וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלת חיסון השפעת - שאלות לפרופ' מוטי רביד

דניאל אציל

22.10.2006 / 17:12

פרופ' רביד מסביר בשיחה עם וואלה! חדשות, מה יכול להביא למוות כתוצאה מחיסון, האם יש סיבה לחשוש ומה על המערכת לעשות

פרופסור מוטי רביד, בהכשרתו מומחה למחלות פנימיות ומתפקד כמנהל בית החולים מעיני הישועה, שוחח עם מערכת וואלה! חדשות על ארבעת מקרי המוות שארעו, ככל הנראה, כתוצאה ממתן חיסונים נגד שפעת. שלושת הקורבנות הראשונים שדווח עליהם היו מבוטחי קופת חולים לאומית, וקיבלו את החיסון בסניף קרית גת של הקופה, הרביעי היה מבוטח בקופת חולים מאוחדת.

מהי התדירות של מקרי פגיעה כתוצאה מהחיסון?

מקרי מוות כתוצאה ישירה מחיסון הנם דבר נדיר מאד, אך עם זאת מוכר. מעבר לכך, לגבי חיסון שפעת, לפני כ-20 שנים אירעו בעולם שניים או שלושה מקרי מוות, אולם כלל לא בטוח שמקרים אלה הם תוצאה של החיסון.

מהם הגורמים האפשריים לפגיעה כתוצאה ממתן החיסון?

הנפגעים מהחיסון לא היו בריאים מלכתחילה, מה שיכול לגרום להחמרה שתביא למותם. אילו המוות היה מתרחש ביום החיסון, אזי הדבר היה נובע מתגובה אלרגית לאחד החלבונים בחיסון, אולם היות והמוות קרה כמה ימים לאחר מכן, אין דרך לדעת בוודאות מהו גורם המוות, עד לאחר חקירה מעמיקה של משרד הבריאות, שנחוצה במקרה זה.

כיצד יש לנהוג במתן החיסונים לאור המקרה?

אני חושב שקיים סיכוי נמוך לקשר בין מקרי המוות לחיסון, אבל המערכת חייבת להתנהג כאילו יש קשר בין הדברים ולבדוק היטב מה קרה בשאר הארץ והעולם. אם יימצא שלא קרו עוד מקרים בארץ ובעולם, יש לנטרל את אותה קבוצת אמפולות (ששימשה לחיסון).

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מהן התופעות שעלולות להתרחש לאחר מתן חיסון שכזה?

ישנן מספר תופעות שיכולות להתרחש עקב מתן חיסון שפעת. מדובר בתופעות נוירולוגיות או אלרגיות, כגון שיתוקים,דלקת מוח ולעיתים נכויות זמניות, שחולפות כעבור זמן. ישנן תגובות אלרגיות שיכולות להתרחש בתוך מספר שעות מרגע מתן החיסון, יכולה להיות תגובה של רקמת המוח או של מערכת העצבים לאחד החלבונים שנכללים בתרכיב החיסון ואז יכולה להתרחש סוג של דלקת מוח, אולם עד כה לא תואר מוות פתאומי לאחר חיסון שכזה. כל התופעות המתוארות הן קיצוניות ומאד נדירות.

יש סיבה לחשוש מקבלת חיסון?

קיימת סיבה לחשש, לפחות עד שיובהר בוודאות מה הסיבה ומי האחראים לפגיעה. לאחר בדיקה מקיפה שתיערך זמן קצר להערכתי, יוחזר השימוש בחיסונים.

יש אוכלוסיות רגישות במיוחד לחיסון?

לא ידוע על אוכלוסיות רגישות יותר לגבי מתן החיסון. התופעות שתיארתי הן נדירות ובלתי צפויות. באופן עקרוני, ילדים הם רגישים יותר לכל תרופה שהיא, אבל אין שום סיבה להגדיר אותם כאוכלוסייה שיש לה רגישות מוגברת לחיסון הזה.

האם יש חשש שמדובר ברשלנות?

אני חושב שבקרב חברת התרופות שייצרה את החיסון וכן בקרב מי שנתן את החיסון, הסיכוי לרשלנות שואף לאפס. מניסיוני אין קשר לרשלנות, אבל אם זה יישאר בגדר מקרה בודד, אז קרוב לודאי שלא נדע אם היה איזה קשר בין המוות של השלושה לרשלנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully