלך 2003.

בפגישה שהתקיימה אתמול בלילה במשרד התקשורת בה נכחו מנכ"ל משרד התקשורת וגורמים ממשרדו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דוידה לחמן מסר וגורמים ממשרד המשפטים, וכן נציגי משרד האוצר - התנהל ויכוח סוער סביב הצעת החוק הנדונה. אנשי משרד המשפטים, התנגדו לניסיון להאריך את תקופת הזיכיון של תחנות הרדיו האזוריות בארבע שנים נוספות, בטענה כי מדובר בהענקת נכס ציבורי ומשאב מוגבל ללא מכרז, ופגיעה בעקרונות חופש הביטוי והשוויון.

הטענה שעומדת בבסיס הצעת החוק הפרטית היא שתחנות הרדיו האנלוגיות האזוריות, ניצבות כעת בפתחו של עידן הרדיו הדיגיטלי, המהווה איום של ממש עליהן; כמו כן, הועלתה טענה כי השפעת האינטרנט על עוגת הפרסום, ונדידת הכנסות פוטנציאליות מפרסום למדיית האינטרנט על חשבון הרדיו האזורי, לא נלקחה בחשבון עוד בשלב המכרז הקודם. עוד מצוין בהצעת החוק, כי בישראל מאות תחנות רדיו פיראטיות, שהמדינה מתקשה להתמודד עמן, ופוגעות בתחנות האזוריות.

"בשל המציאות הקשה בה נאלצו ונאלצות תחנות הרדיו האזורי להתמודד, הן נתקלו לאורך שנות פעילותן בקשיים כלכליים קשיים", נכתב בהצעת החוק. הערכות בענף הן כי להוציא את התחנות 103 FM, תחנת 100 FM ורדיו דרום שרווחיות. יתר 11 התחנות האזוריות מאוזנות, במקרה הטוב.

לדברי המתנגדים להצעת החוק של ארדן וכהן, זיכיונן של התחנות האזוריות מסתיים לפני שתונח בישראל תשתית של רדיו דיגיטלי, ולפני שיתקיימו על גביה אפילו שידורי ניסיון. על כן, אין יסוד לטענה כאילו הפגיעה האפשרית של הרדיו הדיגיטלי בתחנות הרדיו האזוריות, אמורה להשפיע על ביטול המכרז הצפוי כאמור לספטמבר 2007. עוד טוענים המקטרגים על הצעת החוק, כי בכל ההצעה, לא ניתן גילוי נאות לעובדה שהתחנות כבר פועלות מזה 12 שנה בהתאם לזיכיון, וכי אין כעת שום הצדקה הנראית לעין שצריכה למנוע מהתחנות הקיימות לשוב ולהתמודד כמו כל אחד אחר במכרז הקרוב.



ח"כ גלעד ארדן טוען כי כל שהצעת החוק מבקשת להשיג, הוא לחייב את הגורם המקצועי הרגולטורי לבחון אם יש הצדקה לפטור ממכרז. לדבריו, הוא מציע כי רק אם יימצא שיש מתמודדים אמיתיים שמעוניינים להשקיע בתחנות רדיו אזוריות אנלוגיות, ושהמדינה יכולה להרוויח מכך כסף, יש לקדם את המכרז. אחרת, לדבריו, ייאלצו תחנות הרדיו האזוריות לבצע השקעה נוספת של כמיליון שקל כדי להשתתף במכרז, ולטענתו זהו "בזבוז כסף לשווא שעלול לגרום לפשיטת רגל של תחנות או לפיטורי עובדים".



מובילי החוק מציינים עוד, כי כבר נקבע בעבר תקדים בהארכת הזיכיון של ערוץ 2 ב-2003 בשנתיים לנוכח האיום של עליית המתחרה ערוץ 10 לאוויר, אלא שההשוואה בין שני המקרים לא יכולה שלא לקחת בחשבון, את העובדה שההשקעות הנדרשות להקמת ערוץ טלוויזיה גבוהות עשרות מונים מההשקעה הנדרשת להקמת רדיו אזורי.

מהרשות השנייה, הרגולטור שייקבע לבסוף בעניין המכרז לתחנות הרדיו האזוריות, וזה שיזם את המפגש במשרד התקשורת אמש, נמסר בתגובה כי "לקראת הדיון שתקיים מועצת הרשות, ביקשה יו"ר מועצת הרשות, נורית דאבוש, ממנכ"ל משרד התקשורת לקיים דיון בנושא, כדי להביא בפני חברי המועצה את עמדות כל הנוגעים בדבר, במטרה לקבל החלטה אחראית מבחינה ציבורית. במקביל הנחתה נורית דאבוש, יו"ר הרשות השנייה, את הרשות להיערך לקראת פרסום מכרזים חדשים, בהתאם ללוחות הזמנים המוגדרים כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully