וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרבע מהילדים בארץ נחשפים לפורנוגרפיה באינטרנט

24.10.2006 / 17:27

למרות הנתון הגבוה, אין בישראל חוק המטפל בבעיית החשיפה לתכנים מזיקים. השלכות החשיפה הן עליה בעוינות, פחד ומצוקה

מחר יערך דיון מיוחד בוועדה לזכויות הילד בכנסת, בנושא חשיפת ילדים ובני נוער לתכנים מזיקים באינטרנט. ח"כ שלי יחימוביץ, העומדת בראש הוועדה, תציג בדיון מסמך שהוכן על ידי מרכז המידע והמחקר בכנסת וממנו עולה כי 15%-25% מן הילדים ובני הנוער בישראל נחשפים לתכנים מזיקים באינטרנט, אולם בישראל אין כיום חוק המתייחס ישירות לנושא זה.

סקר שנערך בשנת 2004 מעיד כי יותר מ-60% מבני הנוער בגילאי 12-17 בישראל גולשים באינטרנט. מן הגולשים, כ-30% מבלים בגלישה באינטרנט יותר משש שעות בשבוע, ומחציתם גולשים 16 שעות בשבוע או יותר. בני הנוער הגולשים מדווחים, כי הם משתמשים באינטרנט בעיקר לצורך הורדת קובצי מוזיקה, לימודים והורדת תוכנות.

כאמור, באינטרנט יש תכנים רבים שאינם מתאימים לילדים. חלקם נמצאים באתרים שמטרתם המוצהרת היא הצגת תכנים למבוגרים, לעתים קרובות בתשלום. עם זאת, על-פי מחקרים שנערכו בארצות-הברית, 30%-20% מן המבקרים באתרים האלה הם קטינים. מחקרים שנעשו בארץ ובעולם מעידים כי שיעור ניכר מן הילדים ובני הנוער הגולשים באינטרנט נחשפים לתכנים מזיקים, בעיקר פורנוגרפיה.

על-פי מחקרים שנערכו בארצות הברית בשנים 2000 ו-2001, 31%-25% מבני הנוער הגולשים (שגילם נע בין 10 ל-17) דיווחו על חשיפה לתמונות פורנוגרפיות ברשת האינטרנט. שיעור גבוה יותר של חשיפה נמצא אצל הבוגרים בהם – בני 17-14. עם זאת, רק חלק קטן מבני הנוער שנחשפו לפורנוגרפיה מדווחים כי החשיפה גרמה להם לתחושת אי נחת או מצוקה.

במחקר שנערך בארץ בשנת 2004 נמצא כי 15% מבני הנוער הגולשים באינטרנט דרך קבע משתמשים ברשת כדי לחפש חומרים פורנוגרפיים. יש לציין כי תחום זה מתאפיין בתת-דיווח של המשתתפים במחקרים, וייתכן כי שיעור הילדים שנחשפים לפורנוגרפיה ולתכנים מזיקים אחרים באינטרנט גבוה עוד יותר.

השלכות החשיפה לתכנים מזיקים

אין מחקרים שמצביעים על השלכות חד-משמעיות של החשיפה לתכני מין ואלימות באינטרנט ובתקשורת על הנחשפים, והדעות באקדמיה בנושא זה חלוקות.

ממחקרים שנערכו בארצות-הברית עולה כי חשיפה לאלימות בתקשורת עלולה להביא למגוון תגובות, ובהן ירידה ברגישות של הנחשפים לאלימות בסביבתם, עלייה בעוינות, חיקוי האלימות, הסרת עכבות ומעצורים מפני אלימות, פחד ומצוקה. חשיפה לתכנים מיניים איננה גורמת בהכרח לתגובות שליליות, אך יש לה השפעה מסוימת על יחסם של ילדים ובני נוער כלפי מין ויחסים בין המינים, ובכלל זה הגברת הרצון לעסוק בפעילות מינית בגיל צעיר וקבלה של התנהגויות מיניות שנחשבות נורמטיביות פחות.

ד"ר גוסטבו מש מאוניברסיטת חיפה טוען במחקרו כי בני הנוער שמשתמשים באינטרנט לצריכת חומרים פורנוגרפיים הם קבוצה ייחודית השונה במאפייניה מבני הנוער המשתמשים באינטרנט לצרכים אחרים, כגון איסוף מידע, בידור ותקשורת, ודומה במאפייניה לבני נוער הסובלים מבעיות התנהגות אחרות.

רוב בני הנוער המחפשים פורנוגרפיה באינטרנט הם בנים שמדווחים על בידוד חברתי, על קשיים במשפחתם ועל גישה שלילית כלפי בית-הספר. על-פי מחקר זה, לחשיפה לפורנוגרפיה באינטרנט אין השלכות שליליות על בני נוער נורמטיביים, אלא היא אחת ההתנהגויות שמאפיינות בני נוער לא נורמטיביים שבבעיותיהם יש לטפל בכלים טיפוליים וחינוכיים.

חינוך והסברה לשימוש נכון באינטרנט

אגף יישומי מחשב במשרד החינוך עוסק בשנתיים האחרונות בפעילות חינוך והסברה בנושא שימוש נכון באינטרנט. בשנת 2006 מועסקים במסגרת האגף 230 מדריכי תקשוב בהוראה שהם בעלי הכשרה לעסוק בנושא בטיחות ברשת האינטרנט ו-80 מנחי השתלמויות נוספים.

עד כה גובשה תוכנית מסודרת רק לתלמידי חטיבות הביניים, והמדריכים מגיעים אליהם במסגרת אשכולות הפיס ובשיתוף פעולה עם חברות עסקיות ומתנדבים.

הפעילות לתלמידי בתי-הספר היסודיים נמצאת בשלבי תכנון ולימוד. בבתי-הספר התיכוניים נעשית פעילות בשיתוף פעולה עם חיילי חיל התקשוב בצה"ל. נוסף על כך, משרד החינוך עורך את היום הלאומי לאינטרנט בטוח בשיתוף פעולה עם המשטרה. בשנת 2006 צוין היום בפעילות מיוחדת בכ-1,200 בתי-ספר, ובשנת הלימודים הקרובה ישתתפו בו כ-2,000 בתי-ספר. ב-1,200 מרכזים ברחבי הארץ ייערכו גם אירועים להורים כדי להקנות להם כלים לפיקוח על ילדיהם.

רוני דיין, מנהל אגף יישומי מחשב במשרד החינוך, מציין כי הגברת התיאום בין הגורמים המעורבים בתחום הכרחית להרחבת הפעילות. כמו כן, כדי להגיע לכל הילדים, בעיקר בבתי-הספר היסודיים, יש לכלול את הנושא בתוכנית העבודה השנתית של כל בתי-הספר.

מאז חודש מרץ 2006 המועצה לשלום הילד מקיימת באמצעות ניידת זכויות הילד פעילויות בנושא גלישה בטוחה באינטרנט לילדים מכיתה ג' ומעלה. הפעילות נעשית בשיתוף פעולה עם איגוד האינטרנט הישראלי וחברת "מיקרוסופט". במסגרת הפעילות נערך משחק אינטראקטיבי לילדים, המדריך ילדים כיצד להימנע מהסכנות הנפוצות בגלישה ברשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully