וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיפור משלמים בלי לצפות

שתי ספקיות שירות הטלוויזיה בישראל מנעו מלקוחותיהן שירותים בחג. אבל הלקוחות משלמים על היום הזה

יום כיפור הוא יום מיוחד במדינת ישראל. אפשר לאהוב או לא לאהוב את זה, אך קשה שלא להסכים. הרחובות כמעט ריקים ממכוניות, כל החנויות סגורות והאנשים שלא אוהבים טיולים רגליים ארוכים יושבים בבית ומתמודדים עם חוסר המעש. חלקנו בוחרים לצום, חלק אחר יושב מהורהר ותוהה על דברים ברומו של עולם, אך הסיפור שלנו מתמקד דווקא באנשים שבחרו לבלות את יום הכיפורים האחרון, אשר חל ביום שני השבוע מול מקלטי הטלוויזיה שלהם.

כולנו יודעים שערוצים ישראליים לא משדרים ביום כיפור עקב החשיבות של היום הזה. אי לכן, גם אני לא הופתעתי לגלות את השקופיות המוכרות על המרקע כשהדלקתי את המקלט. ההפתעה הגיעה דווקא כשניסיתי לעבור לערוץ ה-VOD של הוט - ספריית וידאו המופעלת באמצעות שלט רחוק. גם הוא, כך הסתבר לי, לא נמלט מצביון היום הזה, והפך ליצירת טבע דומם. מדכא, כן. מפתיע, לא ממש.

יום למחרת התקשרתי לשירות הלקוחות של חברת הוט, ושמעתי מפי נציגה של השירות כי גם ה-VOD נחשב מבחינה חוקית לערוץ, וגם אותו אוסרת עליהם המועצה לשידורי הכבלים והלוויין לשדר ביום כיפור. ניחשתי שזו תהיה התשובה, ולכן התגובה שלי הייתה כבר מוכנה. תהיתי בפני נציגת השירות אם תועיל חברת הוט בטובה להחזיר לי את החלק היחסי מהתשלום החודשי על חודש אוקטובר. אחרי הכל, במהלך יותר מ-24 שעות נבצר ממני לצפות לא רק ב-VOD אלא גם בחבילת הסרטים של הוט, ובמגוון רב של ערוצים נוספים. ואילו הספקית, מצידה, לא הייתה צריכה להשקיע שעות רבות בתכנון והכנת משדרים של אותו הים.

התשובה החד-משמעית שקיבלתי מהנציגה הייתה "לא". הסיבות אותן הן הביאה היו רבות ומגוונות, החל מצביונו המיוחד של היום וכלה בעובדה שאני משלם על בסיס חודשי ולא יומי. גם כשהתקשרתי ליס, החברה המתחרה, ושאלתי אם הם מזכים את לקוחותיהם על אי-השידור, קיבלתי תושבה זהה, יחד עם אותו הנאום בדיוק על חשיבות היום וייחודו.

יש שיחשיבו את הפניות שלי לקטנוניות וחסרות פרופורציה. אחרי הכל, אם נחלק את מחיר המנוי החודשי במספר הימים, נקבל שבעבור כל יום אנו משלמים מספר שקלים בודדים. מה עוד, שלא כל הערוצים הפסיקו לשדר באותו היום, והוט עשתה נאמנה את עבודתה בכל הנוגע לשידור ערוצים זרים. אך בכל זאת, צורם לי שמכריחים את הצרכן הישראלי לשלם את מלוא הסכום בעבור יום בו הוא מקבל רק חלק מהשירות אליו התחייבה בפניו החברה, אפילו אם זה רק שקל. ומעבר לכך, מדובר בשקלים בודדים בעבור כל צרכן, אבל זה מצטבר לסכום כסף ניכר אצל הספקיות. וזהו סכום שהן לא הרוויחו.

הפניה הבאה שלי הייתה כבר למועצה הישראלית לצרכנות. הבאתי בפני היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד זאב ש. פרידמן, את הסוגיה והפניתי אותו להסכם המנוי של הוט, אותו ניתן למצוא באתר החברה.

תשובתו של עו"ד פרידמן לא איחרה לבוא.

חוות דעת משפטית

מבחינה ראשונית של ההסכם עולה כי החברה רשאית לבטל שידור של משדר מסויים ולשנות, בכפוף לדין את שירותי החברה ומתכונתם, כעולה מסעיף 6.2 להסכם.
במקרה של שימוש בזכות זו על החברה ליידע את הצרכנים מראש, למעט מקרים בהם השינוי נגרם בנסיבות שאינן בשליטת החברה לרבות הוראת רשות מוסמכת מנהלית או שיפוטית.
הסעיף אינו מסדיר את התשלום בגין משדר ששונה או בוטל והוא מוסדר בסעיף 16.7 להסכם הקובע כי בכפוף לתנאי ההסכם, בשירות שהתשלום בעדו הוא על בסיס חודשי והשירות התקבל רק בחלק מן החודש, יחוייב הלקוח רק בחלק יחסי תואם של התמורה.
מן האמור עולה, לכאורה, כי משבוטל השידור והלקוח לא קיבל את השירות, הרי שזכאי הוא לכאורה לזיכוי בגין תקופת ההפסקה.
עם זאת, קשה לאמוד מראש החלטה שיפוטית, ככל ששאלה זו תובא להחלטת גורם שיפוטי, שכן מדובר בהפסקה מקובלת וידועה שהצרכן ידע עליה מראש וניתן לטעון להסכמתו מכללא להפסקת שידורים זו.

מה השעה? שמאלה ברמזור ואז עד הסוף

בספקיות השירות עצמן העדיפו להתייחס לנושא בצורה אחרת. אם תשימו לב – אין יותר מדי קשר בין הטענה המובעת בסיפור לבין התגובות:
מחברת HOT נמסר כי על פי חוקי מדינת ישראל והוראות המועצה לשידורי כבלים והלווין אין באפשרותה של HOT לשדר במהלך יום כיפור.

מחברתyes נמסר: "הרישיון שהוענק לחברה ועל פיו היא פועלת קובע כי החברה תקיים את שידוריה בכל ימות השנה למעט ביום כיפור, והכל בהתאם להוראות המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין והוראות הדין.
בהתאם, במהלך יום הכיפורים הופסקו רק שידורי הערוצים המשודרים מהארץ. רובם המכריע של הערוצים שודרו כרגיל."

קום התנערה!

אז מה עושים? אם מספיק אכפת לכם מכמה שקלים בודדים, פנו לספקית השירות שלכם ונסו לקבל את הכסף. במקרה וזה לא עובד, אתם יכולים לפנות למועצה הישראלית לצרכנות, שאחת ממטרותיה היא השפעה על תרבות המסחר בישראל. בהצלחה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully