וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאוריה חדשה עשויה לפתור את תעלומת טביעתה של הקורסק

8.8.2001 / 11:24

צוללת הגרעין הרוסית טבעה באוגוסט שעבר בים הארקטי; דליפת מימן ממנוע אחד מטילי הטורפדו גרמה לפיצוצו; הפיצוץ הראשוני הוביל לפיצוצם של שאר הטילים ולטביעתה; הכל בגלל טעות אנוש

מדענים בריטים חשפו אתמול תאוריה חדשה שיכולה לשפוך אור ואולי אף לפתור את תעלומת טביעתה של צוללת הגרעין הרוסית – הקורסק.

לדעת החוקרים הבריטים, גלי הלם תת קרקעיים שאיתרו מכשירי מדידה במכון הססמי הבריטי מאשרים כי הצוללת טבעה משני פיצוצים שאירעו על סיפונה. הפיצוץ הראשון, מאמינים החוקרים, היה קטן יותר ונגרם ככל הנראה מדליפה של מימן, גז חסר צבע וריח שמסייע בהנעה של הטורפדו בדרכו למטרה. פיצוץ הטורפדו הוביל לפיצוץ השני, החזק יותר, של מאגר טילי הטורפדו במדור הקדמי של הצוללת, מה שהביא להתמלאות המדורים ההקדמיים והמרכזים של הקורסק במים וגרם לטביעתה.

בתאונת הצוללת הגרעינית, ששקעה באוגוסט שעבר, נהרגו כל 118 אנשי הצוות שהיו על סיפונה. בשנה שעברה הצליחו הצוללים למשות 12 גופות מהצוללת, השוכבת 100 מטרים מתחת לפני המים בים בארנטס מצפון לנמל מורמנסק הרוסי, לפני שסופות החורף הארקטי אילצו אותם להפסיק את פעולות החילוץ.

הממצאים החדשים, שמקורם במסמכים ממשלתיים סודיים, נחשפו בבי.בי.סי אתמול ומצביעים על כך שדליפת המימן היא שגרמה לטביעה. במסמכים מתוארת תאונת צלילה שאירעה בצוללת בריטית בשנת 55', שטבעה עקב פיצוץ טורפדו שנגרם מדליפת מימן. כעת נוטים החוקרים להאמין כי סיבה זו היא שגרמה גם לטביעתה של הקורסק.

בבוקר טביעתה של הצוללת הרוסית היא נערכה לתרגיל ירי טילי טורפדו. מומחה בריטי שבדק את הממצאים הבריטים ואת הדו"חות הרוסיים שהותרו לפרסום, טוען שטעות אנוש קטנה בה הפעיל החמש את מנוע הטורפדו מוקדם מדי בעת שהוא היה עדיין בתוך צינור השיגור – היא שהביאה לדליפה ולפיצוץ.

"מכיוון שהפרופלור של הטורפדו לא היה במים בעת שהופעל לא היה שום גורם שהגביל את מהירות המנוע. בגלל המהירות הגבוהה נסדק צינור המימן במנוע והחלה הדליפה. הגז הצטבר בחלל המנוע והטורפדו התפוצץ", קבע המומחה הבריטי.

סיבת הטביעה לא תיוודע לעולם ככל הנראה, אלא אם יצליחו הרוסים להעלות על פני המים את חלקי הצוללת ולבדוק באופן מקיף את שרידי הפיצוץ והגורמים לו. מומחים במערב העריכו כי גם אם יצליחו הרוסים במשימה, הם מתכוונים להשאיר את חרטום הצוללת על קרקעית הים כיוון שהוא ניזוק באופן שאינו מאפשר את הרמתו.

הכורים יונחו מתחת לבטון על קרקעית הים

לפני שבועיים החל מבצע החילוץ של הקורסק. צוללים ירדו אל קרקעית ים בארנטס בניסיון להעלות את שרידי הצוללת הרוסית השקועה. קבוצת הצוללים הראשונה הורדה בפעמון צלילה אל הצוללת בשעה 1 לפנות בוקר, כדי לסמן את מיקום החורים שייקדחו לאחר מכן בדופן הצוללת. הקבוצה השנייה ירדה אל הצוללת כעבור שש שעות עם ציוד לחיתוך הדופן, וקבוצה נוספת היתה אמורה להצטרף אליהם כדי להתחיל בקידוח עצמו. "המבצע להעלאת הקורסק מתקדם לפי התוכנית", מסר דובר הצי הרוסי, איגור דיגאלו.

על מנת להעלות את הקורסק מעל פני הים יש להסיר את תא שיגור פצצות הטורפדו שלה ולהניח אותו על קרקעית הים. בהמשך ייקדחו חורים בשאר חלקי הדופן וייקשרו להם כבלים, שיחברו את הצוללת לסירת גשר צפה ענקית. הצוללת - במשקל 18 אלף טון - תועלה אל פני השטח ותיגרר לאחר מכן לנמל. על פי התיכנון, המבצע יושלם עד סוף ספטמבר, לפני תחילת החורף.

רוסיה חתמה על חוזה עם חברה הולנדית לחילוץ אוניות - "ממואט", ועם החברה לשירותים ימיים שבסיסה ברוטרדאם - "סמיט אינטרנשיונל", כדי להעלות את הצוללת הטבועה. אולם רבים מהצוללים המשתתפים במבצע החילוץ הם רוסים, ומוסקבה הודיעה שרק להם יותר לבצע את העבודה בחלקים הרגישים של הצוללת.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הבטיח לאחר שקיעתה של קורסק להעלות את הצוללת הטבועה כדי למשות את כל גופות הניספים, וכדי להיפטר כראוי מהכורים הגרעיניים המותקנים בה. לטענת פעילים לשימור הסביבה, מבחינה אקולוגית עדיף להטמין את הכורים מתחת לבטון שיונח על קרקעית הים. ים בארנטס הוא אחד מאזורי הדיג החשובים בעולם, ודליפת קרינה באזור זה עשויה להיות הרת אסון. עם זאת, עד כה לא דווח על דליפות מסוג זה מתוך הקורסק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully