וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים פיתחו "גלימת היעלמות"

20.10.2006 / 8:19

הגלימה הצליחה להטעות גלי מיקרו כך שלא איתרו חפץ שעטפה. בינתיים הגלימה לא מעלימה חפצים מהעין האנושית כמו בספרים

לראשונה בעולם, הצליח צוות מדענים בריטיים ואמריקאים לפתח גלימת היעלמות. ה-BBC דיווח כי בניסוי שבוצע במעבדה באוניברסיטת דיוק שבצפון קרוליינה בארצות הברית, הצליחה הגלימה להסתיר חפץ קטן עשוי נחושת כך שגלי מיקרו לא הצליחו לאתרו.

הגלימה חוסמת את גלי המיקרו כך שלא יוכלו לפגוע בחפץ, וממשיכה את תנועתם מאחוריו, כך שנוצרת אשליה שהם עברו ממש דרך החפץ, כאילו לא היה שם כלל. למרות ההישג המשמעותי, הדרך לגרום לחפץ להיות בלתי נראה עבור גלי אור ולהיעלם מול עיניו של אדם, עדיין רחוקה.

גלימת ההיעלמות מורכבת מעשר טבעות עשויות פיברגלאס ומצופות נחושת, שמוגדרות כ"מטה-חומר" המסוגל להטות ולהטעות גלי מיקרו. בדומה לגלי אור, גם גלי מיקרו פוגעים וניתזים מחפצים וכך הם מאתרים את מיקומם במרחב והופכים אותם לנראים. ההבדל הוא שבעוד שפגיעה של גלי אור ניתנת לזיהוי בעין בלתי מזויינת, גילוי בעזרת גלי מיקרו צריך להיעשות בסיוע מכשירים.

פרופסור ג'ון פנדרי מאימפריאל קולג' בלונדון, שהיה שותף למחקר, אמר כי "ה'מטה-חומרים' פתחו פרק חדש בתורת האלקטורמגנטיזם. פתחנו שער לגן סודי". בעיקרון, אותה שיטה יכולה באופן תיאורטי להוות בסיס להעלמת חפצים גם מפני גלי אור והפיכתם לבלתי נראים גם לעין האנושית הבלתי מזויינת. אך הדבר ידרוש פיתוחם של מטה-חומרים משוכללים וזעירים שטרם הומצאו על ידי מדענים. פרופסור דיוויד סמית מאוניברסיטת דיוק הסביר כי "כשעושים שימוש בגלימה לא רואים את ההיעלמות שכולם מצפים לה כמו בספרי הארי פוטר או בתכנית מסע בין כוכבים".

גלימת ההיעלמות למעשה עושה פעולה דומה למה שמים הזורמים סביב חפץ עושים. מים הזורמים בנהר למשל, ופוגעים באבן, ממשיכים לזרום סביבה ומחדשים את זרימתם המאוחדת לאחר שחלפו על פניה. גלימת ההיעלמות גורמת לגלי מיקרו לעשות פעולה דומה לזו שהמים עושים סביב החפץ שהיא מקיפה.

גלימת היעלמות העשויה ממטה-חומר כמו זו שהוצגה בניסוי, יכולה לשמש לצרכים בטחוניים - למשל, על מנת להסוות מטוס קרב או טנק. אבל, אומר פרופ' פנדרי, "אל תצפו לגלימה דקיקה. למרות התיאורים בספרי הארי פוטר, לא מדובר במשהו שמתנופף ברוח, זה יותר דומה לקליפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully