וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסור על הפלות בדקוטה מסעיר את ארה"ב

24.10.2006 / 13:42

במדינת דקוטה הדרומית ייערך בקרוב משאל-עם על הזכות להפלות. המדינה הנידחת הפכה לזירה של מאבק פוליטי סוער. רק באמריקה

הויכוח החם ביותר בארצות הברית מתנהל כיום במקום בו הטמפרטורה הממוצעת היא אפס מעלות צלזיוס, וצפיפות האוכלוסין היא 3.4 בני-אדם לקילומטר. נא להכיר את דקוטה הדרומית, מדינה במערב התיכון של ארה"ב. בימים כתיקונם מדובר במדינה קרה ומשעממת, מישורים רחבים של תירס ושום-דבר לאורך אין-ספור מיילים. אבל בשבועות האחרונים, המדינה הזו פותחת כל מהדורת חדשות בטלוויזיה האמריקאית.

במרץ 2006 אישר בית-הנבחרים של דקוטה הדרומית חוק שאוסר על ביצוע הפלות בתחומי המדינה. במדינות רבות בארה"ב קיימות הגבלות חלקיות על ביצוע הפלות, אבל בדקוטה הדרומית קבעו המחוקקים תקדים יוצא-דופן: איסור גורף על הפלות, בכל מצב.

החוק עורר סערה. ארגוני זכויות הנשים החתימו עשרות-אלפי אזרחים על עצומה שקוראת לביטולו, וזכו להצלחה חלקית: בית-הנבחרים החליט להקפיא באופן זמני את החוק, המכונה 'חוק מספר שש', ולהעמיד אותו למשאל-עם ב-7 בנובמבר, היום בו ייערכו ברחבי ארה"ב בחירות "אמצע הכהונה" לקונגרס ולסנאט.

"מאז שהוחלט על משאל-עם בנוגע לחוק ההפלות החדש, הדברים כאן השתנו לחלוטין. בעבר דקוטה הדרומית זכתה למעט מאוד תשומת-לב, אבל היום היא נמצאת במרכז העניינים. הגיעו מאות צוותי עיתונות וטלוויזיה מכל ארה"ב, ועכשיו אני מקבלת טלפון מישראל. אנחנו לא רגילים לכל-כך הרבה רעש", אומרת קייסי מורשל, תושבת סו פולס, העיר הגדולה ביותר בדקוטה הדרומית.

מורשל עומדת בראש התא המקומי של NARAL, ארגון כלל-ארצי למען זכויות נשים. בשיחה עם וואלה! חדשות היא אומרת כי החוק החדש הוא החוק הקיצוני ביותר בעולם בתחום ההפלות. "החוק המוצע אוסר על קיום הפלה בכל מצב. גם כאשר האישה היא קורבן אונס, או לוקה בפיגור שכלי, ואפילו במקרים של גילוי עריות. גם במדינות הכי אפלות בעולם לא עברה כזו חקיקה. קשה לתאר את מידת הכעס שהיוזמה מעוררת בי".

רפובליקאים ודמוקרטים, כמרים וחילונים התאגדו נגד

טד ג'ונסון, פעיל מקומי במפלגה הרפובליקאית, אינו מסכים עם קביעתה של מורשל. "החוק איננו קיצוני, זו החברה האמריקאית שהפכה לקיצונית", הוא מסביר, "גופים ליברליים ששולטים בשיח התקשורתי והאקדמי במדינה הקצינו את היחס של חלקים גדולים בציבור להפלות. כל ניסיון להגביל את ההפלות הופך אצלם מיד לאיום על ההפרדה בין דת ומדינה. בדקוטה הדרומית אנשים מאסו בגישה הזו, והם מתחילים להילחם בעבור הערכים שחשובים להם".

ג'ונסון מודע לכך שהחוק מעט מרחיק-לכת, אבל מאמין שמדובר במצב זמני בלבד. "עם הזמן, החוק יקבל תיקונים מרככים, שיאזנו את התמונה. אבל הארגונים הפמיניסטיים אינם דורשים לתקן סעיף כזה או אחר, כמו לדוגמא לאפשר הפלות במצבים של גילוי עריות. הם מעוניינים בשימור המצב הקיים, כלומר להמשיך להרוג אלפי תינוקות מדי שנה בגלל שיקולי נוחות אנוכיים".

מורשל וג'ונסון מייצגים את שני הקצוות בויכוח שמתנהל כעת בדקוטה הדרומית, לקראת משאל-העם המתקרב. הסקרים מראים יתרון קל לתומכי החוק, אבל קרוב ל-20% מהציבור מוגדרים קולות צפים. מורשל וחברותיה בארגונים הפמיניסטיים שומרות על אופטימיות.

"מדובר בחוק שערורייתי, שאינו משקף את הלך-הרוח של תושבי דקוטה הדרומית. ישנו ויכוח בסוגיית ההפלות, אבל מעטים בלבד מאמינים שצריך לאסור על קורבנות אונס לבצע הפלה. זו הסיבה לריבוי הקולות הצפים", אומרת מורשל.


מתנגדי החוק הקימו קואליציית ארגונים, שנקראת "התנועה למען חיי משפחה בריאים בדקוטה הדרומית". בתנועה חברים ארגוני שמאל חילוניים, כמו NARAL, לצד רפובליקאים מתונים שמתנגדים לחוק, ואפילו מספר כמרים.

ג'אן ניקולאי, פעילה מרכזית בתנועה החדשה, סיפרה לוואלה! חדשות כי "מדובר על שיתוף פעולה נדיר בין דמוקרטים ורפובליקאים, חילונים ודתיים. לא כולנו בעלי עמדה נחרצת בסוגיית ההפלות, אבל כולנו מסכימים שהחוק החדש מהווה פגיעה מוגזמת בזכויות הפרט".

"9/11 היה עונש על התמיכה בהומואים"

"חשוב לשים לב מי תומך בחוק ומי מתנגד לו", אומרת ניקולאי. "בצד שלנו, ישנה התארגנות מקומית לחלוטין, אך ורק תושבי דקוטה הדרומית. בצד האחר ישנם כוחות חיצוניים, ארגונים דתיים קיצוניים שמעבירים לכאן כסף ובוחשים בפוליטיקה הפנימית שלנו. זה מרתיח".

ניקולאי מתכוונת לכומר ג'רי פאלוול, תושב מדינת וירג'יניה, שקרא לתומכיו לעבור להתגורר באופן זמני בדקוטה הדרומית, למען המאבק. פאלוול טען בעבר כי "האנטיכרייסט שליח השטן חי בימינו בדמות גבר יהודי", ובהזדמנות אחרת כינה את פיגועי ה-11 בספטמבר "עונש על התמיכה בהומואים".

ג'אן ניקולאי אומרת כי "תושבי דקוטה הדרומית הם אמריקאים פשוטים וישרים, שסולדים מג'רי פאלוול ודומיו. לכן החוק לא יזכה לתמיכת הציבור".

טד ג'ונסון, הפעיל הרפובליקאי התומך בחוק, אינו מתרגש מטענותיהם של מתנגדי 'חוק מספר שש', שמאשימים אותו ואת חבריו בקיצוניות. "מתנגדי החוק הם קורבנות לכפייה אלימה של הלך-רוח מאוד קיצוני, לפיו הפלות הן תחום מקודש. להגיד שחקיקה נגד הפלות היא בסתירה מוחלטת לערכים האמריקאים ומאיימת על החופש של כולנו, זו הגזמה, זו הקיצוניות האמיתית".

הקביעה היחידה עליה מסכימים ג'ונסון, ניקולאי ומורשל גם יחד, היא שהתוצאות ב-7 בנובמבר יהיו הרות-גורל לא רק בעבור דקוטה הדרומית, אלא בעבור כלל החברה האמריקאית. "אנחנו נמצאים בקו החזית של המאבק למען זכויות האדם והאזרח באמריקה", אומרת מורשל. "ואנחנו ננצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully