וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפעמים מגיעות מחמאות

שי כהן

5.10.2006 / 9:23

בשונה ממה שמצפים מפעיל חברתי, שי כהן יו"ר הועד המנהל של המכללה החברתית-כלכלית סבור שחברות הכנסת שלי יחימוביץ' ואורית נוקד ראויות לשבחים ולא ביקורת

כפעילים חברתיים אנו נאלצים לרוב להשמיע דברי ביקורת, לזעוק את זעקתו של החלש, העשוק, הפגוע, לנסות להיאבק את מאבקם של חסרי היכולת. זו היא דרכנו ובה נדבק עד שמדינת ישראל תבצע פנייה חדה בכיוון הנכון. אולם, בתוך כל השחור, אי אפשר שלא להבחין בנקודת אור: פעילותן של חברות הכנסת שלי יחימוביץ' ואורית נוקד בכנסת ה-17.

שתי חברות הכנסת עושות עבודה פרלמנטרית ראויה, אבל נדון כאן רק בחלקה, במה שמסמן אולי את תחילתו של שינוי לטובה. ובכן, שתי הנשים הללו קוראות. להבדיל מרוב שנותיה של הכנסת, הנה יש בה חברות מן המניין שאיכפת להן ולכן קוראות הכול, בעיקר תקציבים.

קריאת כל מסמכי האוצר הקשורים לחוק ההסדרים לא נעשתה ע"י דורות שלמים של חברי כנסת, ולמעשה גם שופטי בית המשפט העליון העידו שמדובר במשימה בלתי אפשרית. אבל שתי חברות הכנסת הנ"ל מוכיחות שאפשר גם אפשר להשתלט על קריאתם של אלפי דפים.

הנה דוגמא מרנינה אחת, מתוך דבריה של חברת הכנסת אורית נוקד בדיון בועדת הכספים (22 באוגוסט 2006) בנוגע לשינויים בתקציב 2006 עקב המלחמה בצפון: "אני עברתי על הסעיפים השונים ואני יודעת שמדובר בהחלטה של הממשלה ושל האוצר לא להטיל קיצוץ על נושאי רווחה ובנוסף, כמובן, ממשלה שקיבלה החלטה שהנושא של שיקום הגליל הוא עומד בראש מעייניה. זו היא משימה לאומית. אני בחנתי את הסעיפים וראיתי שכ-22% מהקיצוץ יהיה מתוך תקציבי רווחה וגם מתוך סעיפים שיפגעו בשיקום ופיתוח הגליל.

"ואני רוצה לתת לכם רשימה של הסעיפים:

המשרד לקליטת עלייה: מקבצי דיור, השלמת דירה לנזקקים, יש כאן קיצוץ בשיעור של 33%. סכום של 100 מיליון שקלים. אם זה לא רווחה, אני צוללת. חוק חיילים משוחררים: יש קיצוץ בשיעור של 125 מיליון שקלים. אני חושבת שהיום לקצץ בתקציב של חיילים משוחררים, זו פשוט שערורייה. המשרד שאמון על קידום הגליל והנגב: יש שמה קיצוץ של 5.5 מיליון שקלים. אני רוצה הסבר. איך אפשר שביד אחת יגידו שהם מפתחים את הגליל וביד שנייה יקצצו. משרד החקלאות: ראיתי קיצוץ במרחב צפון, גליל וגולן, בסכום של מיליון מאתיים ושנים עשר אלף שקלים. מדובר בקיצוץ של 12%. רכבת ישראל, תשתיות – 200 מיליון שקלים, מבטלים את הרכבת לכרמיאל. משרד התיירות: אמרנו שצריך לחזק את התיירות בצפון. יש כאן קיצוץ של 17 מיליון שקלים, שזה קיצוץ של 11%."

וכך היא ממשיכה, פוגעת בול בכל סעיף וסעיף במהלך ההסתרה וה"החלקה" של גזירות האוצר, וחושפת את העובדה שמבחינת אולמרט והירשזון אין שיקום - יש קיצוץ, והצפון יכול לחפש לעצמו מדינה אחרת.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אף הגדילה לעשות בעת שהגישה לאחרונה נייר הסתייגות ארוך ומפורט המתייחס למאות דפיו של חוק ההסדרים. בנייר שלה היא חושפת את פרצופה של הצעת האוצר ומבליטה את כל הגזירות שמצאה, מסתתרות ומנוסחות במילים תמימות. לצורך עבודתה היא אמנם השכילה להיעזר בקבוצה לא קטנה של אנשי אקדמיה ופעילים בארגונים חברתיים, אולם אני מבטיח לכם שמשאב זה יעמוד לרשותו של כל מי שיבקש לדרוש ולחקור בתקציב ובחוק ההסדרים. בזכות עבודתה יצאו לאור הכוונות המסתתרות מאחורי ביטויים כמו "מיקוד גמלאות סיעוד לקשישים" ו"גמישות במבנה השכר" (תרגום בהתאמה: דוגמאות לשלילת עזרה חיונית הנדרשת לקשישים סיעודיים והפיכת עובדי רשויות ממשלתיות לעובדי קבלן מנוצלים).

פועלן של חברות הכנסת יחימוביץ' ונוקד מהווה חתירה תחת ההגמוניה של פקידי אוצר אשר בחסות חוק ההסדרים מובילים מדיניות המעצימה ומנציחה את הפערים הכלכליים בין עשירים לעניים. פועלן של חברות הכנסת מעורר השראה וראוי שיהווה מודל לחיקוי לכל אזרחית ואזרח. הקריאה תהפוך כל אחת ואחד מאיתנו למעורבים יותר, ובכך יהיה לנו יותר כוח להביא את השינוי המיוחל.

* הכותב הינו יו"ר הועד המנהל של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully