וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: הדיווח על מות 650 אלף עיראקים אינו אמין

12.10.2006 / 9:31

המחקר התבסס על ראיונות עם משקי בית, ולא על ספירת הרוגים. מספר ההרוגים הנפוץ בשאר ההערכות נע בין 40 ל-50 אלף בני אדם

מחקר שפורסם אתמול קובע כי בסביבות 655 אלף עיראקים נהרגו במדינה במהלך המלחמה. הערכת המחקר הנוכחי היא הגבוהה מכל ההערכות שניתנו עד כה. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ביטל אותה אתמול ואמר: "אינני מחשיב את המחקר לדו"ח אמין, וכמוני מבטלים אותו גם גורמים עיראקים".

במחקר, שנערך על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור ואוניברסיטת אל-מוסטאנסיריה בבגדד, ניסו המחברים להעריך כמה עיראקים היו מתים במדינה מאז 2003, לולא פרצה מלחמה. למסקנתם, שמתבססת על ראיונות עם משקי בית ולא על ספירת הרוגים, כ-600 אלף עיראקים מתו מאלימות, בעיקר מירי.

לפי תשובות משתתפי המחקר, 31% ממקרי המוות האלימים של עיראקים מיוחסים לכוחות הקואליציה. כמו כן, כ-60% מהקורבנות הם נערים וגברים בין הגילאים 15 ל-44. "שיעור הקורבנות שנהרגו ממכוניות ממולכדות עלה, אך הרוב נהרגו מירי", אמר ראש המחקר, ד"ר גילברט בורנהם.

בוש עצמו אמר אתמול במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי "שיטת המחקר אינה נחשבת לאמינה. אני יודע שאזרחים תמימים רבים נהרגו והדבר מטריד אותי ומכאיב לי. אני מצדיע לעיראקים על האומץ בו הם מתמודדים עם האלימות". גם דובר ממשלת עיראק, עלי א-דבאח, אמר כי "הדו"ח הוא בלתי ייאמן. המספרים בו מוגזמים ובלתי מדויקים". לפי נתוני ממשלת עיראק, מאז מרץ 2003 נהרגו במדינה כ-40 אלף בני אדם.

ואולם, קשה לקבל נתונים מדויקים על מספר ההרוגים בעיראק מאז פרוץ המלחמה במרץ 2003. כשגורמים עיראקים בכירים מוסרים נתונים רשמיים על מספר ההרוגים, הם בדרך כלל מסרבים לגלות מהיכן השיגו אותם.

צוות מחקר אמריקאי שנחשב לאמין מאוד מעריך כי מדובר בכ-50 אלף בני אדם. עם זאת, בורנהם מסר אתמול בהצהרה כי "מספר מקרי המוות בעיראק גבוה כיום פי שלושה ממה שהיה לפני הפלישה למדינה במארס 2003". לדבריו, מוכיח המחקר, שיפורסם מחר באתר האינטרנט של המגזין "לנסט", כי "השילוב בין הזמן הארוך של המלחמה לבין עשרות מיליוני בני האדם החיים תחת המצב, זהו העימות הלאומי הקטלני ביותר במאה העשרים ואחת".

לדברי בורנהם, ההערכה הגבוהה של המחקר התקבלה מגישה מחקרית שונה: התבססות על סקר משקי בית עיראקיים ולא על מספר הרוגים או דיווחי תקשורת. החוקרים אספו בחודשים מאי עד יולי נתונים מ-1,849 משקי בית עיראקיים עם 12,801 בני אדם.

ארגון פרטי בשם "מניין ההרוגים העיראקים", למשל, מדווח על 44 אלף ל-49 אלף מקרי מוות אלימים של אזרחים עיראקים. עם זאת, הארגון מציין שהנתונים מבוססים על דיווחי תקשורת, שלדעתו פוסחים על "רבים, אם לא מרבית, מהאזרחים הנפגעים".

בשל כך, ביקשו חוקרי ג'ונס הוקפינס למצוא מענה למקרים של נתונים בלתי מוצלבים: משרד הבריאות של עיראק, למשל, מתבסס על דיווחים מבתי החולים הממשלתיים וחדרי מתים. משרד הפנים מתבסס על נתונים שמתקבלים מתחנות המשטרה, ואילו משרד ההגנה מדווח אך ורק על מקרי מוות של חיילים או חברי ארגוני טרור שנהרגו בקרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully