וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: שמחת חיים עשויה למנוע סרטן שד

17.10.2006 / 18:01

בסימן חודש המודעות לסרטן השד, מצביע מחקר חדש על קשר בין מצב נפשי לתחלואה בסרטן שד. סקר אחר קובע שהמודעות לבדיקה לקויה

מחקר ישראלי חדש טוען כי ייתכן שקיים קשר בין מועקה נפשית לבין תחלואה ב[[סרטן השד]]. במחקר נבדק הקשר בין אירועים שחווה אישה במהלך חייה לבין סרטן השד, בקרב נשים צעירות בישראל, והתגלה כי סטטיסטית נשים עד גיל 45 שחוו אירוע טראומטי נמצאות בקבוצת סיכון, וכי יש להן סיכוי רב יותר ללקות במחלה.

את המחקר ערכו ד"ר רונית פלד ואורלי סיבוני שמוחה, מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, בשיתוף ד"ר דבורה כרמיל מהמרכז לחקר לחץ פסיכולוגי באוניברסיטת חיפה. במסגרתו, נבדקו שתי קבוצות נשים עד גיל 45, מתוכן 255 חולות בסרטן השד ו-367 בריאות. כל אחת מהמשתתפות ענתה על שאלון לבדיקת חרדה, דיכאון, שמחת חיים ואופטימיות כללית. בשאלון נוסף ציינו המשתתפות אירועי חיים משמעותיים, כגון אובדן וגירושי הורים בגיל צעיר, פרידה מבן זוג, משברים כלכליים ופיטורין מעבודה.

על פי תוצאות המחקר נמצא כי קיים קשר אפשרי בין מצבי דחק כתוצאה מהצטברותם של אירועי חיים משמעותיים ותחלואה בסרטן השד. מכאן גם הוסק כי שמחת חיים ואופטימיות כללית מהווים גורם הגנה. החוקרות המליצו כי נשים בגיל זה שחוו טראומה נפשית יוגדרו כקבוצת סיכון וכי יש לבצע אחריהן מעקב וטיפול מתאים.

אופטימיות אולי יכולה לסייע, אבל מסוכן להקלע לשאננות. לפי סקר שערך "המרכז לכירורגיה", שני שלישים מהנשים בישראל לא מודעות לסיכוי כי יחלו בסרטן השד.

הסקר שנערך בקרב 194 נשים, המהוות מדגם מייצג של אוכלוסיית הנשים היהודית דוברת עברית (בגילאי 30 ומעלה) בישראל, מגלה כי 63% מהנשים בישראל חושבות כי לרוב חולות סרטן השד יש היסטוריה משפחתית. זאת, בעוד שבפועל, ל-70% מהנשים שהמחלה מתגלה בגופן, אין כל גורמי סיכון ידועים.

הממצאים הללו, לדברי ד"ר משה כרמון, כירורג מומחה לסרטן שד ב"מרכז ל[[כירורגיה]]" בבית החולים "אסותא", מצביעים על "תפיסה שגויה, הגורמת לנשים רבות שלא לערוך בדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם של המחלה".

במקביל, הוכרז היום על פתיחת מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה ב[[סרטן]]. המבצע יחל השבוע ושיאו יהיה מבצע "הקש בדלת", שיתקיים ביום שני, ה-23 באוקטובר 2006. בעמותה מצפים השנה לתרומות בסך 10 מליון שקלים, שיממנו את פעילות העמותה אשר אינה זוכה למימון ממשלתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully