וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל אנרון לשעבר נידון ל-24 שנות מאסר

נמרוד הלפרן

23.10.2006 / 22:20

ג'פרי סקילינג צפוי להשתחרר מהכלא בגיל 76. עובדת לשעבר בחברה: "הוא שקרן, גנב ושיכור"

ג'פרי סקילינג, מנכ"ל אנרון לשעבר, שהורשע בהונאה החשבונאית שטילטלה את עולם העסקים האמריקאי, נידון היום לעונש של 24 שנים וארבעה חודשי מאסר. סקילינג, אשר הורשע בחודש מאי ב-19 סעיפי אישום, כולל קנוניה, סחר על פי מידע פנים והונאה, צפוי להשתחרר מהכלא בגיל 76.

התמוטטות אנרון, חברת הסחר באנרגיה מיוסטון, גרמה לאובדן מקום העבודה וזכויות הפנסיה של אלפי עובדיה, לצד מחיקת ערך המניות שלה. רכושו של סקילינג נאמד ביותר מ-100 מיליון דולר, כולל 47 מיליון דולר באג"ח מוניציפליות, נדל"ן ואוסף מכוניות. רכושו הוקפא על ידי הממשל האמריקאי, התובע כי יחזיר 139 מיליון דולר שהרוויח מפשעיו באנרון.

עדיין לא ברור אם סקילינג, אשר ביקש להתחיל לרצות את עונש המאסר שלו רק לקראת סוף נובמבר, כדי שיוכל לבלות עם משפחתו את חג ההודיה, יתחיל לרצות את עונשו באופן מיידי.

כאשר הגיע לבית המשפט, בארשת פנים עגומה, הנהן סקילינג בראשו לשלום אל כמה אנשים שהכיר בקהל הגדול שהתקבץ במקום. לאחר שמישהו מהקהל איחל לו הצלחה, סקילינג השיב "תודה". סקילינג בן ה-52, שב וטען לחפותו בטרם הקראת גזר הדין. "במונחי חרטה, אינני יכול לעלות על דעתי יותר חרטה מזו שאני חש. עם זאת, אני חף מפשע בכל אחד מסעיפי האישום נגדי".

בטרם מתן גזר הדין איפשר השופט סים לייק לכמה מקורבנות קריסתה של חברת אנרון בשנת 2001 לשאת דברים בפני בית המשפט. בין הדוברים היתה אן בלאהו, עובדת לשעבר של אנרון, אשר סיפרה כיצד הגיעה אל סף פשיטת רגל בעקבות קריסת החברה. "עבדתי באנרון במשך 18 שנים. מעולם לא העליתי על דעתי, אפילו בחלומותי הפרועים ביותר, כי אמצא את עצמי במצב שבו אהיה בחודש הבא כאשר ימלאו לי 65 שנים ואין לי פנסיה". הפסדתי יותר מחצי מיליון דולר משום שכל כספי הפנסיה שלי היו במניות אנרון", אמרה בלאהו.

עובדת לשעבר אחרת של אנרון, דון פאוורס מרטין, אשר עבדה בחברה במשך 22 שנים, כינתה בדבריה את סקילינג "שקרן", "גנב" ו"שיכור". "חלק מאיתנו הפסידו יותר ממיליון דולר. סקילינג התברר כשקרן, גנב ושיכור. הוא בגד בכל מי שסמך עליו. אני מתביישת בכך שסמכתי על הנהלת אנרון. היו ימים שבהם הייתי גאה בכך שאני עובדת של אנרון", אמרה. "סקילינג גזל ממני ומבתי את החלומות הפנסיה שלנו. כעת הגיע העת לגזול ממנו את החופש שלו לשארית ימיו".

יו"ר אנרון לשעבר, קנת ליי, הורשע אף הוא בסעיפים דומים לאלו שבהם הורשע סקילינג, אך הלך לעולמו עקב דום לב ביולי השנה, לפני שהספיק לערער על ההרשעה. בשבוע שעבר קבע ביהמ"ש בארה"ב כי יש למחוק את הרשעתו, מכיוון שמליי נשללה הזכות לערער על פסק הדין. בכך נמנע מממשלת ארה"ב מלתפוס 43.5 מיליון דולר מעזבונו של ליי.

משפטם של סקילינג וליי נפתח בעיר יוסטון בטקסס בסוף ינואר, ארבע שנים לאחר התמוטטות אנרון - הראשונה בשורה של פרשות הונאה שזיעזעו את המגזר התאגידי האמריקאי בתחילת העשור. השניים הואשמו בניפוח רווחיה של אנרון, שהיתה בשיאה החברה השביעית בגודלה בארה"ב, עם שווי שוק של יותר מ-60 מיליארד דולר ובהסתרת חובות של מיליארדי דולרים שצברה החברה, כחלק מפרשת ההונאה השנייה בגודלה בתולדות המגזר העסקי האמריקאי.

התמוטטות אנרון בדצמבר 2001, שהיתה באותה עת פשיטת הרגל הגדולה בתולדות ארה"ב (וכיום השנייה בגודלה, לאחר וורלדקום), גרמה לפיטוריהם של אלפי עובדים, ומחקה מיליארדי דולרים מכספי הפנסיה של עובדי החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully