וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכותל הצפוני

רנן פריד

14.10.2006 / 2:01

פסטיבל ראש פנה יתקיים בעוד כשבועיים. האם הוא מצליח לזהות מגמות ומה אסור להחמיץ השנה? ראיון עם העורך הראשי משה שלונסקי

דיונים במשבר הכלכלי בטלוויזיה המסחרית, משפט ציבורי לתקשורת בזמן מלחמה, כיתת אומן עם אבי ניר, שידור חי של "לונדון את קירשנבאום" והדיון המרתק בסוגיית נינט טייב. על כל אלה אחראי גם השנה העורך הראשי של פסטיבל ראש פנה, משה שלונסקי. בראיון לוואלה! ברנז'ה הוא אומר: "זה כבר לא פסטיבל טלוויזיה, זה פסטיבל וידאו".

נתחיל בהתחלה: בשנת 2001 הוזמן משה שלונסקי לארגן את הפסטיבל בראש פנה והשאר היסטוריה: "אני חייב להודות שההתחלה לא הייתה ברורה. לא היה ברור אם מדובר בפסטיבל דוקומנטרי, פסטיבל קולנוע, או פסטיבל טלוויזיה. אני לקחתי את האירוע לכיוון טלוויזיה. היום כבר ברור לחלוטין שזה פסטיבל שעוסק בתוכן נטו וזה פסטיבל התוכן היחיד בישראל".

באיזה נושאים יעסוק הפסטיבל השנה?

"בשלושה נושאים מרכזיים: התנהלות התקשורת במלחמה, השפעת הטכנולוגיות החדישות על עולם התקשורת והמשבר הכלכלי הפוקד את הטלוויזיה המסחרית".

"החלק שיעסוק בהתנהלות התקשורת הישראלית במלחמה ידון בדילמה שבין חופש המידע לבין המגבלות על סיקור המלחמה בארץ ובעולם. בחלק הזה אירגנו שני דברים עיקרים: הראשון הוא משפט ציבורי שנקרא: "הקרב על המלחמה" השופט בו יהיה בועז אוקון, את התביעה תייצג עורכת הדין ארנה לין ואת ההגנה ייצג עורך הדין גיורא ארדינסט. בנוסף יתקיים דיון בהנחיתה של אילנה דיין שנקרא: "משהו לא טוב קורה בחזית הצפון" ובו ישתתפו כתבי צבא וביטחון ופרשנים שונים".

"בנוסף, נעסוק במשבר הכלכלי הפוקד את הטלוויזיה המסחרית. היום הטלוויזיה המסחרית נמצאת במשבר קשה, ההוצאות על ההפקה עולות וההכנסות לא עולות בהתאם. יש הרבה הפקות של סדרות ישראליות שמסיימות בהפסדים. מחיר ההפקה של דרמה עולה, כבר קשה לייצר היום דרמה שעולה פחות מ-150 אלף דולר לשעה והכנסות אינן בהתאם. בישראל יש המון צעירים מוכשרים אבל אין כסף ליצר. יש גם המון יצירה ישראלית מקורית, אם ניקח לדוגמה מדינה אירופאית שגודל האוכלוסייה בה שווה לישראל נמצא ששם אין תעשיה כל כך גדולה של הפקות מקורי. בעניין השפעת הטכנולוגיות החדישות על הצפייה המסורתית בטלוויזיה, ננסה לענות על שאלות כמו 'איך יראה מסך הטלוויזיה בעוד מספר שנים ואיך תממן הטלוויזיה את שידוריה'".

וידאו זה לא רק טלוויזיה

מהו לדעתך ההישג המשמעותי של הפסטיבל?

"במסגרת הפסטיבל יצרנו מקום אמיתי שאפשר לדון בו על המתרחש בתעשייה. זה לא אקדמיה אבל הדיונים בו בהחלט מקיפים. עוד הישג משמעותי של השנה הנוכחית יהיה שנצליח להבהיר לאנשי הטלוויזיה שוידאו זה לא רק טלוויזיה. וידאו היום זה גם אינטרנט וגם סלולר. נכון לעכשו יש וידאו ואתה צורך אותו איפה שאתה רוצה, עם כניסת ה-VOD והאינטרנט חשיבות לוח השידורים יורדת כי יש לך אופציה לראות תוכניות וקטעי וידיאו מתי שאתה רוצה. האינטרנט היום כבר לוקח ומשדר חלק מהותי מקטעי הוידיאו".

היום כבר יש לכם פרספקטיבה. הפסטיבל הזה הצליח לנבא תהליכים בענף?

"בפסטיבל אנחנו מנסים לדבר על מה יהיה, מה המגמות המסתמנות. עוד לפני המכרז לערוץ 2, קיימנו דיון על הבעיתיות שהוא יצור. עוזי פלד דיבר על הסכנות והתוצאות של המכרז והוא צדק. דנו גם בתוכן השיווקי עוד לפני שהוא נכנס. דברנו אז על נושאים שהיום אנחנו כבר חיים אותם".

בתכנית צפוי השנה שידור חי של "לונדון את קירשנבאום" מהפסטיבל. יחולקו פרסי קרן יוהנה פרנר ליוצרים צעירים, יוקרנו סרטים ישראלים חדשים וכן מיטב הפקות המקור והרכש של עונת הטלוויזיה הקרובה. שלונסקי מפרט: "יתקיימו דיונים במגוון נושאים: האם השידור הציבורי ישרוד? מה עתידה של הטלוויזיה הרב ערוצית? תתקיים הרצאה של אורי שנער בנושא תיאוריית הקשר, על הקשר הנרקם בין הטלוויזיה לבין האינטרנט. יוסי ורדי יתן מענה להרצאה של שנער ויציג תכני וידאו חדשים בעולם האינטרנט. אשף האינטרנט ג`ף פולבר יגיע השנה לפסטיבל לתת הרצאה".

"ליאור שליין ינחה את התוכנית "גריל" ובה יצלו את מוטי שקלאר.תהיה פרזנטציה של HOT ושל רשת. יתקיימו כיתת אומן של אבי ניר מקשת וצבי יחזקלי מערוץ 10. צוות התוכנית "עובדה" יעלה פנל ובו ידונו על הצלחת הפורמט הדוקומנטרי הקצר ש"עובדה" מצליחה בו כבר שנים ולקינוח גורי אלפי ינחה פאנל של נשים עושות צחוק, על ההומור והסטירה הנשית בו יטלו חלק כותבות, קומיקאיות ושחקניות כמו עירית לינור, שחר סגל, אור ישראלי, נתי קלוגר, רבקה מיכאלי ועוד רבות וטובות".

ערוץ 1? מוכן לשקול

הוצאתם את יושבי הברסארי לסוף שבוע בראש פנה?

"כן קצת. פעם מישהו אמר לי שראש פנה זה המקום הנכון לעשות את הפסטיבל, כי ראש פנה היא השנקין של הצפון, אז סידרנו פסטיבל בראש פנה".

ולסיום, שמעתי שקבלת הצעה לנהל את ערוץ 1?

כן, גם אני שמעתי שהציעו לי, אבל שמעתי את זה רק מעיתונאים. הצעה רשמית לא קיבלתי. אם יציעו לי אני אשקול את זה. זה לא פשוט, זה ערוץ מורכב מאוד. אבל אני לא חושב שערוץ ציבורי חייב להיות כושל. ה-BBC הוא ערוץ ציבורי מצליח מאוד. היום אני לא מבין מספיק בערוצים הציבוריים, אני אפילו לא עוקב אחר ערוצים ציבוריים בעולם, אז מאוד קשה לי לענות על זה. אבל אם אני אקבל הצעה אני בהחלט אשקול אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully